• Marie7

Blir förkyld hela tiden

Varning för gnäll!

Blir så trött på infektioner! 
    Arbetar på förskola och har arbetat i barnomsorg över 20 år. Immun? Verkligen inte! Nu är hösten här vilket ger infektion på infektion. Efter pandemin är reglerna brutna och som bortglömda. Barnen snorar och hostar värre än någonsin. Vi går på allmäntillstånd och ringer hem barn som inte orkar. "Men hen är så pigg hemma!" får man till svar när de dyker upp dagen efter hemringning. Suck. Det nyses och hostas över mat, leksaker, kompisar och pedagoger. Föräldrar gnäller att de måste vabba. En del vobbar och oj vad jobbigt det var! Men vi pedagoger kan inte "vobba". Vi kan inte vabba oss själva. Vi får dyr karensdag när vi är hemma. Hemma pga smittade av barn på arbetet. Resultatet blir hög sjuknärvaro bland personal. Man proppar i sig Ipren och Alvedon för att orka. När helgen kommer blir det soffan/sängen i 48 timmar. Är det ett liv säg?! 

• Svar på tråden Blir förkyld hela tiden
  • Anonym (KL)
    Marie7 skrev 2022-10-16 11:53:46 följande:

Som vanligt går det inte att citera. Suck. 
    Våra hygienritiner brister inte. Vi gör det vi ska. Lär barnen att hosta och nysa i armen. Men hur lätt är det med 3 åringar tror ni?? Tyvärr är föräldrarna en stor orsak till att sjukdomarna florerar. Lämnar barn för tidigt. Vägrar hämta. Lämnar genomförkylda med orden "pandemin är över". Under pandemin hade vi friska barn på förskolan. Och friska pedagoger. Oerhörd skillnad. När man väl vart sjuk fick man ett litet bidrag från staten som "plåster på såren". Täckte halva karensen efter skatt. Men alltid något. Jag är sjukt less på detta och vill vara frisk. Jag vill inte spendera mina helger orkeslös i sängen för att orka arbeta veckan som kommer med förkylning i kroppen som inte släpper. Och nej, att vara hemma varje gång jag blir sjuk finns inte på världskartan. Det har jag inte råd med som ensamstående. Jag älskar mitt arbete, men den största orsaken till att jag funderar på att göra något helt annat är det här med sjukdomar. Orkar inte mer. 

Fast har man valt att arbeta med små barn, får man också acceptera att man riskerar att smittas av diverse olika sjukdomar. Man kan inte förvänta sig att arbeta en i en helt steril miljö. Är man begåvad med ett immunförsvar som inte klarar av arbete bland små barn, är det kanske inte ett lämpligt arbete.

Ibland är det som förälder väldigt svår att avgöra. Jag har ungefär en timme med barnen på morgonen. På den timmen ska jag avgöra om den lilla beteendeförändringen som eventuellt uppvisas, är morgontrötthet, någon som vaknat på fel sida, eller om det är en infektion på gång. Är nysningen på grund av lite torrt i näsan, eller är det en fullt utvecklad förkylning innan klockan slagit 13?

I sådana här trådar framställs det ALLTID som om alla föräldrar är hin håle själva, som liksom njuter av att lämna sjuka barn till förskolan och se till att så många som möjligt smittas. Det är ett ständigt gnäll och elände, att jag inte kan låta bli att fundera på varför man ens jobbar med detta?
  • Citronella
    Marie7 skrev 2022-10-16 11:53:46 följande:

Som vanligt går det inte att citera. Suck. 
    Våra hygienritiner brister inte. Vi gör det vi ska. Lär barnen att hosta och nysa i armen. Men hur lätt är det med 3 åringar tror ni?? Tyvärr är föräldrarna en stor orsak till att sjukdomarna florerar. Lämnar barn för tidigt. Vägrar hämta. Lämnar genomförkylda med orden "pandemin är över". Under pandemin hade vi friska barn på förskolan. Och friska pedagoger. Oerhörd skillnad. När man väl vart sjuk fick man ett litet bidrag från staten som "plåster på såren". Täckte halva karensen efter skatt. Men alltid något. Jag är sjukt less på detta och vill vara frisk. Jag vill inte spendera mina helger orkeslös i sängen för att orka arbeta veckan som kommer med förkylning i kroppen som inte släpper. Och nej, att vara hemma varje gång jag blir sjuk finns inte på världskartan. Det har jag inte råd med som ensamstående. Jag älskar mitt arbete, men den största orsaken till att jag funderar på att göra något helt annat är det här med sjukdomar. Orkar inte mer. 

