• undraromcellprov

Bilen står som bilbesiktning godkänd hos Transportstyrelsen?

Lite konstig fråga kanske. Men jag har varit o besiktigat bilen och fick notering om att jag måste byta vindrutan för att den är sprucken lite för mycket (enligt mig inte alls i synfältet för att köra) men enligt besiktningen ja. Jag behöver inte komma tillbaka för att besiktiga den igen. Men nu känner jag mig förvirrad om vad som egentligen gäller. Hos Transportstyrelsen står det att besiktning godkänd. Vad händer om polisen stoppar mig när jag kör? Den har väl inte något slags förbud mot att köras då jag ju inte behöver besiktiga den igen? Får jag en varning om jag inte bytt vindrutan än eller vad händer? Riskerar jag att hamna på sidan av vägen? Böter? Någon som vet reglerna. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-10-21 16:47
    Den verkar liksom vara godkänd, men ändå inte godkänd så att säga....

• Svar på tråden Bilen står som bilbesiktning godkänd hos Transportstyrelsen?
  • Anonym (Jo)

Det är inte bara synfältet utan också olycksrisken, att den kan spricka sönder helt om du har otur.

Du behöver inte åka tillbaka för att ombesikta = godkänd. Den står som godkänd hos Transportstyrelsen = godkänd. MEN, polisen kan ändå vid en flygande besiktning anse att den inte lever upp till standard och då kan de ge föreläggande om att du måste åtgärda den.

Byt ruta.

• undraromcellprov

Frågan var aldrig om jag skulle byta ruta eller ej. Jag ska såklart byta ruta. Problemet är att jag har behov av bilen fram tills att jag fått en tid för byte av ruta. Jag funderar alltså över vad som händer om polisen stoppar mig INNAN jag hinner byta rutan. Men den har alltså inte något körförbud om jag förstår dig rätt, utan det är bara att polisen kan förelägga mig att jag måste byta rutan för att få fortsätta köra. Om jag har en tid bokad som jag kan visa upp, kanske det inte blir ett sådant problem? 

• undraromcellprov
    Anonym (Jo) skrev 2022-10-21 16:50:08 följande:

Det är inte bara synfältet utan också olycksrisken, att den kan spricka sönder helt om du har otur.

Du behöver inte åka tillbaka för att ombesikta = godkänd. Den står som godkänd hos Transportstyrelsen = godkänd. MEN, polisen kan ändå vid en flygande besiktning anse att den inte lever upp till standard och då kan de ge föreläggande om att du måste åtgärda den.

Byt ruta.

Min nästa fråga förutom det jag skrev som svar till dig ovan är vad som menas med föreläggande? Kan de fast besiktningen anser att bilen kan användas utan att behöva ombesiktigas be mig att ställa bilen vid sidan av vägen och ringa en bärgare? Eller vad menas med föreläggande? 
  • Anonym (J)

Noteringar är saker som är bra att veta och tänka på. Betyder typ ?bilen är godkänd men tänk på sprickan i rutan, den bör fixas innan den blir värre?. Blir det värre kommer den inte bli godkänd vid nästa besiktning. Händer dock inget om polisen stoppar dig, så länge den inte är värre som sagt. Är den värre kan polisen kräva att du besiktar om den och då kommer den bli underkänd om du inte fixat det.

Är det en anmärkning, men utan krav på ombesiktning, är den underkänd och om polisen stoppar dig innan du rättat till felet kommer de kräva att du besiktar om den.

• undraromcellprov
    Anonym (J) skrev 2022-10-21 17:04:35 följande:

Noteringar är saker som är bra att veta och tänka på. Betyder typ ?bilen är godkänd men tänk på sprickan i rutan, den bör fixas innan den blir värre?. Blir det värre kommer den inte bli godkänd vid nästa besiktning. Händer dock inget om polisen stoppar dig, så länge den inte är värre som sagt. Är den värre kan polisen kräva att du besiktar om den och då kommer den bli underkänd om du inte fixat det.

Är det en anmärkning, men utan krav på ombesiktning, är den underkänd och om polisen stoppar dig innan du rättat till felet kommer de kräva att du besiktar om den.

Ok tack för dina svar. Ja alltså jag tror att det är det sistnämnda som gäller. Det som förvirrar mig är ju att den står som godkänd hos Transportstyrelsen men jag antar att polisen kan se ytterligare information och inte bara att den står som godkänd. Jag håller mig nog till att köra i stan tills dess att jag fått det fixat tror jag. Känns inte helt tryggt att vara ute och fara på motorvägar och större vägar där polisen ofta har kontroller innan jag har ordnat allt. Även om det "värsta" som kan hända är att jag blir ålagd att behöva besiktiga om den om jag stoppas innan. Har som sagt en tid nästa vecka så man kan ju alltid visa upp den.
  • Anonym (Jo)
    undraromcellprov skrev 2022-10-21 17:09:15 följande:
    Ok tack för dina svar. Ja alltså jag tror att det är det sistnämnda som gäller. Det som förvirrar mig är ju att den står som godkänd hos Transportstyrelsen men jag antar att polisen kan se ytterligare information och inte bara att den står som godkänd. Jag håller mig nog till att köra i stan tills dess att jag fått det fixat tror jag. Känns inte helt tryggt att vara ute och fara på motorvägar och större vägar där polisen ofta har kontroller innan jag har ordnat allt. Även om det "värsta" som kan hända är att jag blir ålagd att behöva besiktiga om den om jag stoppas innan. Har som sagt en tid nästa vecka så man kan ju alltid visa upp den.
    Polisen behöver inte ta hänsyn till besiktningen, om de anser att bilen inte lever upp till trafiksäkra krav mm så står deras ord över besiktningens. Du kommer inte få böter om de stoppar dig, det är inte säkert de anser att du behöver byta ruta men OM de gör det så måste du besikta om med hel ruta. Bra iaf att du tänker byta! Många på FL ställer liknande frågor i hopp om att slippa undan....
Svar på tråden Bilen står som bilbesiktning godkänd hos Transportstyrelsen?