• smye193

    Får man köpa/äga bil om mam får aktivitetsersättning?

    Hej. Är det någon som vet om man får köpa/äga bil när man får aktivitetsersättning från Försäkringskassan som enda inkomst? Det får man t.ex inte om man får ekonomisk bistånd genom socialen eftersom bilen räknas som tillgång och att man isåfall förväntas sälja den och leva på dem pengarna först.
    Gäller samma princip med aktivitetsersättning?
  • Svar på tråden Får man köpa/äga bil om mam får aktivitetsersättning?
  • Anonym (A)

    Fk har inget med det att göra, din ersättning är inte beroende av om du har bil. Tuta och kör!

  • smye193
    Anonym (A) skrev 2022-10-21 20:58:19 följande:

    Fk har inget med det att göra, din ersättning är inte beroende av om du har bil. Tuta och kör!


    Jag är alltså inte skyldig att berätta för handläggaren att jag ska köpa bil?
  • Anonym (A)
    smye193 skrev 2022-10-21 21:01:36 följande:
    Jag är alltså inte skyldig att berätta för handläggaren att jag ska köpa bil?
    Nej, det är ditt privatliv.
  • smye193
    Anonym (A) skrev 2022-10-21 21:02:26 följande:
    Nej, det är ditt privatliv.
    Ok, tack så mycket. 
  • Anonym (Tesla)
    smye193 skrev 2022-10-21 21:01:36 följande:
    Jag är alltså inte skyldig att berätta för handläggaren att jag ska köpa bil?
    Nej, du har vilka tillgångar du vill i sjukförsäkringen. Men om du uppbär försörjningsstöd måste du sälja alla tillgångar.

    På nittiotalet gjorde man ett undantag för Svante Tidholms vänner i bostadsrätt när de blev avpollererade från Spray. Idag är ISK-kontona för feta så tror inte det kommer hända Klarnas techsopor. 

    Köp Den lille dieseldrivne Trabant. Hygge deg! 
  • Anonym (E)

    Försäkringskassan kommer inte bry sig såvida du inte har aktivitetsersättning för att du är blind och att bilköpet visar att du ljugit i läkarutlåtandet. 

  • Pehrmedh
    smye193 skrev 2022-10-21 20:56:54 följande:
    Får man köpa/äga bil om mam får aktivitetsersättning?
    Hej. Är det någon som vet om man får köpa/äga bil när man får aktivitetsersättning från Försäkringskassan som enda inkomst? Det får man t.ex inte om man får ekonomisk bistånd genom socialen eftersom bilen räknas som tillgång och att man isåfall förväntas sälja den och leva på dem pengarna först.
    Gäller samma princip med aktivitetsersättning?
    Saknar betydelse. Du kan vara förmögen och ha rätt till aktivitetsersättning.
Svar på tråden Får man köpa/äga bil om mam får aktivitetsersättning?