• Karin95

    Ej överens om bebisnamn

    Min partner och sambo anser att han ska bestämma vårt nästa barns namn bara för att vårt första gemensamma barn fick ett namn som var mitt förslag men som han ändå gick med på. Nu tycker han att han ska ha full rätt att bestämma nästa gång men de namnen både till pojke och flicka  han vill ha tycker jag verkligen inte om. Är det några fler som varit med om liknande situation och hur löste ni det?

  • Svar på tråden Ej överens om bebisnamn
  • Mortiscia80

    Ni får sätta er ner och titta på fler namn tills ni hittar något som båda är nöjda med. Självklart bestämmer inte han vad barnet ska heta.

  • Karin95

    Han är fullständigt övertygad om att han har rätt att bestämma namnet. Jag har sagt att vi båda måste ju gilla namnet och samtidigt vill jag ju att namnet ska passa bra ihop med syskonen namn. Men det spelar ingen roll enligt honom.

  • EnAnonumius
    Karin95 skrev 2022-10-19 22:32:09 följande:

    Han är fullständigt övertygad om att han har rätt att bestämma namnet. Jag har sagt att vi båda måste ju gilla namnet och samtidigt vill jag ju att namnet ska passa bra ihop med syskonen namn. Men det spelar ingen roll enligt honom.


    Du skrev ju detta i din TS

    "Min partner och sambo anser att han ska bestämma vårt nästa barns namn bara för att vårt första gemensamma barn fick ett namn som var mitt förslag men som han ändå gick med på."
    (slut citat)

    Namnet var ditt förslag. Du skriver ju inte huruvida han gillade namnet eller inte egentligen. Utan bara att "han gick med på det".

    Varför kan du inte göra samma omvänt?

    Men om det inte är ett alternativ så kan du  ju komma med förslaget att ni båda skriver en lista var med namn, både pojk och flicknamn, sedan så kan ni ju jämföra namnen eller ännu hellre, stryka namnen på varandras listor som ni inte gillar och sedan diskutera fram gemensamt vilket ni båda gillar.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jag är bara jag

    Han kan självklart inte ha ensamrätt på att bestämma barnets namn. I så fall vägrar du helt enkelt skicka in pappren.

Svar på tråden Ej överens om bebisnamn