• Anonym (Lesbisk?)

Förvirrad i min sexualitet

Är nu 45 år och är gift med en man sen ca 20 år. I min ungdom så var jag smått intresserad av båda könen. Men hann aldrig utforska det vidare. Min mamma blev svårt sjuk när jag gick i gymnasiet och under tiden hade jag träffat en kille som stöttade mig under tiden (min make). Han blev min trygghet när min mamma dog. Vi gifte oss och vi har tre barn ihop. Men jag har nu när barnen börjar bli äldre och börjat få mer tid att fokusera på mig själv så har jag till att börja med känt en attraktion till kvinnor. Som började till exempel med en artist som jag vet är homosexuell. Nyligen fick jag även en ny chef och direkt jag såg henne visste jag att hon var homosexuell vilket stämde. Kände direkt en dragning till henne sexuellt. När jag är nära henne så kan vi växla blickar på ett speciellt sätt. Jag känner nästan som en elektrisk laddning mellan oss. Som jag tror även hon känt. Då hon nu ändrat om min tjänst så vi kommer arbeta mycket närmare varandra. Jag kan drömma om henne. 

Efter ett möte idag så kände jag en längtan i hela min kropp efter henne. Men jag vet att det är en omöjlighet att få något med henne. Hon är redan gift med en kvinna och jag har min make. Men jag har aldrig känt så här tidigare. 
    Jag och min make har med åren blivit mer vänner än som gifta. Jag har tappat lusten till han rent sexuellt. Så när den väcktes av kvinnor så blev jag så chockad. Känner mig förvirrad.
    Har även insett att jag när jag tittar på porr bara tittat på tjejerna. Det förklarar mer och mer hur jag och min man haft det gällande sex. Jag har senare åren inte känt mig attraherad sexuellt av han. Tror egentligen jag aldrig gjort det på riktigt. Men har nog varit så påverkad av normen att heterosexualitet varit det normala. Har aldrig varit i kontakt med mina riktiga känslor förrän nu. Men jag skulle aldrig röra min chef och riskera mitt arbete. Men det är svårt att vara nära henne på arbetsplatsen då hon väcker såna känslor i mig. Kan känna som en rädsla och tvångstankar  som att jag skulle falla för en impuls och röra vid henne. Hon har sen hon kom även knutit mig närmare henne och visar tydligt att hon vill ha ett nära samarbete med just mig. Kan jag förväxla den positiva uppmärksamheten med något annat? 
    Har berättat för två av mina kollegor som jag arbetat länge med och som jag litar på, om mina känslor. Och de sa då att de regerat på saker som hon sagt till mig. En hade nästan uppfattat det som att chefen "flörtat" med mig. Så det sitter inte enbart i mitt huvud att även hon bidrar till detta. 

Har jag gått genom livet och egentligen alltid varit lesbisk? 
    Vad ska jag göra? 
  • Svar på tråden Förvirrad i min sexualitet
  • Anonym (Y)
    Anonym (Y) skrev 2022-10-20 08:02:18 följande:
    Du har helt rätt i att etiketten inte spelar någon roll. Problemet här är inte vilken sexuell läggning du har. Problemet är att du är gift med någon du inte attraheras av, och att du dessutom attraheras starkt av en annan person, en person som dessutom verkar flörta med dig och som är gift själv. Detta dilemma hade existerat alldeles oavsett könen på alla inblandade.

Jag tycker inte du har varit oschysst mot din man. Du var ung när ni var tillsammans och det är inte konstigt att du tydde dig till den enda personen i ditt liv som kunde ge dig trygghet när du förlorade din andra förälder. Att veta hur det ska kännas att vara kär är inte heller lätt när man är ung och aldrig har varit kär förut.

Nu vet du däremot att du inte är attraherad av din man och att du ser honom mer som en vän. Då är det inte schysst att låta honom tro att du är attraherad. Du behöver fundera över om du vill vara kvar i relationen. Om du vill det, så måste du vara ärlig mot honom kring hur du känner, så att han kan ta ställning till om HAN vill vara kvar i en relation med någon som inte är attraherad av honom.

