• Anonym (ORKAR INTE MER)

PANIK AV STUDIERNA

Jag får panik av det höga tempot i studierna. 
    VI har haft inlämningsuppgifter varje vecka sedan starten i augusti.

Det som stressar mig mest är att litteratur som behövs för att lösa uppgifterna ständigt är reserverade på biblioteket! 

Jag har redan köpt en del litteratur, men om jag skulle köpa varenda bok som behövs blir det jättedyrt, och böckerna används ju oftast bara för en delkurs så det känns lite som bortkastade pengar.

En uppgift ska in den 20:e.
    Har inte kunnat börja på den än eftersom boken är utlånad och reserverad.
    Det finns ett låneexemplar på biblioteket, men då kommer ju stressen att man inte vet om någon redan använder den när man kommer dit.

Dessutom pendlar jag och tågen är inte att lita på att de kommer i tid till lektioner och liknande.

Jag mår skit av all ovisshet.
    Just det där att man kan kämpa och kämpa med uppgifter och ändå bli underkänd, eller inte hinna med allt. 
    Det är så mycket att tänka på. 

Väldigt omfattande uppgifter, mycket litteratur som är svår att få tag på och dessutom dyr om man köper den själv.

JA... jag orkar inte med den här stressen. Jag har haft ständig oro och magont sedan jag började studera i slutet av augusti.

VAD HÅLLER JAG PÅ MED?! Jag orkar inte med rädslan för att bli underkänd hela tiden. :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-10-15 11:58
    Puff.

HELP ME.

• Svar på tråden PANIK AV STUDIERNA
  • Anonym (Hmm)

Om böckerna inte finns på ditt bibliotek och inte ens via fjärrlån så MÅSTE du köpa dem, det fattar du väl? Annars fortsätter du bara att ligga efter, mår skitdåligt och hamnar i en väldigt stressig situation. Känns inte värt det, men skit i att plugga då....? Eller kanske istället göra det bästa av situationen? Du har väl pengar från CSN som alla andra, kanske till och med studielån? Det borde täcka upp väldigt mycket. Du kan köpa mycket begagnat men du kan dessutom sälja vidare de du köper sen, om du känner att du inte har nytta av dem i framtiden. De få böcker jag köpte under mina studier behöll jag eftersom de var intressanta eller användbara.

Tågen är opålitliga - ta ett tidigare tåg och plugga på plats innan ni börjar. Lägger du verkligen 40 timmar i veckan på heltidsstudier? Det borde räcka ärligt talat. Med råge. Har ni inlämning varje vecka kan det inte handla om särskilt stora saker, så frågan är vad du menar med "omfattande"?

Anonym (Hmm) skrev 2022-10-15 12:04:22 följande:

Om böckerna inte finns på ditt bibliotek och inte ens via fjärrlån så MÅSTE du köpa dem, det fattar du väl? Annars fortsätter du bara att ligga efter, mår skitdåligt och hamnar i en väldigt stressig situation. Känns inte värt det, men skit i att plugga då....? Eller kanske istället göra det bästa av situationen? Du har väl pengar från CSN som alla andra, kanske till och med studielån? Det borde täcka upp väldigt mycket. Du kan köpa mycket begagnat men du kan dessutom sälja vidare de du köper sen, om du känner att du inte har nytta av dem i framtiden. De få böcker jag köpte under mina studier behöll jag eftersom de var intressanta eller användbara.

Tågen är opålitliga - ta ett tidigare tåg och plugga på plats innan ni börjar. Lägger du verkligen 40 timmar i veckan på heltidsstudier? Det borde räcka ärligt talat. Med råge. Har ni inlämning varje vecka kan det inte handla om särskilt stora saker, så frågan är vad du menar med "omfattande"?

Ja.. möjligt att jag får bita i det sura äpplet och köpa all kurslitteratur. Det är väl lika bra.
    Kanske har jag inte läst tillräckligt mycket heller..
    Du har rätt.

Jag får helt enkelt lägga ner mer tid på studierna. 
  • Anonym (Plugg)

Kolla med kursare om ni kan låna böcker av varandra samt kopierar. Kolla även begagnade böcker. Överväg att köpa och sen sälja när du är klar. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (ORKAR INTE MER) skrev 2022-10-15 12:12:18 följande:
    Ja.. möjligt att jag får bita i det sura äpplet och köpa all kurslitteratur. Det är väl lika bra.
    Kanske har jag inte läst tillräckligt mycket heller..
    Du har rätt.

