• Anonym (EM)

Ena barnet sjukt, andra på förskolan?

EEmJag studerar på distans, vi har alltså föreläsningar och allt annat via datorn hemma.
    Nu har jag hamnat i diskussion med förskolan, jag har två barn där,  på olika avdelningar.
    Nu i veckan blev ena barnet sjuk, förkyld.
    Jag tänkte ha honom hemma, och studera samtidigt, han är jättelugn när han är ensam med mig.
    Det hade inte varit några problem, dessutom var han ju sjuk och var nöjd med att vila under en filt i soffan framför tvn.
    Men det gick inte alls,  storebror på andra avdelningen måste också vara hemma nu, trots att han inte är helt frisk.
    Jag får sätta mina studier på paus pga detta.
    Är detta verkligen ok?
    Jag kan studera med ett sjukt barn hemma, men inte med det friska barnet också. 
  • Svar på tråden Ena barnet sjukt, andra på förskolan?
  • Anonym (så)
    Anonym (F-läraren) skrev 2022-10-19 09:02:50 följande:
    Varför inte? Jag tycker det är tråkigt för barnet i fråga som behöver vara på förskolan, vilket oftast är en rätt bullrig miljö, 10 timmar medan syskonet är hemma. 

Sedan kan man hitta på massa extrema anledningar (sjukhus vid förkylning osv.) till varför man inte kan hämta barnet tidigare, men jag kan säga av erfarenhet att det 9 av 10 gånger är den vabbande föräldern + sjuka syskonet som kommer och hämtar. Men ja, du har rätt i sak att det kan finnas anledningar till varför man inte kan hämta tidigare trots att man vabbar syskonet. 

Agera kontrollsystem... Snark. 
    Finns inga som är så bra på att nedvärdera sin egen verksamhet och sin egen arbetsinsats som förskolepedagoger. 

Om ni ägnade er tid åt att förändra er arbetssituation och barnens miljö på förskolan istället för att tycka och tänka en massa om föräldrar som har sina barn i er verksamhet så tror jag att alla skulle vinna på det.

Bara det att du håller reda på vad 9 av 10 föräldrar gör säger mig att det upptar alldeles för stor del av dina tankar. Apropå agera kontrollsystem. 
  • Anonym (Dagens föräldrar)
    Anonym (så) skrev 2022-10-19 11:00:17 följande:
    Finns inga som är så bra på att nedvärdera sin egen verksamhet och sin egen arbetsinsats som förskolepedagoger. 

Om ni ägnade er tid åt att förändra er arbetssituation och barnens miljö på förskolan istället för att tycka och tänka en massa om föräldrar som har sina barn i er verksamhet så tror jag att alla skulle vinna på det.

Bara det att du håller reda på vad 9 av 10 föräldrar gör säger mig att det upptar alldeles för stor del av dina tankar. Apropå agera kontrollsystem. 
    Nu får du ge dig. Hur ska vi kunna ändra vår arbetssituation om vi inte har föräldrar med oss?? Som respekterar oss och de regler som finns. Som är solidariska med andra familjer och pedagoger gällande sjukdomar och utnyttjande av tid till annat än arbete? Som istället ser det arbete vi gör. Att vi lär och tar hand om barnen på bästa sätt. Det är barnen som inte får sin utbildning när vi måste ställa in planerade aktiviteter som skogen pga personalbrist. Barnet eller barnen som är på förskolan trots förkylning som ingen av oss helst vill vara nära pga rädslan att bli sjuk igen och behöva betala i form av karens. Under pandemin hade vi Folkhälsomyndigheten i ryggen. Vi hade friska barn på förskolan. Vi pedagoger var friskare. Ska det behövas en pandemi för att detta ska vara normalt?!?
  • Anonym (F-läraren)
    Anonym (så) skrev 2022-10-19 11:00:17 följande:

Hur har jag nedvärderat min egen verksamhet och min arbetsinsats? Förklara gärna. 

