• Anonym (Hjälp)

Hur länge ha uppehåll? Imovane

Jag tar Imovane pga svår läkemedelsbiverkan som gör att jag inte kan sova, jag har alltså inga problem med sömnen egentligen.

Har tagit det varje dag i 8 månader. FASS rekommenderar högst 4 veckor. På eget bevåg bestämde jag mig för ett uppehåll. Har inte tagit medicinen på en vecka, har vänt på dygnet och har fruktansvärda biverkningar av den stora mängd allergimediciner jag behöver för att kunna somna. Jag är så slut att jag inte får något gjort. 

Hur länge hade ni haft ett uppehåll, vad rekommenderas? Att prata med läkaren är inget alternativ efter vad jag har förstått vill de inte sätta in igen om man en gång satt ut det. 

• Svar på tråden Hur länge ha uppehåll? Imovane
  • Anonym (Hjälp)

Puff

• Ideologiproducent

Hur länge i exakt tidsangivelse är inte lätt att veta. Jag tror inte att du behöver hålla upp så länge. om du inte tar det varje kväll. Försök istället att vara utan till exempel två dygn, därefter kan du ta ett dygn, hålla upp två och så vidare. Det var bara exempel, poängen är att inte ta det varje natt för att undvika beroende, z-analoger så som Imovane sitter i ganska kort tid, så blir man beroende kan man få abstinensbesvär dagtid om man har otur. Om du inte klara dig utan så är det ju så.

• Anonym (Hjälp)
    Ideologiproducent skrev 2022-10-20 20:10:34 följande:

Hur länge i exakt tidsangivelse är inte lätt att veta. Jag tror inte att du behöver hålla upp så länge. om du inte tar det varje kväll. Försök istället att vara utan till exempel två dygn, därefter kan du ta ett dygn, hålla upp två och så vidare. Det var bara exempel, poängen är att inte ta det varje natt för att undvika beroende, z-analoger så som Imovane sitter i ganska kort tid, så blir man beroende kan man få abstinensbesvär dagtid om man har otur. Om du inte klara dig utan så är det ju så.

Jag har haft uppehåll en vecka nu, jag känner inget sug eller har någon av de tecken på beroende som nämns i FASS. 

Att bara sova varannan natt eller i vilket intervall man nu väljer känns inte som ett alternativ då blir jag aldrig utvilad. Tänkte istället om man kunde ta dem varje dag i ett visst antal veckor sedan ha uppehåll och sen börja med dem igen. 

• Anonym (D)

Rekommenderar att ta uppehåll tätare snarare än att ta dem konstant i flera veckor.

t.ex ta dem under arbetsveckan och pausa under helgen.

Bra att ta t.ex. propavan relativt tidigt på kvällen för att få kroppen att gå ner i varv

• Ideologiproducent
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-10-20 21:03:43 följande:

Jag har haft uppehåll en vecka nu, jag känner inget sug eller har någon av de tecken på beroende som nämns i FASS. 

Att bara sova varannan natt eller i vilket intervall man nu väljer känns inte som ett alternativ då blir jag aldrig utvilad. Tänkte istället om man kunde ta dem varje dag i ett visst antal veckor sedan ha uppehåll och sen börja med dem igen. 

Eftersom du tog tabletterna i 8 månader och hade uppehåll i en vecka utan abstinens så borde du ju kunna fortsätta ett tag till. Men prova att ta ett uppehåll då och då och känn efter så att du inte utvecklar beroende. Det är inte alltid man har så mycket alternativ.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (D) skrev 2022-10-20 21:13:16 följande:

Rekommenderar att ta uppehåll tätare snarare än att ta dem konstant i flera veckor.

t.ex ta dem under arbetsveckan och pausa under helgen.

Bra att ta t.ex. propavan relativt tidigt på kvällen för att få kroppen att gå ner i varv

Tack för tipsen, jag uppskattar det massor Hjärta
    Ideologiproducent skrev 2022-10-20 21:24:29 följande:
    Eftersom du tog tabletterna i 8 månader och hade uppehåll i en vecka utan abstinens så borde du ju kunna fortsätta ett tag till. Men prova att ta ett uppehåll då och då och känn efter så att du inte utvecklar beroende. Det är inte alltid man har så mycket alternativ.
    Tack Hjärta Jag uppskattar din hjälp. 
Svar på tråden Hur länge ha uppehåll? Imovane