• Anonym (Trött)

Han blir arg när jag "lägger mig i"

Min man är för det mesta hopplös med våra barn... Han har noll tålamod och anser att barnen bara ska lyda.
    Nyss fick han vår sjuåring att bryta ihop över att hon inte bytt om än och han blev vansinnig på mig som lugnade ner henne och tog kontroll över situationen. Nu är klär hon på sig, glad och lugn.

Han tycker att jag ska låta honom sköta det själv, men det går ju inte... Inte när han håller på såhär. 

• Svar på tråden Han blir arg när jag "lägger mig i"
  • Anonym (HH)

Min mamma lät pappa hålla på så. Min systers ex har låtit henne hålla på så mot deras barn. 
    Det är åt helvete. Det är verkligen inte okej. Bli vansinnig på honom, försvara dina barn!

• nihka
    Anonym (TECHSPAWN) skrev 2022-10-15 16:04:59 följande:
    Skuldbelägger? Är vad du försöker syssla med just nu... 

Jag håller på o hjälpa TS o luska ut, vad det potentiella och underliggande problemet kanske är. 

Jag kan ha fel också.. Eller så kan man ju ta en titt på hur ni två beter er här. Du och Nihka. Två förvuxna barn som hatar på män och är förmodligen är lika som bär. 
    Problemet är att pappan skriker på och hotar sitt barn för att det inte har tagit på sig pyjamasen. Det är inte ett vanligt beteende bland varken pappor eller mammor. De flesta föräldrar klarar av att få på sina barn pyjamas utan någon större drama. För det mesta iaf.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (TECHSPAWN)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-15 16:07:54 följande:

Nej, jag snackar inte bara om "såna som är experter på o psykiskt misshandla". Och vad får du 90 dagar ifrån? De första (tydliga) varningssignalerna kan ta allt från några veckor till flera år.

Människor är inte statiska, det kan komma fram sidor som man inte trodde fanns där, och få saker är så omtumlande som att få barn. Alla är inte bra på att hantera det, eller så har de en skev bild av familjelivet, eller är inte mogna för det. Det gör dem inte till monster, men de kan behöva både stöd och gränser.

Du skriver som att man antingen är tillsammans med en hygglig och missförstådd kille, eller också en psykopat. Som att det inte finns nåt mitt emellan?

I´ve got news for you: De flesta som beter sig illa men inte våldsamt t ex, eller behöver stöd i sin föräldraroll, eller stöd av andra skäl, är just "mitt emellan". Varken monster eller oskyldiga offer. Handlar det om psykopater eller åt det hållet, brukar det vara mycket värre än det TS skriver.

Jag har insyn i det där. Dels så är jag påläst, o man brukar säga att man lär känna en människa först efter 90 dagar.. 
    Och dels var jag ihop med en brud för något år sedan som höll på o sysslade med sånt där.. 

Så jag vet att tecknen från dom som håller på o psykiskt misshandlar, ofta brukar vara många.. 

Finns inte en chans att något sånt hade kunnat gått såhär långt under TS radar. 
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (TECHSPAWN) skrev 2022-10-15 16:04:59 följande:
    Skuldbelägger? Är vad du försöker syssla med just nu... 

Jag håller på o hjälpa TS o luska ut, vad det potentiella och underliggande problemet kanske är. 

Jag kan ha fel också.. Eller så kan man ju ta en titt på hur ni två beter er här. Du och Nihka. Två förvuxna barn som hatar på män och är förmodligen är lika som bär. 
    Jag påpekar att du gör fel som skuldbelägger ts och dottern, det är i sig inte att skuldbelägga dig utan att ge en åsikt. Dessutom är det verkligen ingen som "hatar på" män, det här är inte en könsfråga. För det tredje verkar det snarare som att du själv är färgad av dina upplevelser med ett ex istället för att saken på ett neutralt sätt.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TECHSPAWN) skrev 2022-10-15 16:11:54 följande:
    Jag har insyn i det där. Dels så är jag påläst, o man brukar säga att man lär känna en människa först efter 90 dagar.. 
    Och dels var jag ihop med en brud för något år sedan som höll på o sysslade med sånt där.. 

Så jag vet att tecknen från dom som håller på o psykiskt misshandlar, ofta brukar vara många.. 

Finns inte en chans att något sånt hade kunnat gått såhär långt under TS radar. 
    Du har uppenbarligen inte så bra koll som du tror, eftersom du inte ens vet att de problem TS beskriver, inte alltid ens märks förrän man får barn!

Det är inte partnervåld vi pratar om, eller aktivt missbruk, eller en partner med en kriminell livsstil. Men inte ens då märks det alltid i början, det beror på.