Angående din sexuella läggning, så bestämmer du helt själv hur du vill definiera dig. Ingen annan kan bestämma att du är bi, lesbisk eller något annat.
    När ni BLEV tillsammans ska det stå.
  • Anonym (Bi)
    Anonym (Lesbisk?) skrev 2022-10-20 03:46:25 följande:
    Egentligen är inte etiketten viktig här. Jag har förstått att jag inte är heterosexuelll iallafall. 
    Har nog omedveten förträngt den sidan och har egentligen inte haft möjlighet att utforska den sidan förrän nu.
    Men jag har också funderat på hur jag under alla år har kunnat leva som i en slags "livslögn".
    När min mamma dog så hade jag ingen familj alls runt mig. Min pappa var redan död (dog när jag var 11). Ingen annan släkt fanns i närheten eller stöttade mig. Jag fick då (jag var 20 år när hon dog) lösa allt själv och den enda jag hade var då min pojkvän som var min enda trygghet. Jag har såklart alltid gillat han, men kanske på ett platoniskt sätt. Men nog aldrig varit kär på "riktigt". Men jag tror att jag stängde av känslomässigt pga av trauma när min mamma blev sjuk och dog. Hon var min stora trygghet. Fick aldrig samtalsstöd eller liknande. Var tvungen att skapa en trygghet och ett liv själv. Jag bodde hemma och hade precis tagit studenten när hon dog. Hon lämnade ett tomrum som jag fyllde men honom och sen mina barn.
    Sen har jag insett har jag haft en omgivning som jag upplevt varit ganska homofobisk och där normen att vara heterosexuell har varit väldigt stark. Där ordet "flata" var ett skällsord. 
    Jag och maken har haft problem egentligen från början med min bristande lust. Har helt enkelt inte tänt på han. Att vi hållt ihop så länge är egentligen konstigt. 
    Men nu när ni chef på ett sätt öppnat dörren till detta rent känslomässigt är det som ett uppvaknande för hela min kropp. Har aldrig i mitt liv känt så här. Känns som jag fått kontakt med mina känslor igen. 
    Det är en härlig känsla men så läskig samtidigt. 
    Det är klart att jag ifrågasätter mig själv efter att jag isåfall levt i förnekelse i alla år. 
    Det är alltså bara jag, jag, jag för dig. Klart etiketten (som du kallar det) är viktig. Det ena betyder att du har älskat honom en gång i tiden men att känslorna nu svalnat, det andra betyder att du utnyttjat honom alla dessa år. Det är en enorm skillnad! Du bör göra slut med honom han förtjänar så mycket mer. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Bi) skrev 2022-10-20 11:59:54 följande:
    Det är alltså bara jag, jag, jag för dig. Klart etiketten (som du kallar det) är viktig. Det ena betyder att du har älskat honom en gång i tiden men att känslorna nu svalnat, det andra betyder att du utnyttjat honom alla dessa år. Det är en enorm skillnad! Du bör göra slut med honom han förtjänar så mycket mer. 
    Även om TS är straight eller bi, så behöver hon inte ha älskat sin man från början. Och även om hon skulle vara lesbisk, så betyder inte det nödvändigtvis att hon har utnyttjat honom. Hon visste ju inte då att hon var lesbisk (om hon nu är det), utan det är funderingar som har börjat komma först nu. TS var ung när hennes mamma dog och det är inte konstigt att hon sökte trygghet. När man bara är 20 och kanske aldrig varit kär, är det lätt att förväxla trygghetsbehov med förälskelse. Jag tror inte hon medvetet förledde eller utnyttjade sin man.
  • Anonym (Suck)

Du är hetero, men har en önskan att vara God. Det kan också vara något hormonellt? Så fort jag använder ett hormonellt preventivmedel blir jag lesbisk och det här hänt många av mina väninnor.

• Anonym (Lesbisk?)
    Anonym (Y) skrev 2022-10-20 12:23:24 följande:
    Även om TS är straight eller bi, så behöver hon inte ha älskat sin man från början. Och även om hon skulle vara lesbisk, så betyder inte det nödvändigtvis att hon har utnyttjat honom. Hon visste ju inte då att hon var lesbisk (om hon nu är det), utan det är funderingar som har börjat komma först nu. TS var ung när hennes mamma dog och det är inte konstigt att hon sökte trygghet. När man bara är 20 och kanske aldrig varit kär, är det lätt att förväxla trygghetsbehov med förälskelse. Jag tror inte hon medvetet förledde eller utnyttjade sin man.
    Det stämmer. Jag har inte utnyttjat han (medvetet) för då trodde jag att tryggheten och den platoniska känslan var kärlek. Jag har som du skriver aldrig varit kär och har aldrig vetat hur det känns. Det är inte förrän nu som jag börjat förstå detta. 
  • Ocdmänniska

Det som spelar roll i detta fall är att du är inte attraherad av din man längre, det anser jag är det viktigast. Eftersom ni har mer varit som vänner på senare år så kanske ni borde separera?. Sen om du har varit gay hela den här tiden spelar ingen roll tänker jag, du gifte dig väl för att du älskade din man, så alla dom här åren som gått är inte relevant, det du får tänka nu är att du bör lämna din man innan du gör något med någon annan, var inte otrogen utan var respektfull mot din partner 

• Anonym (Lesbisk?)

