• Kadburmp

    Hundmöten

    Hej! Jag tog över en hund för åtta månader sedan som då var två år. Hos sin tidigare familj så var han extremt bortskämd och i stort sett helt otränad, bortsett från att kunna "sitt", rumsrenhet och att gå helt okej i koppel. Men nu till problemet, han är en MARDRÖM vid hundmöten, till den nivån att jag ångrar att jag tog hem honom, speciellt då han har fått vår andra hund att börja med de här dumheterna med.


    Direkt när han ser en annan hund så bröstar han upp sig och fryser till, sen är det non-stop skall och drag tills hunden försvinner, ibland fortsätter han en stund efter det med. Han går dock att avbryta i några sekunder om jag ger godis, utöver det så är han okontaktbar och lyssnar inte för fem öre. Jag har tagit privatlektioner och provat det som tränaren sa, vilket var att hålla mig lugn, ha ett glatt tonläge och ge mycket godis vid mötena, då detta tydligen skulle få honom att förknippa mötena med något positivt, men jag skulle säga att det har haft en motsatt effekt, där godiset snarare har uppmuntrat detta beteende.


    Så de senaste veckorna så har jag provat ett tips från en annan, vilket är att ha med en liten vattenpistol där jag drar ett sprut varje gång han skäller, men det funkar inte heller, bara i någon sekund. Så har ni några tips? För nästa steg blir att lägga honom på ryggen, då det känns som att jag har provat allt annat, vilket jag verkligen inte gillar, men vissa har tydligen haft framgång med det. Sen är det värt att nämna att han tror att han är alfahanen i hemmet, så kanske detta skulle ta ned honom på jorden?


    PS, det är en hund av storlek mindre på 5 kg.

  • Svar på tråden Hundmöten
  • Anonym (Vet hur det är)

    Hej!

     Förstår precis hur du har det, förutom att vår hund  väger tio kg mer. Vi testa de massa olika saker i omgångar.


    Vändningen för oss blev när vår granne visade oss hur vi skulle bete oss för att han inte skulle gå igång, nämligen att ha kort koppel, se till att man alltid går mellan honom och den andra hunden och helt ?enkelt? bryta beteendet med tillsägelse/ett lätt ryck i kopplet (inte hårt, bara så att han reagerar) så fort man ser att han börjar gå igång på den andra hunden. Har han börjat skälla så är det alldeles för sent för att göra något åt det. 


    Jag tycker att Seth Sjöström har en bra syn på det. 


    Hoppas det löser sig för er, det är verkligen inte kul att gå ut med hunden annars!

  • Kadburmp

    Tack för tipset, men jag har även provat detta utan framgång, där jag har kopplet kort, ställer mig framför honom och säger till, men han är rabiat och rycker åt sidorna för att se den andra hunden. Jag provade med både en sträng ton och att prata lugnt med honom.

  • LFF
    Kadburmp skrev 2022-10-25 08:49:14 följande:
    Hundmöten

    Hej! Jag tog över en hund för åtta månader sedan som då var två år. Hos sin tidigare familj så var han extremt bortskämd och i stort sett helt otränad, bortsett från att kunna "sitt", rumsrenhet och att gå helt okej i koppel. Men nu till problemet, han är en MARDRÖM vid hundmöten, till den nivån att jag ångrar att jag tog hem honom, speciellt då han har fått vår andra hund att börja med de här dumheterna med.


    Direkt när han ser en annan hund så bröstar han upp sig och fryser till, sen är det non-stop skall och drag tills hunden försvinner, ibland fortsätter han en stund efter det med. Han går dock att avbryta i några sekunder om jag ger godis, utöver det så är han okontaktbar och lyssnar inte för fem öre. Jag har tagit privatlektioner och provat det som tränaren sa, vilket var att hålla mig lugn, ha ett glatt tonläge och ge mycket godis vid mötena, då detta tydligen skulle få honom att förknippa mötena med något positivt, men jag skulle säga att det har haft en motsatt effekt, där godiset snarare har uppmuntrat detta beteende.


    Så de senaste veckorna så har jag provat ett tips från en annan, vilket är att ha med en liten vattenpistol där jag drar ett sprut varje gång han skäller, men det funkar inte heller, bara i någon sekund. Så har ni några tips? För nästa steg blir att lägga honom på ryggen, då det känns som att jag har provat allt annat, vilket jag verkligen inte gillar, men vissa har tydligen haft framgång med det. Sen är det värt att nämna att han tror att han är alfahanen i hemmet, så kanske detta skulle ta ned honom på jorden?


    PS, det är en hund av storlek mindre på 5 kg.


