• Mon 24 Oct 2022 22:34
    2967 visningar
    13 svar
    13
    2967

    Min sambo vill inte ha fler barn efter två år försök

    Vi har en fantastisk perfekt smart underbar son på snart 3 år. Han är det finaste jag har och så intelligent, tidig i utvecklingen och charmig, social, fullt frisk. Helt perfekt helt enkelt.
    När vi fick honom kände vi båda att vi ville ha ett barn till. Mindre än ett år senare startade vi bebisverkstan. Men jag blev aldrig gravid. Vi har försökt nu i snart 2 år, fortfarande inte gravid och nu har min man gett upp, han vill inte, orkar inte mer?.
    Det känns tungt, tufft men finns inget jag kan göra. Samtidig förstår jag honom, jag är sjukt trött, less på att tänka på ägglossning å planera in sex osv. Men längtan efter ett barn till är så stor. jag försöker tänka hur fantastisk son jag har å att jag kan ge honom all kärlek. Ändå vill jag ha ett barn till. Å då kan ibland tankar komma som att tänk om min första son känner sig bortglömd, eller att jag får ett barn som kräver mer av min tid, uppmärksamhet. sen ser jag alla familjer med flera barn som leker med varann. Jag tänker julafton, hur fantastiskt det är med fler barn osv.
    Han vet min längtan å kanske har min längtan och desperation gjort att han känner tvärtom. han vill ha fler barn, men han orkar inte mer just nu? att försöka ha sex på tid osv.
    Jag vill samtidigt att han ska få växa upp med ett syskon å leka med osv 
    så förvirrande just nu allt
  • Svar på tråden Min sambo vill inte ha fler barn efter två år försök
  • Mon 24 Oct 2022 23:03
    #1

    Men varför har ni inte sökt hjälp? Det finns nåt som kallas sekundär barnlöshet. Inte helt ovanligt. Men man ska ju söka hjälp när man har försökt utan att lyckas i ett år. Ett halvår om kvinnan är över 36 tror jag.

  • Mon 24 Oct 2022 23:31
    #2
    skolios skrev 2022-10-24 23:03:47 följande:

    Men varför har ni inte sökt hjälp? Det finns nåt som kallas sekundär barnlöshet. Inte helt ovanligt. Men man ska ju söka hjälp när man har försökt utan att lyckas i ett år. Ett halvår om kvinnan är över 36 tror jag.


    Vi har sökt hjälp tro mig, men får ingen hjälp då vi redan har ett gemensamt barn. jag har genomgått vissa hälsa prover och allt ser bra ut.
    vi vill inte genomgå en lång utredning på privat klinik, dels rädsla att en av oss ska stämplas som den som inte kan få barn men framför allt är vi inte  redo för ivf behandlingar och den tuffa situation som kan upplevas psykiskt och ekonomiskt.
  • Mon 24 Oct 2022 23:37
    #3
    pandarinen skrev 2022-10-24 23:31:22 följande:
    Vi har sökt hjälp tro mig, men får ingen hjälp då vi redan har ett gemensamt barn. jag har genomgått vissa hälsa prover och allt ser bra ut.
    vi vill inte genomgå en lång utredning på privat klinik, dels rädsla att en av oss ska stämplas som den som inte kan få barn men framför allt är vi inte  redo för ivf behandlingar och den tuffa situation som kan upplevas psykiskt och ekonomiskt.
    Har du genomgått hälsoprover men inte fertilitetstester eller? Har din man gjort några tester?
    Ja om ni upplever problem med att bli gravida men inte vill göra utredning eller ta emot den eventuella hjälp som finns så kan jag inte se hur nån kan hjälpa er. 
  • Mon 24 Oct 2022 23:50
    #4

    Vi får ingen hjälp genom vårt landsting och flera privata kliniker vill inte heller hjälpa oss pga av att jag passerat 40. 


    sedan har vi inte den ekonomiska tillgångarna till en privat utredning och flera ivf behandlingar. Oddsen på ivf är inte så höga så de räknar med att vi behöver köpa oaket isåfall.