Jag får helt enkelt lägga ner mer tid på studierna. 
    Ja du kommer må så mycket bättre när du ligger i fas!
  • Tow2Mater

Du får väl åka till bibblan tidigt och stå vid dörren när de öppnar. Så du blir först till boken som finns.

Köp begagnad litteratur, ibland kan man hitta tidigare utgåvor mycket billigt.

Använd alternativ litteratur på t ex biblioteket, eller måste ni referera till en specifik bok endast?

Tow2Mater skrev 2022-10-15 12:53:39 följande:

Du får väl åka till bibblan tidigt och stå vid dörren när de öppnar. Så du blir först till boken som finns.

Köp begagnad litteratur, ibland kan man hitta tidigare utgåvor mycket billigt.

Använd alternativ litteratur på t ex biblioteket, eller måste ni referera till en specifik bok endast?

Jag ska börja ta mig till biblioteket på morgonen.
    Jag bor tyvärr inte i samma stad som skolan jag studerar på.
    Men biblioteket i min stad ska jag ta mig till oftare.

Vi måste tyvärr referera till specifika böcker och artiklar för att svara på uppgifterna. :(
    Ett av kompendierna som ingår som referenslitteratur fanns att tillgå online via universitetets hemsida, så den läser jag nu.

Boken ska jag verkligen försöka få tag på via universitetsbiblioteket här i min hemstad på måndag. (Det ska finnas ett referensexemplar där.)
    Hoppas ingen annan hinner före... Jag får kämpa på och hoppas att jag hinner innan deadline. 

• Anonym (Ylle)

Gå ihop ett gång kursare och starta en bokpool?
    Tex om ni är 4 st och behöver 4 böcker, köp en bok var och kopiera sidorna eller ha boken 1 dag vardera.

Kolla runt på fler bibliotek.

Kolla om boken finns som e-bok.

Kolla på studentapan och köp begagnade böcker

Stressa inte upp dig! Gör ett bra schema där du lägger in plugg, rast, matpaus, promenader och fritid. Ta gärna promenad efter ett par h plugg och reflektera.

Du kan läsa högt in på mobilen tex och lyssna i lurar under promenaden.

Passa på att plugga på tåget. Åk tidigare och plugga innan föreläsningarna.

• fjanten

Jag brukade köpa alla böckerna per delkurs nya. Ja, dyrt som fasen, men det var så skönt att slippa stress kring att få tillgång via bibliotek eller hitta begagnat i rätt version o.s.v. De flesta böckerna kunde jag sedan ändå sälja till de som läste samma program som jag - året efter. En del böcker ville jag ha kvar, så dessa sålde jag aldrig. Lätt att hålla sig i fas då!

• Kockobello

Jag köpte all kurslitteratur. På den tiden var jag med i Unionen. De bekostnade all kurslitteratur under alla år. De har ett slags studiestöd. 

• Kockobello

Heltidsstudier är 8 h per dag.

Jag kanske får börja köpa varenda bok ny då. 
    Det bara ser så dyrt ut... men det får väl bli så ändå...

Tack för alla svar!
    Jag menar inte att det är universitetets fel eller så... att de kräver för mycket. De kräver bara mer än mitt psyke tål.

Det är något som ligger i mina händer att ordna upp, inte i deras.

Jag skrev inte den här tråden för att klanka ner på universitetet eller universitetsstudier i allmänhet... bara som en ventil för min egen frustration. 
    Jag har svårt för stress, fatta beslut, ibland för att planera... och jag agerar och tänker alltså på sätt som kan öka min egen stress.

Det får väl bli en lärdom att det kanske är värt att köpa all litteratur från början.

• Anonym (kör på)
    Anonym (ORKAR INTE MER) skrev 2022-10-15 15:28:40 följande:

Jag kanske får börja köpa varenda bok ny då. 
    Det bara ser så dyrt ut... men det får väl bli så ändå...

Tack för alla svar!
    Jag menar inte att det är universitetets fel eller så... att de kräver för mycket. De kräver bara mer än mitt psyke tål.

Det är något som ligger i mina händer att ordna upp, inte i deras.

Jag skrev inte den här tråden för att klanka ner på universitetet eller universitetsstudier i allmänhet... bara som en ventil för min egen frustration. 
    Jag har svårt för stress, fatta beslut, ibland för att planera... och jag agerar och tänker alltså på sätt som kan öka min egen stress.

Det får väl bli en lärdom att det kanske är värt att köpa all litteratur från början.

