• Elle1234

    Progesteron för att bli gravid

    Hej!
    Ni som fått progesteron (i mitt fall utrogestan) utskrivet av läkare i i samband med fertilitetsutredning, vad är era erfarenheter? Hjälpte det er och i så fall efter hur lång tid plussade ni (både hur lång tid efter att ni började ta tabletterna och hur lång tid in i cykeln)? Testade ni negativt innan ni väl plussade? Sköts er mens upp? några övriga biverkningar?Många frågor, men detta är min första månad med utrogestan. Jag är just nu på ÄL+13 men testade igår negativt. I vanliga fall hade jag redan fått min mens vid detta laget, och brukar dessutom få spottings dessförinnan, men nu lyser både spotting och mensen med sin frånvaro. 

  • Svar på tråden Progesteron för att bli gravid
  • Hope12

    Jag har inte samma erfarenheter som du, fick progesteron för annan anledning än fertilitetsbehandling, och då naturligt progesteron i form av salva istället för kemiskt. Jag vet inte vilka dagar i din cykel du tar ditt progesteron men jag tog på dagarna 12-25 och hade jämn 28-dagarscykel. När vi började försöka plussade jag på BIM försök 2, hade då tagit progesteron i några månader. Lycka till! 

  • Melsson
    Elle1234 skrev 2022-10-23 22:34:21 följande:
    Progesteron för att bli gravid

    Hej!
    Ni som fått progesteron (i mitt fall utrogestan) utskrivet av läkare i i samband med fertilitetsutredning, vad är era erfarenheter? Hjälpte det er och i så fall efter hur lång tid plussade ni (både hur lång tid efter att ni började ta tabletterna och hur lång tid in i cykeln)? Testade ni negativt innan ni väl plussade? Sköts er mens upp? några övriga biverkningar?Många frågor, men detta är min första månad med utrogestan. Jag är just nu på ÄL+13 men testade igår negativt. I vanliga fall hade jag redan fått min mens vid detta laget, och brukar dessutom få spottings dessförinnan, men nu lyser både spotting och mensen med sin frånvaro. 


    Mensen skjuts upp av utrogestan, ta gravtest på din förväntade BIM dag, är det negativt så sluta med tabletterna så kommer mensen komma inom en-två dagar!

    Jag blir väldigt "uppblåst" av progestoron, framförallt magen svullnar. 
  • Elle1234

    Tack båda för svar!


    Jag skulle ta progesteronet i två veckor efter ÄL och sluta om gravtest visade negativt då. Testade negativt på ÄL+14 och slutade med progesteronet då. På ÄL +16, dvs två dagar efter jag slutat ta progesteronet, så började jag få bruna spottings, så antar att mensen är påväg? sjukt frustrerande, men i vart fall skönt med en ny cykel så man får en ny chans snart igen?

  • Melsson
    Elle1234 skrev 2022-10-26 21:52:11 följande:

    Tack båda för svar!


    Jag skulle ta progesteronet i två veckor efter ÄL och sluta om gravtest visade negativt då. Testade negativt på ÄL+14 och slutade med progesteronet då. På ÄL +16, dvs två dagar efter jag slutat ta progesteronet, så började jag få bruna spottings, så antar att mensen är påväg? sjukt frustrerande, men i vart fall skönt med en ny cykel så man får en ny chans snart igen?


    Ja det är sjukt segt att den blir uppskjuten, men bara påt igen! (man blir ju lite knäpp och tror man är gravid fast man får negativa test när mensen inte kommer)
  • Hope12

    Min tanke är att det kanske tar några månader för progesteronet att byggas upp i kroppen? Jag har inga belägg för detta men tänker att det kanske blir lättare och lättare för varje försök liksom. 

  • Melsson
    Hope12 skrev 2022-11-02 17:01:33 följande:

    Min tanke är att det kanske tar några månader för progesteronet att byggas upp i kroppen? Jag har inga belägg för detta men tänker att det kanske blir lättare och lättare för varje försök liksom. 


    Nej progestoronet skall ju inte byggas upp utan den följer ju menscykeln, dvs går upp efter att man haft ägglossning. Dvs du har ju inte naturligt högt progestoron hela tiden. 
Svar på tråden Progesteron för att bli gravid