• Rebsve111

    Jaktlabbe vikt

    Jag har en labrador med jaktlinjer som vägde ca 5.5 kg när vi hämtade honom vid 8 veckor. Vi vägde honom sedan 4 dagar efter och då vägde han 6.1 kg. Nu ytterligare 5 dagar senare väger han helt plötsligt 8 kg? Är detta normalt? Vi bytte foder strax efter första vägningen, därför att vi fick rådet att göra det. Anledningen var att han hade gått upp för mycket i vikt av det förra fodret. Det han äter nu heter Brit fresh, beef and pumpkin.
    Bör vi minska på hans foder? Så många frågor😂

  • Svar på tråden Jaktlabbe vikt
  • LFF

    Det är en liten bebis, en valp. De växer fort och går upp i vikt fort. Sluta väga valpen och lär er känna på hullet om han är vid god vikt. Vad gäller fodergivan så är det generellt sett ett valpfoder ni ska ha. Att ha bytt foder två gånger på en så pass ung valp är vansinne. Han ska fortfarande gå på samma foder som ni fick med från uppfödaren.

  • Rebsve111

    Vad får dig att tro att vi har bytt foder 2 gånger? Vi vill inte ge samma foder som uppfödaren gav då det var fel foder och inte anpassat efter en labrador. Denna attityd..

  • LFF
    Rebsve111 skrev 2022-10-20 09:58:51 följande:

    Vad får dig att tro att vi har bytt foder 2 gånger? Vi vill inte ge samma foder som uppfödaren gav då det var fel foder och inte anpassat efter en labrador. Denna attityd..


    Det lät som det i texten. Oavsett vilket så ska ett nytt foder fasas in över ett par veckor för att inte magen hos den lilla valpen ska balla ur. Ni har haft valpen i mindre än två veckor vad det verkar av din trådstart.

    Varför har ni vägt valpen så mycket? Får den enligt fodermängden valpen ska ha på paketet? Vad får den i övrigt gällande belöningar? Sluta väga hunden och känn på hullet istället. Använd torrfoder som belöning om ni vill belöna med ätbara saker. 

    Förresten, vad gäller anpassning till ras så är det på det stora hela trams. Det är något som fodertillverkarna har hittat på men jämför man mellan de olika storlekarna så är det ingen direkt skillnad. 

    r2concept.se/milla/millasvalpar/viktkurva.pdf

    Visserligen en gammal tråd men ändock (medlemmen Fasanmissil har egna jaktlabradorer):

    vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp
  • Rebsve111
    LFF skrev 2022-10-20 10:15:07 följande:
    Det lät som det i texten. Oavsett vilket så ska ett nytt foder fasas in över ett par veckor för att inte magen hos den lilla valpen ska balla ur. Ni har haft valpen i mindre än två veckor vad det verkar av din trådstart.

    Varför har ni vägt valpen så mycket? Får den enligt fodermängden valpen ska ha på paketet? Vad får den i övrigt gällande belöningar? Sluta väga hunden och känn på hullet istället. Använd torrfoder som belöning om ni vill belöna med ätbara saker. 

    Förresten, vad gäller anpassning till ras så är det på det stora hela trams. Det är något som fodertillverkarna har hittat på men jämför man mellan de olika storlekarna så är det ingen direkt skillnad. 

    r2concept.se/milla/millasvalpar/viktkurva.pdf

    Visserligen en gammal tråd men ändock (medlemmen Fasanmissil har egna jaktlabradorer):

    vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp
    En foderbyte behöver inte ske över flera veckor. Min hund reagerade superbra på bytet och det har vi inte alls haft några problem med. Om jag väger min hund skadar väl inte? Självklart känner jag på hullet också. Han får exakt vad det står att han ska få och belöningar är nästan enbart med hans foder. Snälla sluta anta en massa och va lite trevligare. Finns ingen anledning till att dumförklara någon. Tänker absolut inte sluta väga min valp, Vore ju jättedumt. Varför jag har vägt honom mycket nu är för att jag ville hålla koll på hur hans vikt reagerade på fodret. 
    Det finns foder som är anpassade för hundar som växer fort under kort period, även foder för andra som ska växa långsammare under längre period. 
  • Dexter dot com
    Rebsve111 skrev 2022-10-20 09:40:58 följande:
    Jaktlabbe vikt

    Jag har en labrador med jaktlinjer som vägde ca 5.5 kg när vi hämtade honom vid 8 veckor. Vi vägde honom sedan 4 dagar efter och då vägde han 6.1 kg. Nu ytterligare 5 dagar senare väger han helt plötsligt 8 kg? Är detta normalt? Vi bytte foder strax efter första vägningen, därför att vi fick rådet att göra det. Anledningen var att han hade gått upp för mycket i vikt av det förra fodret. Det han äter nu heter Brit fresh, beef and pumpkin.
    Bör vi minska på hans foder? Så många frågor😂


    2 kg s viktuppgång på 5 dagar låter ´helt galet. Prata med uppfödaren som bör vara proffs på rasen, vikt och foder.

    Att byta foder snabbt och ofta är verkligen inget att rekommendera då risken för ett magras är väldigt stor. Vem rekommenderade foderbytet?
  • Rebsve111
    Dexter dot com skrev 2022-10-20 10:37:36 följande:
    2 kg s viktuppgång på 5 dagar låter ´helt galet. Prata med uppfödaren som bör vara proffs på rasen, vikt och foder.

    Att byta foder snabbt och ofta är verkligen inget att rekommendera då risken för ett magras är väldigt stor. Vem rekommenderade foderbytet?
    Ja det förstår jag med att 2 kg är för mycket. Ska självklart göra något åt detta. Det var en annan labradoruppfödare med mycket längre erfarenhet som rekommenderade foderbytet.
  • Dexter dot com
    Rebsve111 skrev 2022-10-20 10:51:10 följande:
    Ja det förstår jag med att 2 kg är för mycket. Ska självklart göra något åt detta. Det var en annan labradoruppfödare med mycket längre erfarenhet som rekommenderade foderbytet.
    Rådfråga då den uppfödaren om fodergiva mm du har förtroende för hen.
  • Rebsve111
    Dexter dot com skrev 2022-10-20 10:54:57 följande:
    Rådfråga då den uppfödaren om fodergiva mm du har förtroende för hen.
    Ska göra detta. 
Svar på tråden Jaktlabbe vikt