• karlslok

    Snart kommer bebisen - stora skulder - inget att tillföra i hemmet

    Hej,

    på grund av många olika faktorer så har jag ett stort skuldberg som gör att jag inte behåller mer än 7500 i månaden när kronofogden tagit sin del.

    på nyårsafton väntar vårt första barn och ju närmare vi kommer desto mindre känner jag att jag kommer kunna tillföra något. min sambo är såklart medveten om min ekonomi och har varit det hela tiden, men jag känner i och med detta att jag inte har något att komma med. 

    jag bestämmer ingenting över någonting. mina förslag och idéer tas inte i beaktning. sambon och hennes mamma är ett team och slår ner på mina förslag och tankar. jag har ingen jag kan anförtro mig åt så att säga, mina föräldrar är döda och ja. jag har ingen som är "taggad på att jag ska få barn".

    eftersom jag inte har något ekonomiskt mandat i hemmet har jag heller inte någon större framtidsutsikt för hur livet efter barnet kommit kommer att bli. vi älskar varandra såklart jag och min sambo, men för mig har känslorna det senaste året bara blivit mindre. det är som om jag går in i en kokong och just idag känns det bara som om det inte finns några känslor kvar alls.

    visst pratar jag och sambon om olika saker men det låter helt annorlunda när hennes mamma är med i bilden. då är det något annat som sägs... och jag är trött på att känna att jag inte kan tillföra någonting. jag är trött på att känna att jag inte kommer att kunna göra det heller. jag kommer inte ha råd att köpa något till mitt barn. saker är inte allt, osv osv. men med mig i bilden är det inte något ljus framtid för mitt barn. det är lika bra att vi gör slut. att min sambo kan hitta någon annan utan skulder och som kan ge barnet massor av kärlek för jag ror inte att jag kommer kunna göra det längre.

  • Svar på tråden Snart kommer bebisen - stora skulder - inget att tillföra i hemmet
  • Elin2014

    Du kan inte tillföra någonting - idag. I alla fall inte i ekonomiska termer. Fine.
    Jag har varit rätt långt ner i skuldträsket, sjukskriven, utförsäkrad, you name it. Idag har jag jobb och eget hus. De första 5-6 åren var tuffa, men barn är ett livsprojekt. 

    Problemet här är inte bara att du inte har råd att köpa saker, du har ingen ekonomisk makt i förhållandet. Inga pengar = inget att säga till om. Det är klart att det är frustrerande, det är svårt. Det är svårt att vara förälder, men det blir sällan bättre för att man ger upp och hoppas att "nån annan" ska ta det ansvaret.

    Svårt att ge kärlek till ditt barn? Fake it till you make it. Det kommer med tiden. Du är viktigt, till och med livsviktig, för ditt barn. Att känslor dör ut under en period är normalt i livet, det händer i de flesta förhållanden och för de allra flesta människor någon gång i livet. För de allra flesta går det över. 

    Oavsett vad du kan bidra med ekonomiskt så kan jag garantera att ditt barns mamma kommer att behöva dig. Under och efter förlossningen och under de första månaderna som är fullständigt vidriga att genomleva ensam. Det finns inga pengar i världen som kan ersätta en närvarande pappa.

    Det betyder inte att du kommer att få uppskattning eller bekräftelse. Tyvärr. Livet är otacksamt och jävligt. Men det finns en chans. Jag tycker det är uppenbart av din text att du faktiskt vill ge ditt barn något.

    Ge det ett år av ditt liv.

    Utvärdera vad som funkar och inte funkar när du har försökt. 

    Och innan du fattar några stora beslut, prata med familjerådgivningen i din kommun. Det är nästan gratis, och det är värt det.

  • me33

    Tro inte på vad puckona skriver här om vad du kan o inte kan tillföra ekonomiskt till ett förhållande med barn i sig. 
    Flera framgångsrika människor har blivit miljonärer trots att de varit skuldsatta en gång i livet. 
    Men glöm inte att pengar är inte allt, detta är en barn-tråd typ?

    Handlar det om att tillföra något till ett barn tycker jag inte alls det handlar om kronor och ören men självklart måste det finnas för att få det att fungera. 

    Bra här om du lär dig att separera det åt även om du kan uppleva det som att du drar det kortare strået mot sambo-laget. Så skit i dem och lär dig olika hantverkar-knep med ditt nya barn, hur naturen fungerar och hur mycket rikedomar som du kan plocka av buskarna och träden. 
    Där har du en god och nyttig början till extra-knäck kanske?

    Jag blev fastighetsmiljonär som 28-åring kanske och investerade allt i aktiemarknaden som svalde det mesta ifrån mig. Det hänger jag inte läpp för det minsta, det var en lärdom för livet för jag valde bort arbetslivet samtidigt men jag stod där under corona-raset på aktiemarknaden och gick från sex-siffrig månadsinkomst till ett kraftigt minus för stunden.

    Något av ett svävande inlägg ifrån mig men jag hoppas att jag kan trigga dig att komma ifrån din situationen ekonomiskt som socialt. 
    Man är inte körd för att man är hos kronofogden vet du, du kan förändra situationen om du vill. 

    För min del har jag de tre senaste åren kanske satsat hårt på självförsörjning och kommit långt i det målet. Jag har förskansat mig så mycket grönsaksodlingar så att jag kommer att klara mig under 500 kr/mån utslaget för 2023, det är inte många som tror på det men det går och jag även skaffat många hantverkar-sysslor som berikat mig som person och även finansiellt. 

    Ta itu med dina behov du ogillar(socialt & ekonomiskt) och börja exkludera de ifrån dig en efter en. Har du inget att förtjäna på det så ska du inte ha det. Punkt.

Svar på tråden Snart kommer bebisen - stora skulder - inget att tillföra i hemmet