• M8050200

    Hur får jag bort dessa beslag/gångjärn?

    Ja, Jag har tummen mitt i handen.

    Hur jag än skruvar så går bara skruvarna halvvägs ut sen är det stopp.

    En av skruvarna höjer och sänker detta gångjärn har jag märkt.

    Har kommit över 2 bokhyllor och vill ha bort dessa gångjärn ;(

    Är det något special?

    Blir tokig på detta :)

    Tack så hjärtligt på förhand :)

  • Svar på tråden Hur får jag bort dessa beslag/gångjärn?
  • myskmalva

    Jag skruvade upp mängder med sådana för några månader sedan (Ikeas Bestå, eller hur?), men jag minns inte exakt hur de funkade. Det borde vara de två skruvarna med rundade huvuden som är de som fäster gångjärnet i möbeln. Kanske går det att lossa gångjärnet även om du inte skruvar ur dem helt?

  • M8050200

    Hej, tack båda för svar.

    Ja det kan vara bestå belägg.

    Jag har skruvat på alla 3. Den med platt huvud är skruven som höjer och sänker gångjärnet.

    Ska prova att dra ut skruvarna tills det tar stopp igen och sedan se om dom lossnar som den ena personen sa.

  • Fontana

    Gångjärnen är bara delvis fästade med skruvarna, framför allt så är de intryckta i sidorna på hyllan. När du har skruvat ut skruvarna så långt du kan så får du försöka bända loss dem med t.ex. en skruvmejsel mellan gångjärnet och hyllans sida. Var försiktig så du inte skadar den nya hyllan.

    Skruvarna är framför allt till för att justera gångjärnen - men det brukar vara ett jäkla jobba att få dörrarna på rätt plats. Men du planerar väl inte att sätta på dörrarna igen.

    Blir lite fundersam om den lilla tagg som sitter överst i gångjärnet. En extra förstärkning kanske? Förmodligen har det suttit en skruv där en gång i tiden.

    Som sagt: Prova att bända loss gångjärnen försiktigt.

Svar på tråden Hur får jag bort dessa beslag/gångjärn?