Marie7 skrev 2022-10-16 11:53:46 följande:
Som vanligt går det inte att citera. Suck.
Våra hygienritiner brister inte. Vi gör det vi ska. Lär barnen att hosta och nysa i armen. Men hur lätt är det med 3 åringar tror ni?? Tyvärr är föräldrarna en stor orsak till att sjukdomarna florerar. Lämnar barn för tidigt. Vägrar hämta. Lämnar genomförkylda med orden "pandemin är över". Under pandemin hade vi friska barn på förskolan. Och friska pedagoger. Oerhörd skillnad. När man väl vart sjuk fick man ett litet bidrag från staten som "plåster på såren". Täckte halva karensen efter skatt. Men alltid något. Jag är sjukt less på detta och vill vara frisk. Jag vill inte spendera mina helger orkeslös i sängen för att orka arbeta veckan som kommer med förkylning i kroppen som inte släpper. Och nej, att vara hemma varje gång jag blir sjuk finns inte på världskartan. Det har jag inte råd med som ensamstående. Jag älskar mitt arbete, men den största orsaken till att jag funderar på att göra något helt annat är det här med sjukdomar. Orkar inte mer.
Fast har man valt att arbeta med små barn, får man också acceptera att man riskerar att smittas av diverse olika sjukdomar. Man kan inte förvänta sig att arbeta en i en helt steril miljö. Är man begåvad med ett immunförsvar som inte klarar av arbete bland små barn, är det kanske inte ett lämpligt arbete.
Ibland är det som förälder väldigt svår att avgöra. Jag har ungefär en timme med barnen på morgonen. På den timmen ska jag avgöra om den lilla beteendeförändringen som eventuellt uppvisas, är morgontrötthet, någon som vaknat på fel sida, eller om det är en infektion på gång. Är nysningen på grund av lite torrt i näsan, eller är det en fullt utvecklad förkylning innan klockan slagit 13?
I sådana här trådar framställs det ALLTID som om alla föräldrar är hin håle själva, som liksom njuter av att lämna sjuka barn till förskolan och se till att så många som möjligt smittas. Det är ett ständigt gnäll och elände, att jag inte kan låta bli att fundera på varför man ens jobbar med detta?