• Anonym (Hon)

Gravid, vet inte hur jag känner för det..

Har precis fått veta att jag är gravid. Det var på sätt och vis planerat då vi har tänkt "blir det så blir det" och att vi vill ha barn i framtiden. 

Men nu vet jag inte hur jag känner för detta. Första känslan var panik, panik över hur livet kommer bli nu, panik över hur det ska gå med jobb etc. Vi är båda runt 30 och har bra jobb, hus och ordnat liv så det är inte det, men att vara borta från jobbet känns inte bra (känner mig som en svikare om jag ska vara f-ledig) och jag vill inte bli en "vabbare" som är borta i tid och otid. Känner mig så kluven och vet inte vad jag ska göra. Har aldrig varit speciellt intresserad av, eller tyckt om, barn men har kommit fram till att jag inte vill leva ett helt liv utan heller. Har tidigare varit oplanerat gravid och gjort en abort i panik, vilket inte har känts bra i efterhand och som jag ångrar.

Förstår mig inte riktigt på mig själv, varför känns det inte bra när vi egentligen vill ha barn...

Har ni några råd, hur ska jag tänka?

• Svar på tråden Gravid, vet inte hur jag känner för det..
  • Anonym (Lite samma)

Jag kan på ett sätt känna igen mig lite. Vi har haft en lång resa till denna graviditet med multipla mf, ivf etc. Är nu gravid i v 8 och den här graviditeten ser ut att gå riktigt bra.  Är överlycklig men finns också en liten del av mig som önskar jag kunde ta bort det. En del som inte känner sig redo, förstår inte hur jag ska orka ta hand om en bebis, som redan är trött på tröttheten och att må konstant illa mm.
    Vet ju att jag egentligen vill det här över allt annat men tror också det är viktigt att acceptera alla känslor, speciellt så här i början. Att inte döma sig själv för hårt.

• Tow2Mater

Pappan ska väl iallafall ta halva ledigheten och eventuell vab. Han kan ju t o m ta lite mer, så du kan jobba.

• septembermamma2022

Det är nog ganska vanligt att ha den typen av känslor när man får veta att man ska bli förälder. Självtvivel och en känsla av ingen återvändo liksom. Jag tror att det är sunt och bra att känna så, det är ett stort ansvar och livet kommer aldrig mer att bli sig likt igen. Tankarna och känslorna fyller en viktig funktion och är ett sätt att bearbeta och förbereda sig inför förändringen.

Graviditeten i sig gör ju också att du har en massa hormoner i kroppen som kan påverka hur du mår och känner.

Mitt förslag är att du inte behåller känslorna och tankarna för dig själv. Prata med din partner och med andra personer du litar på och som har gått igenom samma sak själv. Överväg att prata med kurator eller psykolog om du behöver, tror att MVC kan hjälpa till med att hitta en lämplig sådan.

Hoppas du får må bra och kan börja njuta av graviditeten snart. Hoppas du inte tar illa upp om jag avslutar med STORT GRATTIS! =)

• Anonym (Hon)

Tack till er som tog er tid att skriva några rader. Väldigt fint av er. 
    Efter lite processande tillsammans kändes det bättre och något vi kunde se fram emot. Tyvärr slutade det med ett missfall i v.8. Dock känner vi nu att vi faktiskt vill ha en liten, så får se vad framtiden har att erbjuda. 

• Anonym (A)
    Anonym (Hon) skrev 2022-11-06 18:17:55 följande:
    Efter lite processande tillsammans kändes det bättre och något vi kunde se fram emot. Tyvärr slutade det med ett missfall i v.8. Dock känner vi nu att vi faktiskt vill ha en liten, så får se vad framtiden har att erbjuda. 
    Beklagar
  • septembermamma2022
    Anonym (Hon) skrev 2022-11-06 18:17:55 följande:

Ledsen att höra. Men positivt och fint att ni nu vet att ni kan bli gravida tillsammans och att ni känner er säkrare på att ni vill bilda familj i framtiden.

Ljus och kärlek till er! <3
Svar på tråden Gravid, vet inte hur jag känner för det..