Försökte citera Anonym (Suck) men det funkade inte. Men förstår inte vad du menar att jag har en önskan att vara god? 

Jag trodde också att detta kunde vara hormonellt. Äter inga preventivmedel, men har varit hos gynekolog och kollat just det. Allt var normalt enligt dom. 

• Anonym (Lesbisk?)

Min citera funktion funkar inte. 
    Men svarar Ocdmänniska.

Jag skulle aldrig vara otrogen. Men kämpar med de känslor jag fått och som jag känner mig överrumplad av. 
    När vi gifte oss så trodde jag nog att jag var kär men jag har nog misstagit trygghet och en platonisk känsla för kärlek.
    Men du har helt rätt att jag absolut ska lämna innan jag skulle göra något annat. 
    Försöker bara i nuläget landa i den känslostorm jag haft och som jag själv försöker förstå. 

• Anonym (A)
    Ocdmänniska skrev 2022-10-20 15:31:29 följande:
    Det som spelar roll i detta fall är att du är inte attraherad av din man längre, det anser jag är det viktigast. Eftersom ni har mer varit som vänner på senare år så kanske ni borde separera?. Sen om du har varit gay hela den här tiden spelar ingen roll tänker jag, du gifte dig väl för att du älskade din man, så alla dom här åren som gått är inte relevant, det du får tänka nu är att du bör lämna din man innan du gör något med någon annan, var inte otrogen utan var respektfull mot din partner 
    +1
  • Ocdmänniska

Kan inte citera jag heller nu.

Bra att du inte tänker vara otrogen! Och är möjligt att du missuppfattade dina känslor för han, känslor är inte alltid så lätta att tolka när man inte upplevt annat. Förstår att det är mycket känslor och en stor chock för dig, allt jag kan säg är att det är normalt och inte alls ovanligt med att folk upptäckter sin sexuella läggning senare i livet, inte alla märker i tonåren tex. 
    Du är absolut inte själv i detta

• Emer66

Det du skriver är att du aldrig varit kär i din man och aldrig varit attraherad av honom. 

Så: oavsett vilken läggning du har så borde du nog överväga skilsmässa.  
     Han förtjänar att faktiskt vara älskad,  och du kan då börja experimentera dig fram och hitta dig själv. 

Lycka till! 

• Anonym (Lesbisk?)
    Emer66 skrev 2022-10-20 22:57:15 följande:

Det du skriver är att du aldrig varit kär i din man och aldrig varit attraherad av honom. 

Så: oavsett vilken läggning du har så borde du nog överväga skilsmässa.  
     Han förtjänar att faktiskt vara älskad,  och du kan då börja experimentera dig fram och hitta dig själv. 

Lycka till! 