Man kan faktiskt förändra ens miljö och ens arbetssituation och samtidigt ha åsikter om föräldrars agerande, det ena utesluter inte det andra. Eller? Oftast har det inte ens en relevans till varandra; ens arbetsmiljö har inget med föräldrars agerande kring tider på förskolan att göra. 

Precis, att kunna ha koll på något sådant bevisar verkligen på detta... Det tar upp väldigt mycket tankeverksamhet, det är otroligt att man kan ha koll på något sådant. Haha, jisses. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Dagens föräldrar) skrev 2022-10-19 11:23:52 följande:
    Nu får du ge dig. Hur ska vi kunna ändra vår arbetssituation om vi inte har föräldrar med oss?? Som respekterar oss och de regler som finns. Som är solidariska med andra familjer och pedagoger gällande sjukdomar och utnyttjande av tid till annat än arbete? Som istället ser det arbete vi gör. Att vi lär och tar hand om barnen på bästa sätt. Det är barnen som inte får sin utbildning när vi måste ställa in planerade aktiviteter som skogen pga personalbrist. Barnet eller barnen som är på förskolan trots förkylning som ingen av oss helst vill vara nära pga rädslan att bli sjuk igen och behöva betala i form av karens. Under pandemin hade vi Folkhälsomyndigheten i ryggen. Vi hade friska barn på förskolan. Vi pedagoger var friskare. Ska det behövas en pandemi för att detta ska vara normalt?!?
    Barn behöver bli sjuka. Det bygger deras immunförsvar. Barn behöver smittas av andra barn. Det innebär inte att man ska vara på förskola när man är sjuk, men man smittar som bekant oftast mest innan saker och ting brutit ut och precis vid utbrott. (Förskolors rädsla för färgat snor är alltså helt obefogad. Det betyder bara att immunförsvaret tagit hand om viruset). Konsekvenserna efter pandemin, var att barnen blev jättesjuka. På mitt ena barns avdelning, då för 1-2åringar, var det en dag inte ett enda barn på plats. Fem barn låg inlagda på sjukhus med RS eller lunginflammation. På de andra avdelningarna, var det färre än hälften av barnen närvarande. Flera av de äldre barnen var också så sjuka att de behövde uppsöka vårdcentral. Av en vanlig virusinfektion. Samma mönster upprepade sig på alla förskolor i området. Enligt personalen hade de aldrig varit med om liknande. Jag pratade med mina barns astmaläkare, som drog en direkt parallell till avsaknaden av smitta under pandemin. 

Det är normalt att barn är snoriga. Det är normalt att de smittar varandra. 
  • Anonym (så)
    Anonym (Dagens föräldrar) skrev 2022-10-19 11:23:52 följande:
    fast nu handlar ju tråden om friska barn som är på förskolan när sjuka syskon är hemma. Och där flera förskolepedagoger uppger att de tänker och tycker och kontrollerar en massa hur föräldrarna gör när de har ett syskon hemma och det andra på förskolan.

Jag har INTE skrivit något om att sjuka barn ska vara på förskolan. Däremot tycker jag att de som arbetar i förskolan generellt verkar ägna alldeles för mycket tid åt att gnälla på föräldrarna, kontrollera vad föräldrarna gör medan barnen är på förskolan och verkar se barnens vistelsetid på förskolan som nåt de ska stävja till varje pris. Det är verkligen att nedvärdera det viktiga arbete ni gör för barnen.
  • Anonym (så)
    Anonym (F-läraren) skrev 2022-10-19 09:02:50 följande:
    Varför inte? Jag tycker det är tråkigt för barnet i fråga som behöver vara på förskolan, vilket oftast är en rätt bullrig miljö, 10 timmar medan syskonet är hemma. 
    Här ovan uppger du till exempel att det är tråkigt för barnet att behöva var på förskolan, vilken är en bullrig miljö - är inte det att nedvärdera din egen verksamhet så säg?
    Anonym (F-läraren) skrev 2022-10-19 11:30:32 följande:
    Hur har jag nedvärderat min egen verksamhet och min arbetsinsats? Förklara gärna. 

