• KristinG

    RUL: Vit fläck/prick på fostrets lunga

    Hej! Jag var på RUL för ett par dagar sedan men har blivit inbokad på ett nytt med läkare då barnmorskan såg en vit fläck på fostrets lunga som hon vill en läkare tittar på. Antagligen är det ingenting alls sa hon men hon ville inte lämna nåt åt slumpen. Sa åt mig att inte oroa mig osv. Undrar därför om nån varit med om samma och vad det isåfall var? Har gjort nipt som visade på lägsta risken.

  • Svar på tråden RUL: Vit fläck/prick på fostrets lunga
  • Anonym (Problem med lugan.)

    Vårt barn hade en stor grevé (osten)  liknande missbildning på lungan, ccam eller cpam. Vet att mindre varianter av den missbildningen kan te sig som vita skuggor. Den är dock väldigt ovanlig ca 5 fall/år i Sverige. Håller tummarna att det inte är nått alls.

    Skulle det va den missbildningen och så liten som du beskriver det och inte har orsakat en förflyttning av hjärtat så kommer det gå fin fint. 

    Vår sons missbildning var stor, tryckte hjärtat till fel sida men han föddes utan symtom men opererades vid 6 månader och är som vilken unge som helst nu. 

  • KristinG

    Stort tack för svar! Har läst en del om ccam och cpam (enda som dyker upp när man googlar) men enligt barnmorskan såg ju allt annat normalt ut, inkl hjärtat. Så hoppas det inte ska vara nåt farligt.

  • Anonym (Problem med lugan.)
    KristinG skrev 2022-10-15 21:37:12 följande:

    Stort tack för svar! Har läst en del om ccam och cpam (enda som dyker upp när man googlar) men enligt barnmorskan såg ju allt annat normalt ut, inkl hjärtat. Så hoppas det inte ska vara nåt farligt.


    Håller tummarna att allt är bra som sagt. Men om det är nått t ex ccam så se till att få en second opinion innan ni gör nått drastiskt. Vi höll på abortera vårt nu friska barn för vår lokala läkare var dåligt påläst på åkomman och det såg så dåligt ut. Medan experterna i Sthlm sa 95% chans till överlevnad och ett vettigt liv och ALLT är som sagt ok med vårt barn. 

    Men din "skugga" verkar så liten så ni hamnar nog inte i den sitsen. Säg gärna till om det är ccam. Det finns nämligen en peppade internationell/ amerikansk grupp på Facebook. Annars är det riktigt svårt att få reda på nått. 
  • Anonym (Problem med lugan.)

    Hos oss misstänkte de diafragmabråck först och då ett stort sådant. Där är inte överlevnaden speciellt stor. Så tror vår läkare blev för irrade på grund av det. 

  • KristinG

    Var tillbaka på RUL nr 2 idag och läkaren förklarade att det bara var på en bild de sett ngt vitt efter förra RUL. Men att de då alltid tar de säkra före det osäkra och bokar in ett nytt ultraljud med läkare osv. Hursomhelst kunde hon inte hitta ngt avvikande idag utan allt såg normalt ut Hjärta väldigt skönt! Men jag antar att det var CCAM eller CPAM de annars misstänkte för hon påpekade flera ggr att hjärtat låg helt rätt.

  • Anonym (Problem med lugan.)

    Grattis va skönt! Jag ett tydligt symtom på ccam är att hjärtat ha flyttat. Njut nu av resten av tiden. 

Svar på tråden RUL: Vit fläck/prick på fostrets lunga