• Anonym (Bmi)

Är det farligt att gå ner som överviktig?

Är  gravid och har endel övervikt, så fort jag plussade försökte jag ändra kosten och  inte äta massa onyttigheter som jag vräkt i mig tidigare. Detta innebär att jag tappat lite vikt för jag inte vräker i mig som tidigare och undrar om det är farligt för bebisen ? Har läst om gifter som frisätts . Men hur ska jag göra? Äter ju vettigt nu vilket jag inte gjorde innan.

• Svar på tråden Är det farligt att gå ner som överviktig?
  • Anonym (Bra gjort)
    Anonym (Bmi) skrev 2022-10-17 16:08:28 följande:
    Är det farligt att gå ner som överviktig?

Är  gravid och har endel övervikt, så fort jag plussade försökte jag ändra kosten och  inte äta massa onyttigheter som jag vräkt i mig tidigare. Detta innebär att jag tappat lite vikt för jag inte vräker i mig som tidigare och undrar om det är farligt för bebisen ? Har läst om gifter som frisätts . Men hur ska jag göra? Äter ju vettigt nu vilket jag inte gjorde innan.

Nej, det är inte farligt att äta bra mat under graviditeten. Tvärtom, det gör att barnet får bättre näring än om du ätet skräpmat.

Det som kan vara farligt/ohälsosamt är att banta med t ex pulverdieter eller liknande, där man äter otroligt lite.

Så fortsätt som du gör nu, så kommer både du och ditt blivande barn att må bra. Barnet kommer ju även att kontrolleras hela vägen fram till du ska föda, så du kommer att se att det mår bra. 
  • Anonym (Q)

Det är inte farligt att äta en balanserad och nyttig kost. Många gravida kämpar med att få i sig tillräckligt med kalorier, speciellt om de lider av illamående. Det är inte bra att rasa i vikt och det är något du bör ta upp med mödravården, men ett par kg är inte något att bli orolig för.

Grattis till graviditeten!!!

• BuoBä

Att lägga om till en mer hälsosam kost är inte dåligt. Det du _inte_ ska göra är att medvetet svälta dig eller börja med märkliga bantningskurer.

(Sen finns det de som ofrivilligt lever på gröna äpplen och piggelin i flera månader på grund av extremt illamående, och det går bra för dem också, men det kan slita på mammas hälsa.)

• Anonym (Stabilitet)

Lite fakta:

ki.se/forskning/fetma-en-riskfaktor-vid-graviditet

Att gå upp så lite som möjligt är väl oftast målet. Ren bantning är farligt däremot. Och i takt med att barnet växer kanske man ändå måste få i sig lite mer än vad man hade behövt som icke gravid. men då pratar vi om väldigt lite. Och som ovan sa finns det såna som knappt gått upp och det har gått bra ändå. Jag gick inte upp på slutet i mig själv utan det var bara barnet som gick upp. Jag hade noll aptit, noll utrymme för mat och mådde pest. Ut kom en unge i v.41 på drygt 4 kg i alla fall.

• Anonym (Nja)

Det är 100 % riskfritt från gifter för fostret. Däremot ska du ALDRIG satsa på att gå ner i vikt medan du är gravid. De s.k. gifter som frisätts (bull shit, man använder fel ord för att få det att låta bättre) påverkar inte ett dugg, och det är inte "gifter" heller, vi går inte omkring med gift i kroppen.

• Anonym (A)
    Anonym (Bra gjort) skrev 2022-10-17 16:12:41 följande:
    Nej, det är inte farligt att äta bra mat under graviditeten. Tvärtom, det gör att barnet får bättre näring än om du ätet skräpmat.

Det som kan vara farligt/ohälsosamt är att banta med t ex pulverdieter eller liknande, där man äter otroligt lite.

Så fortsätt som du gör nu, så kommer både du och ditt blivande barn att må bra. Barnet kommer ju även att kontrolleras hela vägen fram till du ska föda, så du kommer att se att det mår bra. 
    +1
  • Anonym (Bmi)

Tack för alla svar. Vad är det som frisätts som de pratar om då? Bantar inte men slutat äta onyttigt vilket får mig tappa vikt. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (Bmi) skrev 2022-10-18 12:10:57 följande:

Tack för alla svar. Vad är det som frisätts som de pratar om då? Bantar inte men slutat äta onyttigt vilket får mig tappa vikt. 

De "gifter" det rör sig om är sånt som vi fått i oss av maten vi äter och från luften, de som kroppens organ inte tar hand om på en gång kan lagras i fettvävnaden och om man snabbt går ner i vikt kan de frigöras men de förs INTE över till fostret utan tas om hand av de egna organen. Så i den mån det ens borde kallas för gifter så är det inte giftigt, om du förstår skillnaden. Ska man vara orolig för sånt så kan man fundera på om det är så hälsosamt att bo i en storstad där man utsätts för avgaser dagligen t ex, vare sig man är gravid eller inte.
  • Anonym (råkade läsa)
    Anonym (Nja) skrev 2022-10-18 12:20:32 följande:
    De "gifter" det rör sig om är sånt som vi fått i oss av maten vi äter och från luften, de som kroppens organ inte tar hand om på en gång kan lagras i fettvävnaden och om man snabbt går ner i vikt kan de frigöras men de förs INTE över till fostret utan tas om hand av de egna organen. Så i den mån det ens borde kallas för gifter så är det inte giftigt, om du förstår skillnaden. Ska man vara orolig för sånt så kan man fundera på om det är så hälsosamt att bo i en storstad där man utsätts för avgaser dagligen t ex, vare sig man är gravid eller inte.
    Källa på det tack?

Så här står det där jag läser:

Vad kan hända om man bantar?

"En studie som gjordes i England, vid The University of Nottingham, visar att barn till mammor som bantat under graviditeten löper större risk att bli överviktiga. Detta på grund av att barnens kroppar försökte kompensera för det fett som uteblivit under fosterstadiet."

"Dessutom finns det flera studier, bland annat från University of Miami School of medicine,  som visar att aktiv viktminskning under graviditet kan utlösa lagrade organiska gifter i mammans fettvävnad. Dessa kan överföras till barnet och orsaka missbildningar av olika slag."

www.viktvaktarna.se/se/mabra/darfor-ska-du-inte-banta-gravid

• Anonym (Nja)
    Anonym (råkade läsa) skrev 2022-10-18 21:32:42 följande:
    Källa på det tack?

Så här står det där jag läser:

Vad kan hända om man bantar?

"En studie som gjordes i England, vid The University of Nottingham, visar att barn till mammor som bantat under graviditeten löper större risk att bli överviktiga. Detta på grund av att barnens kroppar försökte kompensera för det fett som uteblivit under fosterstadiet."

"Dessutom finns det flera studier, bland annat från University of Miami School of medicine,  som visar att aktiv viktminskning under graviditet kan utlösa lagrade organiska gifter i mammans fettvävnad. Dessa kan överföras till barnet och orsaka missbildningar av olika slag."

www.viktvaktarna.se/se/mabra/darfor-ska-du-inte-banta-gravid

Googla lite, det tog mig minst flera minuter att få fram relevant information. Viktväktarna är verkligen inte vad jag skulle se som en pålitlig källa, deras syfte är att sälja medlemskap och självklart letar de fram sånt som gagnar deras arbetsmodell. De hänvisar till "studier" utan att namnge dem eller ge tillräckligt med info så man själv kan läsa huvudkällan.
Svar på tråden Är det farligt att gå ner som överviktig?