Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-10-16 21:55:20 följande:
Som autist anpassar man sig vanligtvis 100 gånger mer än en neurotypisk person gör. Allt i samhället är anpassat efter de neurotypiska och vi har fått lära oss sedan barnsben att köra över oss själva för att glädja andra.
Vad ts och hans partner behöver är kommunikation, det kan hända att de missförstår varandra eller att sambon inte vet tillräckligt om hur ts fungerar eller så passar de inte ihop eller så rör det sig om psykisk misshandel, det är svårt att veta efter så lite info.
Fast i så fall är det bättre att vara öppen med sina begränsningar från början, så att partnern får en chans att välja om hen vill ge sig in i ett sådant förhållande.
Många med autism behöver ha allt på sitt sätt för att må bra, men det funkar ju inte i en relation, i en familj. Alla måste kompromissa.
Det spelar liksom ingen roll hur mycket eller lite anpassat det är ute i samhället. I ett gemensamt hushåll måste det funka för alla, i alla fall någorlunda.
Partnern utan npf bör absolut göra vissa anpassningar, men inte femtielva stycken, inte behöva tänka på varenda detalj osv.
Som Anonym partner skriver, om problemen sipprar fram lite i taget, tror man ju att man har träffat en "normal" person med vissa egenheter, som vi alla har, men så blir det bara värre och värre och tillslut funkar det inte. Jag hade blivit skogstokig om min man krävde att allt skulle stå på ett visst sätt i kylskåpet eller fick ångest om besticken inte låg exakt rätt. Gärna ordning och reda ja, men inte in absurdum. Barn ska inte heller behöva leva så.
Är det inte bättre att undvika sådana plågsamma situationer genom att vara ärlig från början med sina svårigheter och behov? Eller åtminstone tidigt i relationen.
Med detta sagt tycker jag att TS partner låter rigid och alltför kontrollerande som försöker tvinga honom att sitta kvar vid matbordet. Vad är det för översittarfasoner? Hon kan ha en åsikt men hon bestämmer inte över honom. Så ja, jag kan se hans sida också. Samtidigt kan jag inte låta bli att undra vad som ligger bakom hennes reaktion. Kanske har han massor med andra egenheter / krav och nu har hon fått nog?