    Förebygga, avleda, skapa distans. Vad är det för ras/blandning på den lilla hunden?

    Det som fungerade för oss var just att

    1) hitta rätt belöning (i vårt fall var det inte godis trots att jag hade en godistokig hund utan det var en leksak istället)
    2) Förebygga, se den mötande hunden innan min egen hund fick syn på den. Misslyckades jag med det var det bara att gå förbi, strunt samma hur dåligt mötet gick eftersom det var ingen idé att försöka bryta när han var mitt uppe i det hela.
    3) Skapa avstånd. Fanns det utrymme när vi började träna på hundmöten så gick vi åt sidan så pass att han såg hunden men inte låste sig vid den. Sen jobbade vi oss närmare och närmare gångvägen igen. Fanns inte utrymmet var det viktigaste att jag var mellan min egen hund och den mötande hunden. 

    Att lägga hunden på rygg är inte en god idé. 
  • Dexter dot com

    Har du testat skvallerträning och att hålla sånt avstånd att hunden inte går igång och blir blockerad?
    Låter ju inte som "alfahane" utan mer en osäker hund som tycker anfall är bästa försvar och därför är utåtagerande. En självsäker dominant hund bjuder på sig själv, har självkänsla nog att lägga sig för andra och har inget behov av att gruffa.

  • Kadburmp
    LFF skrev 2022-10-25 09:23:03 följande:
    Förebygga, avleda, skapa distans. Vad är det för ras/blandning på den lilla hunden?

    Det som fungerade för oss var just att

    1) hitta rätt belöning (i vårt fall var det inte godis trots att jag hade en godistokig hund utan det var en leksak istället)
    2) Förebygga, se den mötande hunden innan min egen hund fick syn på den. Misslyckades jag med det var det bara att gå förbi, strunt samma hur dåligt mötet gick eftersom det var ingen idé att försöka bryta när han var mitt uppe i det hela.
    3) Skapa avstånd. Fanns det utrymme när vi började träna på hundmöten så gick vi åt sidan så pass att han såg hunden men inte låste sig vid den. Sen jobbade vi oss närmare och närmare gångvägen igen. Fanns inte utrymmet var det viktigaste att jag var mellan min egen hund och den mötande hunden. 

    Att lägga hunden på rygg är inte en god idé. 
    Det är en stor Chihuahua (ej fet), så han har inte deras typiska låga, ej så jobbiga skall, utan ett rätt rejält. Sådär är typ hur jag har gjort sedan lektionerna, fast jag stannar på avstånd och försöker att hålla honom distraherad med godiset, då leksak ej hade effekt, han eller den andra leker inte ens med det hemma. Jag vet, och jag gillar inte tanken på det, men jag vet inte annars vad jag kan göra när inget annat verkar fungera.
  • LFF
    Kadburmp skrev 2022-10-25 09:28:09 följande:
    Det är en stor Chihuahua (ej fet), så han har inte deras typiska låga, ej så jobbiga skall, utan ett rätt rejält. Sådär är typ hur jag har gjort sedan lektionerna, fast jag stannar på avstånd och försöker att hålla honom distraherad med godiset, då leksak ej hade effekt, han eller den andra leker inte ens med det hemma. Jag vet, och jag gillar inte tanken på det, men jag vet inte annars vad jag kan göra när inget annat verkar fungera.
    Hur länge har du tränat på detta? Har du alltid även din andra hund med? Finns det möjlighet med separata "träningspromenader" med den nya hunden?

    För oss tog det faktiskt närmare ett år innan vi var helt tillbaks på gångvägen med vår hund (en terrier), så det gäller att inte ge upp och byta träningsmetod bara för att man inte lyckas på några gånger (säger inte att du gjort det). 

    Du har en osäker hund, det är därför han beter sig illa vid hundmöten. Han vill få bort den andra hunden helt enkelt (och "lyckas" ju eftersom de försvinner när de gått förbi). Om det finns en parkbänk, stock, betonggris (eller vad som helst som går att hoppa upp på) i närheten vid ett hundmöte, få honom att fokusera på att göra det istället för den andra hunden (och att han då ska vändas bort och ha ryggen mot mötande hund). 

    Finns det något godis som är 100% godare än allt annat, använd det och bara vid hundmöten. En vän använde mjukost på tub där hunden var så fokuserad på att slicka ut mjukosten att den "glömde bort" den mötande hunden. 

    Fredrik Steen har även en playkanal där han har gjort flera filmer gällande hundmöten. Kika där (eller på hans Instagram där det ligger snuttar från filmerna) för att se hur han hanterar möten. 
Svar på tråden Hundmöten