Du behöver ju inte köpa NY litteratur. Köp begagnat via studentapan och liknande. Du sparar en hel del pengar på det och oftast är leveransen mycket snabbare än stora företag med nya böcker som Bokus, adlibris och akademibokhandeln. De företagen brukar lätt ta 2 veckor+ på sig för leverans medans de begagnade studentsidorna brukar leverera inom en vecka. Låna på biblioteket när du märker att det finns bra tillgång på aktuella böckerna. Men personligen väljer jag nästan aldrig att låna just på grund av hur stressigt det är att få tag på böckerna samt att lånetiderna ändå är för korta och jag vill ha konstant tillgång till litteraturen så jag kan plugga i min egna takt.

Har din högskola ingen bokbutik du kan gå till? 

Kolla om studentlitteratur.se har några av böckerna som e-bok, då får du tillgång direkt och dessa brukar vara mycket billigare.

Och vill du veta en hemlighet? ALLA får panik första tiden på högskolan. Eller ja nästan alla, kommer säkert något viktigpetter i tråden och hävdar hur hen minsann inte kände minsta stress. Men allmänt är det så att de flesta får panik, känner sig överväldigade, tror att det går bättre för alla andra osv. Det känns aldrig som att man är bra nog och skräcken över att bli underkänd hänger över de flesta. Det är helt normalt och med tiden kommer du lära dig att hantera detta (om du väljer att anstränga dig och har rätt attityd).
    Anonym (kör på) skrev 2022-10-15 15:50:20 följande:
    Du behöver ju inte köpa NY litteratur. Köp begagnat via studentapan och liknande. Du sparar en hel del pengar på det och oftast är leveransen mycket snabbare än stora företag med nya böcker som Bokus, adlibris och akademibokhandeln. De företagen brukar lätt ta 2 veckor+ på sig för leverans medans de begagnade studentsidorna brukar leverera inom en vecka. Låna på biblioteket när du märker att det finns bra tillgång på aktuella böckerna. Men personligen väljer jag nästan aldrig att låna just på grund av hur stressigt det är att få tag på böckerna samt att lånetiderna ändå är för korta och jag vill ha konstant tillgång till litteraturen så jag kan plugga i min egna takt.

Har din högskola ingen bokbutik du kan gå till? 

Kolla om studentlitteratur.se har några av böckerna som e-bok, då får du tillgång direkt och dessa brukar vara mycket billigare.

Och vill du veta en hemlighet? ALLA får panik första tiden på högskolan. Eller ja nästan alla, kommer säkert något viktigpetter i tråden och hävdar hur hen minsann inte kände minsta stress. Men allmänt är det så att de flesta får panik, känner sig överväldigade, tror att det går bättre för alla andra osv. Det känns aldrig som att man är bra nog och skräcken över att bli underkänd hänger över de flesta. Det är helt normalt och med tiden kommer du lära dig att hantera detta (om du väljer att anstränga dig och har rätt attityd).
    Jag har studerat strökurser tidigare.. Men den här kursen jag läser nu har mer litteratur än de andra kurserna jag läst tidigare, och också fler uppgifter på kortare tid. Allt ska in fortare här och vi har mer omfattande uppgifter nu. I alla fall om jag minns rätt i jämförelse med tidigare kurser jag har läst.

Jag har påbörjat ett helt 3-årigt program nu den här terminen så det kanske är därför allt känns 'mer'. 
    Har köpt en bok begagnad idag från studentapan.se 

Ska kolla upp studentlitteratur.se 

Programmet började ju i slutet av augusti och vi har redan läst klart en kurs, börjat på en annan och haft en tentamen. Det kanske är normalt att det går såhär fort.. men det är väl bara jag som är mer stressad nu än jag brukar vara så det KÄNNS som att det går fortare och är mer intensivt. 

Jag tror det att jag läser i en annan stad och att tågen inte går som de ska alltid har ökat min stress. 

Tack för peppningen! Jag hoppas att om jag håller ut ett par veckor, eller några månader till att oron inte kommer vara lika påtaglig. :)
  • Anonym (kör på)
    Anonym (ORKAR INTE MER) skrev 2022-10-15 16:17:18 följande:
    Jag har studerat strökurser tidigare.. Men den här kursen jag läser nu har mer litteratur än de andra kurserna jag läst tidigare, och också fler uppgifter på kortare tid. Allt ska in fortare här och vi har mer omfattande uppgifter nu. I alla fall om jag minns rätt i jämförelse med tidigare kurser jag har läst.

Jag har påbörjat ett helt 3-årigt program nu den här terminen så det kanske är därför allt känns 'mer'. 
    Har köpt en bok begagnad idag från studentapan.se 

Ska kolla upp studentlitteratur.se 

Programmet började ju i slutet av augusti och vi har redan läst klart en kurs, börjat på en annan och haft en tentamen. Det kanske är normalt att det går såhär fort.. men det är väl bara jag som är mer stressad nu än jag brukar vara så det KÄNNS som att det går fortare och är mer intensivt. 

