Anonym (Oroad mamma) skrev 2022-10-18 21:01:13 följande:
Vad bra att det ordnade sig för er son. Du behöver inte svara men har han ADHD som min dotter? Då är ju rutiner A och O även om dom själva har svårt för rutiner. vi försöker ha fasta tider för mat, läggtider osv. Reagerade omgivningen på att er son var hemma om dagarna? Vi är rädda att grannar ska märka och börja prata
Nej, han har ingen diagnos. Kanske drag av autism precis som jag...men inte tillräckligt för diagnos.
Han har väldigt lätt för sig och blev totalt uttråkad år 0-4 av att inte få lära sig något. Det var inte tal om att få något slags utmanande material, alla ska ha lika - punkt. Han har också lite andra intressen än de allra flesta killarna i klassen hade då (det var bara fotboll och tvspel som gällde) så han var lite ensam till och från.
Hans lärare i 0-4 hade noll förståelse för honom och jag tror att det tärde på honom mer än vi förstod.
Det var också allmänna problem i klassen där lärarna 0-4 favoriserade tjejerna något enormt. Det var flera killar som inte hade det så bra, eftersom tjejerna fick så tydliga fördelar hela tiden.
Jag tänker att varje fall är unikt i sin sammansättning av orsaker och konsekvenser och kanske också vilka åtgärder som behövs. Jag har en kollega som tidigare jobbat med hemmasittare och hon säger att man kan jobba nästan exakt lika med alla oavsett orsak. Men jag tvivlar....vi fick aldrig tillgång till någon inom skolsystemet med specialkunskap om hemmasittare utan fick ordna bäst vi kunde själva.
Jo, såklart omgivningen märkte, men jag tänkte aldrig att det var något problem. Det är ju inte som att ens barn blivit gängkriminell, haha... Vi var öppna med hur situationen var, grannarna var snälla och förstående och är fortfarande rätt uppmärksamma på hur han verkar må såhär flera år senare. Hans farmor o farfar hade egna erfarenheter av barn med problem i skolan, så de hade inga problem att hantera situationen. Mina föräldrar tyckte det var svårt att prata om däremot, de kunde inte koppla att man kan vara intelligent, vetgirig och
samtidigt inte klara av att vara i skolan. Det är fortfarande något vi hyssjar om i min släkt tyvärr.