TS beskriver inget monster, hon beskriver en omogen man som inte var redo för föräldraskapet, eller har en skev bild av föräldrarollen. (Barnen ska lyda direkt, men han lämnar större delen av ansvaret för dem till henne). Hur skulle hon kunna veta det när de träffades, eller innan de fick barn? Han kanske inte ens själv visste eller insåg hur krävande det skulle bli.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (TECHSPAWN1) skrev 2022-10-15 17:07:35 följande:

Uppenbarligen så hade jag mer koll på sånt där än vad du trodde att jag skulle.. Men tyvärr så är inget av det du säger några direkta nyheter.. Bara skit som jag själv tyckte var onödigt o nämna, eller bara inte ens har hunnit diskutera än..
    Och sen på det så tror jag inte du är någon expert på o lugna ner någon irriterad kille..

Men du som kvinna du vet säkert lite bättre?

Nu har jag i alla fall gett henne några förslag som hon lätt kan applicera om hon vill att det ska bli lugnt igen.. Och då har jag haft i åtanke också, hur han förmodligen är uppväxt..

Det är väl klart att han lämnar över ansvaret, om hon försöker visa honom att ingenting utav det han säger gäller.. 

Så nu anklagar du till och med ts för att medvetet undergräva hans auktoritet..... Ha lite skam i kroppen, det är känsliga rummet och ts barn blir utsatt för skrik och bråk så fort pappan inte får som han vill.
  • nihka
    Anonym (TECHSPAWN1) skrev 2022-10-15 17:07:35 följande:

Uppenbarligen så hade jag mer koll på sånt där än vad du trodde att jag skulle.. Men tyvärr så är inget av det du säger några direkta nyheter.. Bara skit som jag själv tyckte var onödigt o nämna, eller bara inte ens har hunnit diskutera än..
    Och sen på det så tror jag inte du är någon expert på o lugna ner någon irriterad kille..

Men du som kvinna du vet säkert lite bättre?

Nu har jag i alla fall gett henne några förslag som hon lätt kan applicera om hon vill att det ska bli lugnt igen.. Och då har jag haft i åtanke också, hur han förmodligen är uppväxt..

Det är väl klart att han lämnar över ansvaret, om hon försöker visa honom att ingenting utav det han säger gäller.. 

Man ska försöka lugna ner irriterade barn, men irriterade pappor får försöka lugna ner sig själva. Kvinnan är inte hela familjens terapeut.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Colourfulrainbow

Jag är också uppfostrad enligt synsättet att "barn ska lyda" och ilska och hot. Min mamma är uppfostrad på samma sätt, hennes far blev uppfostrad på samma sätt ......

Det går förmodligen långt tillbaka i din mans familj, släkt. 

Han har nog inte vaknat upp och insett att det är fel, för att om han skulle göra det skulle han även inse att hans sätt att bli uppfostrad var fel och att han blev illa behandlad. 

Det är enklare att bara köra på liksom. 

Fråga vad han kände som barn, inte nu som vuxen, utan hur han han som barn kände det när vuxna skrek på honom, hotade honom och domderade. Fråga hur han kände sig då som femåring, och om han vill att hans egna barn ska känna likadant.

• Anonym (Trött)
    Colourfulrainbow skrev 2022-10-15 19:21:12 följande:

Jag är också uppfostrad enligt synsättet att "barn ska lyda" och ilska och hot. Min mamma är uppfostrad på samma sätt, hennes far blev uppfostrad på samma sätt ......

Det går förmodligen långt tillbaka i din mans familj, släkt. 

Han har nog inte vaknat upp och insett att det är fel, för att om han skulle göra det skulle han även inse att hans sätt att bli uppfostrad var fel och att han blev illa behandlad. 

Det är enklare att bara köra på liksom. 

Fråga vad han kände som barn, inte nu som vuxen, utan hur han han som barn kände det när vuxna skrek på honom, hotade honom och domderade. Fråga hur han kände sig då som femåring, och om han vill att hans egna barn ska känna likadant.

Han blev agad som barn och inte ens det ser han några fel i. Han säger bara att han inte tog stryk av det och att han förtjänade det.

• Colourfulrainbow
    Anonym (Trött) skrev 2022-10-15 19:24:16 följande:

Han blev agad som barn och inte ens det ser han några fel i. Han säger bara att han inte tog stryk av det och att han förtjänade det.

Det är enklare att tänka så än att öppna dörren till en hel barndom av trauman och inse att de människorna som skulle älska och skydda en faktiskt gjorde en illa. 

Han kommer inte kunna gå vidare utan terapi. Han verkar helt låst. 
  • Anonym (HH)
    Anonym (Trött) skrev 2022-10-15 19:24:16 följande:

Du kan ju hälsa honom att han uppenbarligen visst tog skada. Han psykiskt misshandlar sina barn. 
Svar på tråden Han blir arg när jag "lägger mig i"