  • Tue 25 Oct 2022 00:18
    #5
    pandarinen skrev 2022-10-24 23:50:09 följande:

    Vi får ingen hjälp genom vårt landsting och flera privata kliniker vill inte heller hjälpa oss pga av att jag passerat 40. 


    sedan har vi inte den ekonomiska tillgångarna till en privat utredning och flera ivf behandlingar. Oddsen på ivf är inte så höga så de räknar med att vi behöver köpa oaket isåfall.


    Dom flesta privata kliniker tror jag har en högre gräns än fyrtio. Fyrtiotvå om jag minns rätt. Ni kan ju börja med att göra en ordentlig fertilitetsutredning för er båda. Det är inte lika dyrt och sen kan ni diskutera tillsammans med kliniken vad som är bäst för er att göra. Det är guld värt att blanda in proffs i processen istället för att bara försöka hemma månad efter månad.
  • Tue 25 Oct 2022 09:59
    #6

    Har du gjort ivf? Fertilitetsutrednimg? Jag har passerat 42. 
    Jag måste kanske helt eneklt acceptera min mans beslut men jsg har svårt att ge upp när jag känner av och har ägglo
    ssning varje månad

  • Tue 25 Oct 2022 12:03
    #7

    Jag förstår din smärta o sorg i det när du så gärna vill ha ett barn till. Men det är inte bra för en relation om sex och lust i stort sett blir till att nu ska vi bli gravida. Det kan ta död på kärleken. Ta en paus från tänk på ägglossning och allt det där. Visa din man att du vill vara nära honom för att han är han. Inte för att han ev kan ge dig/er ett barn till. Många män gillar den speciella närheten som i stort sett bara sex ger. 
    Var glad för det du har i din partner och er fina lilla son.
    Pröva att njuta av den lilla familj du allaredan har. Barn är en gåva och livet bestämmer vilka gåvor det ger oss. Du behöver inte ge upp tanken helt om du är 40år. Finns ju fortfarande Hopp. Vi kan tyvärr inte prestera liv även om vi skulle önska. Från En som hade stora problem med att bli gravid. 
    Lycka till. I all välmening.

  • Tue 25 Oct 2022 14:05
    #8
    Trollet345 skrev 2022-10-25 12:03:48 följande:

    Jag förstår din smärta o sorg i det när du så gärna vill ha ett barn till. Men det är inte bra för en relation om sex och lust i stort sett blir till att nu ska vi bli gravida. Det kan ta död på kärleken. Ta en paus från tänk på ägglossning och allt det där. Visa din man att du vill vara nära honom för att han är han. Inte för att han ev kan ge dig/er ett barn till. Många män gillar den speciella närheten som i stort sett bara sex ger. 
    Var glad för det du har i din partner och er fina lilla son.
    Pröva att njuta av den lilla familj du allaredan har. Barn är en gåva och livet bestämmer vilka gåvor det ger oss. Du behöver inte ge upp tanken helt om du är 40år. Finns ju fortfarande Hopp. Vi kan tyvärr inte prestera liv även om vi skulle önska. Från En som hade stora problem med att bli gravid. 
    Lycka till. I all välmening.


    Tack, jo jag måste jag börja tänka som du säger... släppa tankarna på ett barn till. Första barnet, vår snart 3 åring, blev till så lätt. Vi bestämde oss och två månader senare var jag gravid. Nu har vi kämpat på i snart 2 år.... och vi har som du säger, kärleken tar stryk, vi har senaste månaderna bara haft sex vid ägglossning, 2-3 gånger i månaden. Och då vi har en liten hemma och vi jobbar oregelbundet så har det inte varit spontant sex utan inplanerat, när han sover middag, eller mitt i natten när jag kommer hem från ett kvällspass. 


    Inte nog med det så är vår snart 3 åring otroligt trotsig just nu och det tär också.  Jag måste fokusera mer på vårt barn och inte att jag vill ha ett barn till. Och på min man förståss.  Jag är bara så orolig att min son ska känna sig ensam..... om han inte får något syskon. Att han inte ska ha ett syskon att leka och kivas med hemma på dagarna. Det är ändå skillnad på att leka med mamma och pappa och att leka med en som är några år yngre eller äldre. 