Du tror inte att de som lämnar sina förkylda barn på förskolan resonerar likadant? Att de inte heller har råd att vara hemma. Få arbetsgivare skulle dessutom acceptera så mycket vabb och det finns bara ett visst antal dagar att ta ut. 

Testa att tvätta händerna oftare framförallt på barn som nyser. Ni på förskolan kan också påverka hur ofta barnen blir sjuka.

• Anonym (KL)
    Anonym (Dagisproblem) skrev 2022-10-16 14:15:01 följande:

Vad blir du rädd för? Att tvätta händerna, städa ordentligt, ha god livsmedelshygien, vara utomhus mycket, bedriva högklassig pedagogisk verksamhet istället för barnpassning? Det var ljusår i kvalitet från vad vi fått i Sverige.  

På mitt barns förskola, tvättar barnen själva händer när de kommer in. De tvättar själva händer och ansikte efter mat. De tvättar själva händer efter toalettbesök. Barnen turas om att duka fram maten (dagen efter att min son gjorde det senast, vaknade han dyngförkyld. Grattis alla kompisar som åt av maten...) Ute drack barnen förr ur samma muggar, som sköljdes lite mellan användning. Nu ska de ha egen flaska med sig. Ingen kollar dock att barnen tar rätt flaska. Mitt barn gick en hel eftermiddag och drack ur ett annat barns flaska.

Jag känner att det finns lite att jobba med, utan att hela den pedagogiska verksamheten hotats.
  • Anonym (Dagisproblem)
    Anonym (KL) skrev 2022-10-16 16:10:54 följande:
    På mitt barns förskola, tvättar barnen själva händer när de kommer in. De tvättar själva händer och ansikte efter mat. De tvättar själva händer efter toalettbesök. Barnen turas om att duka fram maten (dagen efter att min son gjorde det senast, vaknade han dyngförkyld. Grattis alla kompisar som åt av maten...) Ute drack barnen förr ur samma muggar, som sköljdes lite mellan användning. Nu ska de ha egen flaska med sig. Ingen kollar dock att barnen tar rätt flaska. Mitt barn gick en hel eftermiddag och drack ur ett annat barns flaska.

Jag känner att det finns lite att jobba med, utan att hela den pedagogiska verksamheten hotats.
    Då är det ändå bättre än där vi fått plats där handtvätt typ bara finns på ett papper i en pärm. Har sett personal torka ett barn på toa och sen gå rakt tillbaka till verksamheten och börja skära frukt. Urk! Men det är föräldrarnas fel om smittor sprids. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Dagisproblem) skrev 2022-10-16 16:30:12 följande:
    Då är det ändå bättre än där vi fått plats där handtvätt typ bara finns på ett papper i en pärm. Har sett personal torka ett barn på toa och sen gå rakt tillbaka till verksamheten och börja skära frukt. Urk! Men det är föräldrarnas fel om smittor sprids. 
    Oj, det var konstigt! Hos oss har vi alltid handskar och när det inte finns synlig smuts som när man tar av handskar efter att ha hjälpt ett barn på toa tar vi handsprit, då behöver man inte tvätta varje gång 
  • Anonym (Dagisproblem)
    Marie7 skrev 2022-10-16 15:54:16 följande:
    Blir så triggad av det du skriver och skrivit. För det första finns inte "dagis" utan förskola. Vi följer en läroplan där ja både omsorg och utveckling, barns inflytande, lärande mm ingår. På min förskola har vi undervisning 2 gånger per dag. Samt skogsbesök en gång i veckan. Vi har organiserade utomhus aktiviteter samt mkt fri lek. Som även den ingår i läroplanen. Vi är medforskande pedagoger som utgår från barnens intressen. Vill du ha skolundervisning från 3 års ålder så flytta tillbaka till USA eller till Storbritannien där de förespråkar det. Det var nonvhalansen hos många föräldrar gällande sjukdomar tråden handlade om. Inte den pedagogiska verksamheten. 

Jag vill inte ha skolundervisning utan förskola. Om det är fri lek har vi förskola här hemma hela helgen. Sorry alltså men namnbyte och läroplan och detta framstår som väldigt kosmetiskt. De utländska förskolor vi varit i har varit just förskolor och inte på något vis liknat skolundervisning. 