Jag trodde jag var kär. Men jag håller med att han förtjänar att vara älskad på riktigt. 
  • Anonym (Kärlek)
    Anonym (Lesbisk?) skrev 2022-10-20 23:48:05 följande:
    Jag trodde jag var kär. Men jag håller med att han förtjänar att vara älskad på riktigt. 
    I tråden nämns olika typer av kärlek som jag ser det. Du älskar din man men känner ingen himlastormande passion. Samtidigt tycker jag att man kan känna himlastormande passion till någon man inte känner och kanske inte heller älskar. Med det här inlägget vill jag ge lite perspektiv på vad kärlek kan va. Jag själv älskar min man men är inte passionerat förälskad i han annat än ibland. Vi har en trygghet mellan oss och han skulle aldrig såra mig med flit. Han är beredd att utmana både sina värderingar och sin rädsla för att va med mig. Det är äkta kärlek tycker jag. Sen är jag också kvinna 45 + som börjat känna viss attraktion till kvinnor. Jah tror det har med preklimakteriet och hormoner att göra. Definitivt. Varför har jag annars aldrig känt attraktion till kvinnor före 40 årsåldern? Jag vet absolut inte vad du ska göra. Men jag tycker du ska skydda din värdighet. Att va otrogen och gå bakom ryggen på någon man älskar/ älskade anser jag är smutsigt, ovärdigt och fel.
  • Anonym (Lesbisk?)
    Anonym (Kärlek) skrev 2022-10-22 16:58:18 följande:
    I tråden nämns olika typer av kärlek som jag ser det. Du älskar din man men känner ingen himlastormande passion. Samtidigt tycker jag att man kan känna himlastormande passion till någon man inte känner och kanske inte heller älskar. Med det här inlägget vill jag ge lite perspektiv på vad kärlek kan va. Jag själv älskar min man men är inte passionerat förälskad i han annat än ibland. Vi har en trygghet mellan oss och han skulle aldrig såra mig med flit. Han är beredd att utmana både sina värderingar och sin rädsla för att va med mig. Det är äkta kärlek tycker jag. Sen är jag också kvinna 45 + som börjat känna viss attraktion till kvinnor. Jah tror det har med preklimakteriet och hormoner att göra. Definitivt. Varför har jag annars aldrig känt attraktion till kvinnor före 40 årsåldern? Jag vet absolut inte vad du ska göra. Men jag tycker du ska skydda din värdighet. Att va otrogen och gå bakom ryggen på någon man älskar/ älskade anser jag är smutsigt, ovärdigt och fel.
    Jag skulle aldrig vara otrogen, även om att tanken på en annan kvinna gör mig väldigt upphetsad. Men tänkte också på att det kunde ha med hormoner att göra. Så jag kollade nyligen hos gynekolog och de tog tester för att se hur hormonerna ligger. Jag är INTE på väg in i klimakteriet än. Dock så när jag var ung kände jag en viss dragning till kvinnor redan då. Men det var inget jag hann utforska. 
    Saken är att jag när jag tänker efter nog förväxlat trygghet med kärlek. 
  • Anonym (Kärlek)
    Anonym (Lesbisk?) skrev 2022-10-23 00:16:21 följande:
    Jag skulle aldrig vara otrogen, även om att tanken på en annan kvinna gör mig väldigt upphetsad. Men tänkte också på att det kunde ha med hormoner att göra. Så jag kollade nyligen hos gynekolog och de tog tester för att se hur hormonerna ligger. Jag är INTE på väg in i klimakteriet än. Dock så när jag var ung kände jag en viss dragning till kvinnor redan då. Men det var inget jag hann utforska. 
    Saken är att jag när jag tänker efter nog förväxlat trygghet med kärlek. 
    Ja, då tycker jag att "allt är som det ska" i och med att du säger att du aldrig skulle vara otrogen. Sen tycker jag fortfarande att du låter "förvirrad", vilket är lätt att bli när man känner attraktion till någon. För mig är dock trygghet = kärlek. Men att du förstås behöver känna attraktion till någon du är ihop med. Men det blir sekundärt tryggheten. Annars blir det bara sex. Jag har upplevt stor passion till riktiga skitstövlar. Och det är allmänt känt att mördare i landets fängelser blir flitigt uppvaktade av förälskade kvinnor. Jag förstår om du känner dej snuvad på att utforska kvinnor. Det är också kan jag tycka sekundärt vad attraktionen till din chef beror på. Men desto viktigare vad du gör med känslan. Vad vill du göra? Skriv en plus- och minuslista. Och ta med på minussidan högst upp att du behöver göra slut med din man om du tänker dej ett förhållande med din chef. Samt att du troligtvis behöver byta arbete med, eftersom det är ovanligt att det ses som okej med förhållanden chef- anställd. Eller är det så att du mest känner dej besviken på att livet inte gett dej lika bra förutsättningar som vissa andra att fullt ut utforska din sexualitet? I så fall måste du fokusera på att göra upp med den bitterheten. Själv har jag också fått tampas med besvikelser och motgångar för att kunna känna tacksamhet för det jag trots allt fick och har. Jag kanske låter som en surtant som inte unnar dej att utforska din attraktion till kvinnor. Så är det inte. Det handlar istället om att hjälpa dej förbi den förvirring du känner. Jag har tagit många nederlag i livet men också många segrar. De flesta nederlagen tog jag i unga år i och med den livslott du blir tilldelad från start. Men älskar du livet på riktigt måste du lägga alla besvikelser till historien för att se nyktert på vilka möjligheter som finns för dej idag. Med andra ord bör du inte bli ihop med din chef om främsta drivkraften för det är bitterhet över att du som ung aldrig fick möjlighet att "leka av dej".
Svar på tråden Förvirrad i min sexualitet