     

  • Tue 25 Oct 2022 14:07
    #9

    Trollet: Hur lång tid tog det för dig att få barn? Och hur lyckades ni tillslut? 

  • Tue 25 Oct 2022 14:13
    #10
    pandarinen skrev 2022-10-25 09:59:39 följande:

    Har du gjort ivf? Fertilitetsutrednimg? Jag har passerat 42. 
    Jag måste kanske helt eneklt acceptera min mans beslut men jsg har svårt att ge upp när jag känner av och har ägglo
    ssning varje månad


    Jag har gjort privat ivf och vi fick bra hjälp av kliniken inte bara med själva proceduren utan även att bolla tankar och oro med.
    Jag gissar att du använder ägglossningstest så att du är säker på att pricka in ägglossningen? 
    Vad menar din sambo med att ge upp? Vill han börja använda skydd? Annars får ni försöka ha regelbundet sex var tredje dag under hela cykeln utom mens.
  • Tue 25 Oct 2022 21:50
    #11
    skolios skrev 2022-10-25 14:13:30 följande:
    Jag har gjort privat ivf och vi fick bra hjälp av kliniken inte bara med själva proceduren utan även att bolla tankar och oro med.
    Jag gissar att du använder ägglossningstest så att du är säker på att pricka in ägglossningen? 
    Vad menar din sambo med att ge upp? Vill han börja använda skydd? Annars får ni försöka ha regelbundet sex var tredje dag under hela cykeln utom mens.
    Har du haft inplanerat sex,  under 2 års tid? Låter inte så, det tar död på sexlivet, det är inte kul längre,  Art då få hobon att ha sex 3 dagar i vexkan, när jag inte kan få honom att vilja ha sex 2 dagar i månaden längre. Nä, det skulle inte ens jag orka.
    Enda som känns sorgligt är att jag tänker på att tänk om det var den här månaden som jag hade blivit gravid? Kommer aldrig få veta det...
  • Tue 25 Oct 2022 23:14
    #12
    pandarinen skrev 2022-10-25 21:50:57 följande:
    Har du haft inplanerat sex,  under 2 års tid? Låter inte så, det tar död på sexlivet, det är inte kul längre,  Art då få hobon att ha sex 3 dagar i vexkan, när jag inte kan få honom att vilja ha sex 2 dagar i månaden längre. Nä, det skulle inte ens jag orka.
    Enda som känns sorgligt är att jag tänker på att tänk om det var den här månaden som jag hade blivit gravid? Kommer aldrig få veta det...
    Det tog oss flera år att få barn så vi har haft mycket planerat sex.
    Jag sa var tredje dag, inte tre dagar i veckan.
    Vad är problemet egentligen då, att han inte vill ha mer sex?
  • Wed 26 Oct 2022 07:44
    #13
    +2

    Oj. 2 år med schemalagd avelssex. Låter som upplagt för tappad sexlust. Förstår att han inte orkar med det upplägget längre. 


    Men jag tänker. Vad stoppar er ifrån att ha helt vanlig, kravlös och oskyddad spontansex? Att sluta försöka helt enkelt, men skippa att just aktivt skydda ifrån graviditet. Initialt lär väl mannen din inte vara så tänd just kring ägglossning, vid misstanke som spökar om ?vill hon bara ligga nu pga ägglossningen??. Men med lite tid borde det släppa, och han/ni som par, känna er mera avslappnade. Sedan, om 6-12 månader, om där fortfarande inte blivit något- då kan det möjligen kännas annorlunda för din man igen. Att det kan vara läge att försöka mer på allvar, kolla hur det står till med eran fertilitet, men jag tror fortfarande på att det är bättre att försöka utgå ifrån det med en mer spontan/avslappnad inställning. Så det naturligt blir att sex infaller så pass ofta, att dom allra flesta ägglossningars kommer prickas in. 

Svar på tråden Min sambo vill inte ha fler barn efter två år försök