Anonym (Social club) skrev 2022-10-25 10:39:18 följande:
Jag tror absolut att det kanske var så i början av den första vänskapen, att hon trodde det var bra att prata om svåra saker och att vi hade ett utbyte. Men när jag blev gladare försökte hon få mig att stanna i mörkret med henne. Då jag berättade om roliga saker jag skulle göra så sa hon att jag inte skulle orka det. Men det gjorde jag såklart.
En annan vän försökte få mig att avstå från att fördjupa en kärleksrelation "av omtanke". Sen ville hon vara med och bestämma vart jag och min nya kärlek skulle åka på semester.
Det var absolut fint att i vänskap kunna ge och få förståelse till andra som varit med om svåra saker. Förutom att de inte mindes (pga egna problem) eller "inte mindes") pga av en annan typ av egna problem) så tog båda relationerna slut bland annat för att vännerna inte kunde glädjas med mig när livet blev bättre.
Jag hade glatts med dem i deras framsteg, så ingen hämnd av dem eller så. De var bara inte intresserade av mig som glad.
Jag tror att om man gläds med andra och bryr sig om dem så märks det, och tvärtom. Men för dig låter det mera komplicerat. Som att du verkligen bryr dig och VILL minnas.
Därför tror jag på att skriva ner, eller vara öppen om att "det här vi pratar om nu, jag märker att det betyder mycket för dig, och jag bryr mig. Tyvärr har jag ett trauma som gör att jag inte kommer minnas vårt samtal efteråt".
På så sätt kan dina vänner själva välja om de vill prata med dig om sådant som är känsligt eller inte. De kanske hellre väljer någon annan för sådana samtal, och så kan ni dela sådant som inte är lika känsligt.
För mig var det så att jag kunde berätta jättemycket, och sen om jag refererade till det senare, som en orsak till att jag blev sårad i en situation t ex, så kunde de säga att om de bara hade vetat det så hade de absolut inte gjort/sagt så. Det var väldigt förvirrande umgänge och jag tycker fortfarande de var väldigt självupptagna. Men det kanske berodde på trauma, åtminstone i det första fallet.
Jag förstår dig.
Vet du vad jag tänker om din situation? Ibland är det så med människor som blir egocentrerade av sin eget mående- att de faktiskt inte reflekterar hur andra uppfattar dem. Du kanske hade behövt säga rakt ut:
Du, du gläds inte med mig när något bra händer. Varför tror du att du gör så?
Vissa egenskaper människor har blir mer tydliga för dem själva om man faktiskt beskriver dem rakt ut för dem, rent konkret.
Inte för att du måste, men jag tänker liksom att du tycker om en vän, och denne tycker om dig så tål denne nog att höra detta, så att hon ser hur hon uppfattas.
Det kan bli en tankeställare som gör att hon sedan försöker ändra sitt beteende i framtiden.
Jag bryr mig väldigt mycket. Kanske för mycket så att jag inte kan slappna av... :(