Jag tror det att jag läser i en annan stad och att tågen inte går som de ska alltid har ökat min stress. 

Tack för peppningen! Jag hoppas att om jag håller ut ett par veckor, eller några månader till att oron inte kommer vara lika påtaglig. :)
    Strökurser är väldigt annorlunda så försök att inte jämföra. 

Våra kurser är i snitt 4-6 veckor långa. Det betyder cirka 5 tentor per termin utöver alla uppgifter som ska in. Förra kursen som varade 5 veckor hade 4 inlämningsuppgifter utöver examinationen. Det är mycket och stressigt. Det förändras aldrig men däremot förändras hur man hanterar det. Och tillåt dig själv att  ta den tiden att utvecklas. Kräv inte för mycket av dig själv för snabbt. Det tar tid att komma in i det. 

Som någon annan sa, försök ta 1-2 tåg tidigare än det du hade gjort för att komma lagom i tid. Då behöver du inte bli lika stressad när tåget blir försenat eller inställt. Kommer du tidigt brukar högskolor ha bra med platser att sitta och plugga på. Kanske ta med dig frukost eller något och bara sitt och slappna av innan också.
  • Anonym (Laura)

Kolla även upp om ditt universitet har någon facebookgrupp för just ditt program. Vi hade en sån när jag pluggade och då brukade de i året över sälja sina gamla böcker till oss som behövde boken just då. Var dessutom väldigt smidigt att faktiskt kunna mötas upp och få boken direkt och inte fundera på frakt. 

Om det är nån bok man känner att man vill ha kvar och använda efter programmet kan det ju vara smidigt att köpa en ny, men för allt annat som man mer eller mindre enbart läser för tentan kan man lika gärna köpa begagnat för en billig peng från någon som redan läst kursen.

• Anonym (Laura)
    Anonym (Laura) skrev 2022-10-15 18:01:01 följande:

Kolla även upp om ditt universitet har någon facebookgrupp för just ditt program. Vi hade en sån när jag pluggade och då brukade de i året över sälja sina gamla böcker till oss som behövde boken just då. Var dessutom väldigt smidigt att faktiskt kunna mötas upp och få boken direkt och inte fundera på frakt. 

Om det är nån bok man känner att man vill ha kvar och använda efter programmet kan det ju vara smidigt att köpa en ny, men för allt annat som man mer eller mindre enbart läser för tentan kan man lika gärna köpa begagnat för en billig peng från någon som redan läst kursen.

Det kan också vara så att ditt universitetsbibliotek lånar ut digitala kopior av böckerna du behöver. Då kan du få en pdf som du kan läsa i nån dag, sen måste du ladda ner den på nytt. 
  • Anonym (Lollo)

När jag pluggade så köpte jag den viktigaste kurslitteraturen och sålde vidare när kursen var klar. Ofta kan man sälja för nästan samma pris som man köper så det behöver inte bli så dyrt trots allt. 

• Anonym (M)

Jag tyckte också att det var stressigt och jobbigt när jag pluggade. Mestadels för att jag aldrig la tillräckligt med tid på studierna men ändå. Sen började jag jobba och nu med ett antal år bakom sig inser man att studierna var rena västanvinden. Inlämningsuppgifter varje vecka? På jobbet ska du leverera varenda dag.

Vad jag menar med detta är att man vänjer sig. Det är stressigt nu men det kommer bli bättre. 

Anonym (M) skrev 2022-10-15 20:09:41 följande:

Jag tyckte också att det var stressigt och jobbigt när jag pluggade. Mestadels för att jag aldrig la tillräckligt med tid på studierna men ändå. Sen började jag jobba och nu med ett antal år bakom sig inser man att studierna var rena västanvinden. Inlämningsuppgifter varje vecka? På jobbet ska du leverera varenda dag.

Vad jag menar med detta är att man vänjer sig. Det är stressigt nu men det kommer bli bättre. 

Ja, självklart ska man leverera varje dag på ett jobb. Men de flesta jobb är man åtminstone ledig när man kommer hem. Men jobb och utbildning har ju båda sina för- och nackdelar när det kommer till stress.

Jag hoppas att jag vänjer mig med tiden. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Plugg) skrev 2022-10-15 12:13:48 följande:
    Kolla med kursare om ni kan låna böcker av varandra samt kopierar. Kolla även begagnade böcker. Överväg att köpa och sen sälja när du är klar. 
    +1
Svar på tråden PANIK AV STUDIERNA