Men för att komma tillbaka till hygienen. Fri lek = mer smitta. Det var poängen. Jag ser själv på mitt barns dagis, de leker affär och alla låtsasäter på samma plastfrukter? urk. Hade verksamheten bestått av mer förskola så hade det också bidragit till att minska smitta. 

• Marie7
    Anonym (Dagisproblem) skrev 2022-10-16 17:02:33 följande:

Jag vill inte ha skolundervisning utan förskola. Om det är fri lek har vi förskola här hemma hela helgen. Sorry alltså men namnbyte och läroplan och detta framstår som väldigt kosmetiskt. De utländska förskolor vi varit i har varit just förskolor och inte på något vis liknat skolundervisning. 

Men för att komma tillbaka till hygienen. Fri lek = mer smitta. Det var poängen. Jag ser själv på mitt barns dagis, de leker affär och alla låtsasäter på samma plastfrukter? urk. Hade verksamheten bestått av mer förskola så hade det också bidragit till att minska smitta. 

Suck! 
    Enda svar jag kan ge dig.
  • Marie7

Till Anonym KL:
    Jag önskade det var mer teamwork och respekt från diverse föräldrar. Alla föräldrar lämnar inte förkylda el sjuka barn. Men de som gör det gör att flera föräldrar samt personal drabbas. Jag har haft och har föräldrar som vädjar till oss att lägga ut på förskolans app att hålla förkylda barn hemma. De är ofta de "duktiga" föräldrarna som drabbas. Och ja hade jag inte älskat mitt arbete hade jag bytt för länge sedan. Ett av skälen skulle vara det tråden handlar om.

• Anonym (Dagisproblem)
    Marie7 skrev 2022-10-16 17:13:44 följande:
    Suck! 
    Enda svar jag kan ge dig.
    Standardsvaret på all kritik mot förskolan. Sen är det åter till fri lek, observation, svaga hygienrutiner och att skylla på föräldrarna. Suck. 
  • mammabitch

Med tanke på att både förkylningar och covid smittar främst genom droppsmitta (alltså små aerosoler som svävar i lyften och fastnar i näsa och hals när man andas in  så är det lite fascinerande att höra och läsa hur folk fastnar vid handtvätt... För magsjukor däremot så går det bättre att förebygga smitta genom strikt handhygien.

TS, du kanske ska kolla ditt immunförsvar om du inte utvecklar någon sorts immunitet mot de luftvägsinfektioner du frekvent har i din omgivning - de flesta brukar i alla fall vara skyddade ett litet tag mot  samma elände.

• Mimosa86

Det finns säkert föräldrar som sätter sitt jobb över sina barns hälsa, men de flesta föräldrar jag känner tycker det är assvårt att bedöma allmäntillståndet. Mina barn snorar på hösten generellt utan att vara sjuka, ibland sover de dåligt. Ska de då vara hemma hela höstterminen? 

självklart får man känna efter dag för dag vad man tror men det är svårt. Hela tiden et gränsland och gissande. Jag vill ändå tro att de flesta föräldrar gör sitt bästa och inte vill sätta sjuka barn på förskolan- för de mår inte bra av det.

• Marie7
    Mimosa86 skrev 2022-10-16 17:51:19 följande:

Det finns säkert föräldrar som sätter sitt jobb över sina barns hälsa, men de flesta föräldrar jag känner tycker det är assvårt att bedöma allmäntillståndet. Mina barn snorar på hösten generellt utan att vara sjuka, ibland sover de dåligt. Ska de då vara hemma hela höstterminen? 

självklart får man känna efter dag för dag vad man tror men det är svårt. Hela tiden et gränsland och gissande. Jag vill ändå tro att de flesta föräldrar gör sitt bästa och inte vill sätta sjuka barn på förskolan- för de mår inte bra av det.

Självfallet kan det vara svårt att bedöma på morgonen. Och de flesta föräldrar gör så gott de kan. Det är de som nekar att komma när man ringer och säger att hen är dålig. Det är de som kommer tillbaka dagen efter hemringning för att "hen är inte det minsta dålig". Det är de föräldrar som lämnar med tydlig ögoninflammation och hävdar att det är pga trånga tårkanaler. Sen har halva barngruppen ögoninflammation. Vi har haft föräldrar under inskolning som reagerat och tyckt vi ska ringa hem barn, men vi vet det är lönlöst i vissa fall. Det man kan göra är soc anmäla dessa pga bristande omsorg av föräldrar, men det sitter väldigt långt inne att göra. 
Svar på tråden Blir förkyld hela tiden