• kazzibrazzi

    Ångest, snart inga dagar kvar

    Mitt barn fyller 4år i sommar och har endast några lägstadagar kvar. För mitt barn som blir två har jag kanske så jag kan var ledig en månad med sjukpenningnivå plus massa lägstanivå. 


    Är de bara jag som får sån sjuk ångest när dagarna börjar ta slut!? Har vänner som sparar så innihelvete så dagarna ska räcka till alla lov tills barnen är stora?

  • Svar på tråden Ångest, snart inga dagar kvar
  • Anonym (Albin)

    Du har förmodligen behövt ta ut dagarna? Och då är det ju svårt att sitta och önska att man hade dem kvar nu?
    De dagar du har - de har du. 
    Sen kan jag förstå att man kan känna avundsjuka gentemot andra som har fler dagar kvar men det är inte så mycket du kan göra åt det just nu.

  • Anonym (S)

    Jag har tagit ut alla dagar under min föräldraledighet och tänker även göra det den här gången med tredje barnet. Har inte varit några problem då jag har tagit semesterdagar vid lov- och studiedagar alternativt så har min man varit hemma. 

  • Anonvm

    Den som spar han har?

    Förstår inte riktigt vad ditt syfte är med tråden.

    Om du vill ha fler dagar kvar när barnen var större så är det bara att skola in ungarna på förskolan så fort de fyllt 12månader och börja jobba heltid?
    Nu har du bevisligen valt att lägga upp det på ett annat sätt som du ansåg var bättre för dig och dina barn. Nu kan du ju inte vara gnällig på att det sättet även hade baksidor?

    Det är fördelar och nackdelar med allt här i livet, hur man än vänder sig har man faktiskt arslet bak, det går inte att undkomma.

    Alla livsval vi gör har vissa fördelar, men med dessa fördelar kommer också negativa aspekter. Något så grundläggande borde man ha förmåga att ta in som vuxen, inte minst som förälder....

  • kazzibrazzi
    Anonym (Albin) skrev 2022-10-17 20:22:19 följande:

    Du har förmodligen behövt ta ut dagarna? Och då är det ju svårt att sitta och önska att man hade dem kvar nu?
    De dagar du har - de har du. 
    Sen kan jag förstå att man kan känna avundsjuka gentemot andra som har fler dagar kvar men det är inte så mycket du kan göra åt det just nu.


    Inte avundsjuka snarare dåligt mammasamvete Att deras sätt kanske är bättre, att man är en bättre förälder som prioriterar barnen framför mer pengar. Typ. Även om jag vet att de inte är så ovh tycker egentligen dagarna ska vara till när barnen är yngre. 
  • Anonym (Xxx)

    Jag utgår från att du inte hade klarat dig utan pengarna. Och då är det väl inget att skämmas för. 


    Vi har massor med dagar sparade. Har inte ens börjat ta ut dagar på småsyskonet för att vi behöver använda upp storasyskonets dagar så att de inte brinner inne innan fyraårsdagen. Jag sparar dels för att kunna ha korta dagar på förskolan för det lilla barnet innan fyraårsdagen men även för att kunna vara hemma på loven i skolan. Tacksam för att vi har möjlighet rent ekonomiskt att prioritera så. Jag kan tycka att man borde få ett antal obetalda föräldrapenningsdagar. Alltså att man har rätt att vara hemma när man tar ut dom men man får ingen ersättning. Då har man möjlighet att prioritera tid med barnen men det går inte ut över samhället ekonomiskt. 

  • Anonym (Albin)
    kazzibrazzi skrev 2022-10-17 22:03:52 följande:
    Inte avundsjuka snarare dåligt mammasamvete Att deras sätt kanske är bättre, att man är en bättre förälder som prioriterar barnen framför mer pengar. Typ. Även om jag vet att de inte är så ovh tycker egentligen dagarna ska vara till när barnen är yngre. 
    Ja, det är mycket möjligt att deras sätt var bättre. Om du känner så nu. Men i så fall kunde du ju ha sparat fler dagar för det yngre barnet.
    Jag menar om du har två barn så har du haft två chanser på dig så att säga att planera på ett annat sätt. Men du har valt att inte göra det.
    Du behöver inte ta ut en enda dag under första året. Har man möjlighet så kan man planera för detta genom att spara pengar innan eller dra ner på sin budget så att man klarar sig på en lön + minimalt med föräldrapenning. Kanske har man också något slags föräldralön från sin arbetsgivare.
    Jag personligen ville inte skola in vid 12 mån så vi hade planerat för en längre ledighet i god tid. Vid fyraårsdagen hade vi 95 dagar kvar som vi har tänkt att använda nu till ledigheter framför allt när hen börjat skolan. 
    Ingen av oss kan ta flex eller semester när som helst under året utan vi behöver rätten enligt lag att få ta ut ledighet när vi behöver. 
  • Anonym (Olika)
    kazzibrazzi skrev 2022-10-17 22:03:52 följande:
    Inte avundsjuka snarare dåligt mammasamvete Att deras sätt kanske är bättre, att man är en bättre förälder som prioriterar barnen framför mer pengar. Typ. Även om jag vet att de inte är så ovh tycker egentligen dagarna ska vara till när barnen är yngre. 
    Försök att inte grubbla så mycket, kanske kan du spara lilla barnets dagar lite mer? Alla familjer har olika förutsättningar, dina vänner kanske hade sparat pengar i flera år innan barnen för att ha råd att spara dagar, eller så har de jättehöga löner och har kunnat leva på en lön. Man får helt enkelt göra det bästa av den situation ens egna familj är i.
  • Mrs Moneybags

    Om du har lyckats vara hemma i fyra år tycker jag verkligen inte du ska ha dåligt samvete. De flesta börjar väl jobba igen när barnen är ca 1-2 år. 

    Någon gång måste det ske... 

  • kazzibrazzi
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-18 10:10:54 följande:

    Om du har lyckats vara hemma i fyra år tycker jag verkligen inte du ska ha dåligt samvete. De flesta börjar väl jobba igen när barnen är ca 1-2 år. 

    Någon gång måste det ske... 


    Jag har inte varit hemma 4år :) strax över ett år med första och strax under ett år med andra barnet. 

  • Mrs Moneybags
    kazzibrazzi skrev 2022-10-18 14:39:17 följande:

    Jag har inte varit hemma 4år :) strax över ett år med första och strax under ett år med andra barnet. 


    Aha! Okej, då missförstod jag dig. Sorry!!
  • Anonym (Xxx)
    kazzibrazzi skrev 2022-10-18 14:39:17 följande:

    Jag har inte varit hemma 4år :) strax över ett år med första och strax under ett år med andra barnet. 


    Hur har du lyckats göra slut på dagarna när du varit hemma så pass lite?
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Xxx) skrev 2022-10-20 15:37:20 följande:
    Hur har du lyckats göra slut på dagarna när du varit hemma så pass lite?
    Det är väl inte så svårt att förstå? Om man tar ut många dagar per vecka. Alla har inte råd att snåla. Sen deltid kanske. Dessutom har väl barnet en till förälder som tagit dagar.
  • Anonym (Xxx)
    Anonym (Olika) skrev 2022-10-20 18:34:14 följande:
    Det är väl inte så svårt att förstå? Om man tar ut många dagar per vecka. Alla har inte råd att snåla. Sen deltid kanske. Dessutom har väl barnet en till förälder som tagit dagar.
    Ett år har bara 365 dagar och fler än så kan man inte ta ut. Men visst om pappan har varit hemma sen också så. 
Svar på tråden Ångest, snart inga dagar kvar