Anonym (P) skrev 2022-10-19 11:33:33 följande:
    Barn behöver bli sjuka. Det bygger deras immunförsvar. Barn behöver smittas av andra barn. Det innebär inte att man ska vara på förskola när man är sjuk, men man smittar som bekant oftast mest innan saker och ting brutit ut och precis vid utbrott. (Förskolors rädsla för färgat snor är alltså helt obefogad. Det betyder bara att immunförsvaret tagit hand om viruset). Konsekvenserna efter pandemin, var att barnen blev jättesjuka. På mitt ena barns avdelning, då för 1-2åringar, var det en dag inte ett enda barn på plats. Fem barn låg inlagda på sjukhus med RS eller lunginflammation. På de andra avdelningarna, var det färre än hälften av barnen närvarande. Flera av de äldre barnen var också så sjuka att de behövde uppsöka vårdcentral. Av en vanlig virusinfektion. Samma mönster upprepade sig på alla förskolor i området. Enligt personalen hade de aldrig varit med om liknande. Jag pratade med mina barns astmaläkare, som drog en direkt parallell till avsaknaden av smitta under pandemin. 

Det är normalt att barn är snoriga. Det är normalt att de smittar varandra. 
    Självfallet är det det genomskinliga snoret som smittar. Det börjar med rinnande näsa, glansiga ögon och upprepade nysningar. Det är nu det smittar. Det färgade är kroppens sätt att rensa ut resterna av förkylningen. Ibland kan det dock handla om en bakterinfektion när snoret är illgrönt/gult. Ett litet barn som inte än kan förmedla att den har ont i halsen visar det med att inte vilja äta samt är ledset. Jag har arbetat länge i förskola samt är förälder själv. Jag vet när det smittar.
  • Anonym (F-läraren)
    Anonym (så) skrev 2022-10-19 11:43:48 följande:
    Här ovan uppger du till exempel att det är tråkigt för barnet att behöva var på förskolan, vilken är en bullrig miljö - är inte det att nedvärdera din egen verksamhet så säg?
    Anonym (F-läraren) skrev 2022-10-19 11:30:32 följande:

Nej, det tycker jag inte. Det är att konstatera fakta. Det ÄR en bullrig miljö och jag har hittills inte stött på en förskola där det inte har varit bullrigt/högljutt inomhus när majoriteten av barnen varit på plats. Vissa förskolor mer än andra, men barn ska kunna prata, tjoa och ha roligt och är det då 20-25 barn som springer runt, har roligt och leker så blir det en rätt högljud och bullrig miljö. Vi arbetar aktivt för att minimera detta så mycket som möjligt, genom att vara utomhus eller jobba i mindre grupper men det är inte alltid detta är möjligt. Så att säga att jag nedvärderar min verksamhet pga detta är bara löjligt.

Jag har dock börjat förstå att du helt enkelt har en rätt dålig insyn på hur förskolans miljö är och jag skulle tro att du är en av de vårdnadshavare som kommer med argumentet att "barnet är så piggt hemma" och sedan står oförstående till varför personalen skickar hem med hänvisningen att hen inte orkar med tempot som är på förskolan. 

Men ja, vidare... Hur har jag nedvärderat min arbetsinsats?
    Anonym (F-läraren) skrev 2022-10-19 12:07:24 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Det är att konstatera fakta. Det ÄR en bullrig miljö och jag har hittills inte stött på en förskola där det inte har varit bullrigt/högljutt inomhus när majoriteten av barnen varit på plats. Vissa förskolor mer än andra, men barn ska kunna prata, tjoa och ha roligt och är det då 20-25 barn som springer runt, har roligt och leker så blir det en rätt högljud och bullrig miljö. Vi arbetar aktivt för att minimera detta så mycket som möjligt, genom att vara utomhus eller jobba i mindre grupper men det är inte alltid detta är möjligt. Så att säga att jag nedvärderar min verksamhet pga detta är bara löjligt.

