• Sassa4

    Halloween 2022

    Skrattande

    Ni som pyntar inför halloween, när gör ni detta? Brukar ni gå "bus eller godis" med era barn? Och när gör ni även detta isf?


    Jag bara älskar traditioner likt halloween, julen, påsk. Och sen jag fick barn så är allt så väldigt mycket roligare och mysigare. 


    Det kliar i fingrarna och jag vill bara sätta igång direkt. Men just halloween är fortfarande lite diffust och jag vet aldrig riktigt när jag ska sätta igång med lite pynt och göra halloweenpumpor.


    Hur/när börjar ni? Skrattande

  • Svar på tråden Halloween 2022
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Du) skrev 2022-10-18 08:08:09 följande:
    Kyrkan  har firat alla helgona under lång tid och kan nog inte beskyllas för att ha försökt ?kristna? halloween firandet.
     Reaktionen är snarare att nu är det vanligare att man går till kyrkogården och tänder ljus än det var för ett par år sedan.
    Halloween har sitt ursprung i det keltiska Samhein som är en av de traditioner som kyrkan kidnappat för att överföra sina egna traditioner på ett smidigt sätt.
  • sextiotalist
    Anonym (Jag) skrev 2022-10-17 08:31:06 följande:

    Man kan börja pynta en vecka innan tycker jag. Mitt barn är för litet för trick or treat men kommer inte att få göra det sen heller, i så fall hade det varit lördagen närmast Halloween som gäller. Om man verkligen älskar Halloween så kan man börja pynta redan två veckor innan så klart ;) Skära pumpor måste dock ske närmare själva firandet så de håller sig fräscha.

    31 oktober är dock ENDA dagen för Halloween, vilket många inte fattar än och det är rätt störande. Ungefär som att julafton är den 24 december men vi flyttar på dagen så den ligger på en lördag. Nej, det gör man inte. Och Halloween är inte samma sak som allhelgona heller, även om kyrkan har försökt kristna firandet på det sättet.


    Alla helgons dag är en kristen högtid, sedan medeltiden.
    Halloween är det inte.
    Halloween är en keltisk tradition, all helgon är en katolsk
    Vi hade skördefest i Sverige, inte det keltiska firandet 
  • Anonym (Jag)
    sextiotalist skrev 2022-10-18 08:13:23 följande:
    Alla helgons dag är en kristen högtid, sedan medeltiden.
    Halloween är det inte.
    Halloween är en keltisk tradition, all helgon är en katolsk
    Vi hade skördefest i Sverige, inte det keltiska firandet 
    Som sagt.....
    Anonym (Jag) skrev 2022-10-18 08:12:24 följande:
    Halloween har sitt ursprung i det keltiska Samhein som är en av de traditioner som kyrkan kidnappat för att överföra sina egna traditioner på ett smidigt sätt.
  • sextiotalist
    Anonym (Jag) skrev 2022-10-18 08:12:24 följande:
    Halloween har sitt ursprung i det keltiska Samhein som är en av de traditioner som kyrkan kidnappat för att överföra sina egna traditioner på ett smidigt sätt.
    Den enda likheten är att man uppmärksamma de döda.
    Men det är två olika traditioner. De firades utan samband under medeltiden. 
    Vi hade inget halloweenfirande för 30-40 år sedan.
    Men kyrkan har haft en dag för detta, sedan medeltiden 
  • Mrs Moneybags

    Vi har ett ganska stort firande i vårt område, just nu är 142 barn/familjer anmälda till firandet. Det går ut på att barnen klär ut sig och går runt och hämtar godis samt att föräldrar står utanför sina hus och delar ut godis. Vissa har gjort små spökvandringar eller dekorerat sin trädgård så att barnen kan gå runt och titta på pyntet. Det positiva är att ingen som inte deltar i firandet blir störd och att barnen inte behöver knacka på hos främlingar. 

    Mycket populärt! 

  • fluu
    Anonym (Lila) skrev 2022-10-18 01:34:52 följande:
    Halloween har firats i Sverige i ca 30 år, och det är här för att stanna.   Ny tradition jämfört med andra traditioner, men inget fel i det, tvärtom! 
    Nu frågade ju TS specifikt DE som firar Halloween, de som inte firar eller pyntar har ju ingen anledning att svara :)  
    Om jag ställer en fråga om när NI som firar jul börjar julpynta, ja då är det ju helt meningslöst att svara att man faktiskt inte firar jul alls.
    Fast hur etablerad är egentligen traditionen? Jag känner inte en endaste person som firar halloween, inga barn som går bus eller godis och ingen som egentligen halloween-pyntar(men kanske att det finns något litet halloween:igt inslag i den allmänna  höstpyntningen). Någon gång har dottern kommit vem med typ pumpa-pyssel, som de gjort på bilden i skolan,  men långt ifrån varje år. Jag minns att halloween var nytt och lite trendigt en kortkort period för typ 20 år sedan. Jag gick bus eller godis något år,men få hade godis hemma,ingen hade pyntat och inte vågade vi busa när vi inte fick något godis. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Lila)
    fluu skrev 2022-10-18 17:27:23 följande:
    Fast hur etablerad är egentligen traditionen? Jag känner inte en endaste person som firar halloween, inga barn som går bus eller godis och ingen som egentligen halloween-pyntar(men kanske att det finns något litet halloween:igt inslag i den allmänna  höstpyntningen). Någon gång har dottern kommit vem med typ pumpa-pyssel, som de gjort på bilden i skolan,  men långt ifrån varje år. Jag minns att halloween var nytt och lite trendigt en kortkort period för typ 20 år sedan. Jag gick bus eller godis något år,men få hade godis hemma,ingen hade pyntat och inte vågade vi busa när vi inte fick något godis. 
    Kanske är olika beroende på var i landet man bor?
    Här har väldigt många butiker halloweenpynt och maskeraddräkter,  många barn här går bus eller godis, och halloweenkalas/partyn är vanligt förekommande.
    Mina barn har blivit bjudna till en hel del genom åren, även fritids har ordnat halloweendisco osv. 
  • Citronella
    Anonym (Lila) skrev 2022-10-18 01:34:52 följande:
    Halloween har firats i Sverige i ca 30 år, och det är här för att stanna.   Ny tradition jämfört med andra traditioner, men inget fel i det, tvärtom! 
    Nu frågade ju TS specifikt DE som firar Halloween, de som inte firar eller pyntar har ju ingen anledning att svara :)  
    Om jag ställer en fråga om när NI som firar jul börjar julpynta, ja då är det ju helt meningslöst att svara att man faktiskt inte firar jul alls.
    Det är ett litet fåtal som firar och det märks knappt i butikerna. Jag skulle inte kalla det tradition. 
  • Anonym (Lila)
    Citronella skrev 2022-10-19 01:09:56 följande:
    Det är ett litet fåtal som firar och det märks knappt i butikerna. Jag skulle inte kalla det tradition. 
    Intressant!   Så är det verkligen inte här.  Verkar som att det är olika i olika delar av landet.  
    Här märks det i hela köpcentrat, till och med pop up butiker med Halloweentema har dykt upp inför Halloween.
    Köpcentrat är pyntat och väldigt många butiker har riktat in sig på Halloween. 
  • sextiotalist
    Anonym (Lila) skrev 2022-10-19 01:21:30 följande:
    Intressant!   Så är det verkligen inte här.  Verkar som att det är olika i olika delar av landet.  
    Här märks det i hela köpcentrat, till och med pop up butiker med Halloweentema har dykt upp inför Halloween.
    Köpcentrat är pyntat och väldigt många butiker har riktat in sig på Halloween. 
    Jag upplever samma sak. Det enda man ser är reklamen från vissa affärsidkare och vissa trådar.
  • Anonym (.)
    Anonym (Jag) skrev 2022-10-17 08:31:06 följande:

    Man kan börja pynta en vecka innan tycker jag. Mitt barn är för litet för trick or treat men kommer inte att få göra det sen heller, i så fall hade det varit lördagen närmast Halloween som gäller. Om man verkligen älskar Halloween så kan man börja pynta redan två veckor innan så klart ;) Skära pumpor måste dock ske närmare själva firandet så de håller sig fräscha.

    31 oktober är dock ENDA dagen för Halloween, vilket många inte fattar än och det är rätt störande. Ungefär som att julafton är den 24 december men vi flyttar på dagen så den ligger på en lördag. Nej, det gör man inte. Och Halloween är inte samma sak som allhelgona heller, även om kyrkan har försökt kristna firandet på det sättet.


    Vem är du att bestämma när andra firar Halloween eller julafton, det påverkar ju inte dig? Våra grannars ungar har alltid Halloweenparty, och det ha de på lördagen, så i år den 29:e. 
    Springa runt och tigga godis borde alla sluta med, oavsett dag. 
  • Anonym (Spöket)
    Anonym (Lila) skrev 2022-10-19 00:17:34 följande:
    Kanske är olika beroende på var i landet man bor?
    Här har väldigt många butiker halloweenpynt och maskeraddräkter,  många barn här går bus eller godis, och halloweenkalas/partyn är vanligt förekommande.
    Mina barn har blivit bjudna till en hel del genom åren, även fritids har ordnat halloweendisco osv. 
    Samma här. Förutom att det inte är så vanligt att gå bus-eller-godis. Mitt ena barn är bjuden på Halloween-fest i år och i butikerna finns det pynt och utklädningskläder. Men jag håller med fluu om att det har minskat. 
  • fluu
    Anonym (Lila) skrev 2022-10-19 00:17:34 följande:
    Kanske är olika beroende på var i landet man bor?
    Här har väldigt många butiker halloweenpynt och maskeraddräkter,  många barn här går bus eller godis, och halloweenkalas/partyn är vanligt förekommande.
    Mina barn har blivit bjudna till en hel del genom åren, även fritids har ordnat halloweendisco osv. 
    Handeln här har väl i 25 år kämpat med näbbar och klor för att halloween ska bli en grej, de vill ju ta varje tillfälle att sälja. Men förgäves. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Em)
    fluu skrev 2022-10-18 17:27:23 följande:
    Fast hur etablerad är egentligen traditionen? Jag känner inte en endaste person som firar halloween, inga barn som går bus eller godis och ingen som egentligen halloween-pyntar(men kanske att det finns något litet halloween:igt inslag i den allmänna  höstpyntningen). Någon gång har dottern kommit vem med typ pumpa-pyssel, som de gjort på bilden i skolan,  men långt ifrån varje år. Jag minns att halloween var nytt och lite trendigt en kortkort period för typ 20 år sedan. Jag gick bus eller godis något år,men få hade godis hemma,ingen hade pyntat och inte vågade vi busa när vi inte fick något godis. 

    I mina trakter är det många som firar halloween. Villaägarna på orterna häromkring går ALL IN på pyntet i trädgårdarna och massvis med ungar går bus eller godis. Det är alltid massa halloweenfester på gång både för barnen, ungdomar och vuxna. 


    själv bor jag i lägenhet i stan och här märks inte halloween av alls på samma sätt som i villaområdena utanför stan. 

Svar på tråden Halloween 2022