Jag har dock börjat förstå att du helt enkelt har en rätt dålig insyn på hur förskolans miljö är och jag skulle tro att du är en av de vårdnadshavare som kommer med argumentet att "barnet är så piggt hemma" och sedan står oförstående till varför personalen skickar hem med hänvisningen att hen inte orkar med tempot som är på förskolan. 

Håller med. Signatur "Så" verkar ha dåliga erfarenheter av förskolan. Undrar vad hon arbetar med själv?
  • Anonym (F-läraren)
    Anonym (Dagens föräldrar) skrev 2022-10-19 12:26:37 följande:
    Håller med. Signatur "Så" verkar ha dåliga erfarenheter av förskolan. Undrar vad hon arbetar med själv?
    Det är dock inte så konstigt, vissa vårdnadshavare tror sig ha en bra inblick om hur det är att arbeta inom förskolans värld bara för att de råkar ha barn som är i förskoleåldern. Det är tack och lov, som du tidigare skrivit, en liten del av vårdnadshavare som är jobbiga och dryga att ha och göra med. Majoriteten är trevliga :) 
  • Anonym (så)
    Anonym (F-läraren) skrev 2022-10-19 12:07:24 följande:

Du tycker alltså att det är tråkigt för barn att de måste vara förskolan? Ja, för mig låter det inte som att du tycker att du har en bra verksamhet. 

Satsa din tid och engagemang på att göra dagen så bra som möjligt för de stackars barnen som måste vara på din förskola istället för att ifrågasätta föräldrarnas intentioner med att ha barnen på förskolan.
  • Anonym (F-läraren)
    Anonym (så) skrev 2022-10-19 13:04:15 följande:
    Du tycker alltså att det är tråkigt för barn att de måste vara förskolan? Ja, för mig låter det inte som att du tycker att du har en bra verksamhet. 

Satsa din tid och engagemang på att göra dagen så bra som möjligt för de stackars barnen som måste vara på din förskola istället för att ifrågasätta föräldrarnas intentioner med att ha barnen på förskolan.
    Nej, jag tycker det är tråkigt att barnet behöver vara på förskolan 10 timmar medan mamma/pappa är hemma med ett sjukt syskon, vilket jag redan skrivit. Jag har nog ingenstans skrivit att jag anser att barn inte ska vara på förskolan alls, men jag tror du just nu griper efter halmstrån, på ett rätt otrevligt sätt och väljer att förvränga det jag skriver för att vinna denna diskussion. 

Varför är detta en sådan öm tå för dig att du måste hålla på och dra till med att det är synd om barnen som går på den förskola jag arbetar på? Det är ju bara löjligt och gör att man inte direkt vill diskutera något med dig då du måste ta till sådana argumentationstekniker för att vinna någon sorts poäng. 
  • Anonym (....)
    Anonym (F-läraren) skrev 2022-10-19 13:21:10 följande:
    Nej, jag tycker det är tråkigt att barnet behöver vara på förskolan 10 timmar medan mamma/pappa är hemma med ett sjukt syskon, vilket jag redan skrivit. Jag har nog ingenstans skrivit att jag anser att barn inte ska vara på förskolan alls, men jag tror du just nu griper efter halmstrån, på ett rätt otrevligt sätt och väljer att förvränga det jag skriver för att vinna denna diskussion. 

Varför är detta en sådan öm tå för dig att du måste hålla på och dra till med att det är synd om barnen som går på den förskola jag arbetar på? Det är ju bara löjligt och gör att man inte direkt vill diskutera något med dig då du måste ta till sådana argumentationstekniker för att vinna någon sorts poäng. 
    Vissa barn mår bättre av att fortsätta med rutinerna, dvs förskolan trots att en av föräldrarna är hemma med sjuka syskon. 
Svar på tråden Ena barnet sjukt, andra på förskolan?