• Anonym (Orkar inte mer)

Orkar inte mer- någon i samma sits?

Jag är så trött, jag har en trotsig 3 åring som är emot mig hela tiden och det blir tjafs flera gånger om varje dag,. Jag har en man som är utbränd å helt söut, som bara är deprimerad, hugger på allt jag säger, irreterad å kallar mig hora, säger atr han hatar mig och tucker jag är värdelös som inte kan natta vår son (han tar de flesta nattningarna så sonen har vant sig vid pappa å nu är lillen så trotsig mot mig hela tiden)
    Vet inte hur jag ska stå ur mer, men jag vet ju att min man mår dåligt å att han inte menar att han hatar mig, värdelös osv men det gör ont och är jobbigt.
    Jag tänker inte lämna honom, men jag vill ha råd hur jag ska hantera det hela och leda det till att han mär bättre 

• Svar på tråden Orkar inte mer- någon i samma sits?
  • Anonym (Stina)

Den viktigaste frågan här är vad din man gör för att komma ur sin depression. Medicin? Terapi? Det är lätt att fastna i att det är synd om personen och därför kan man inte ställa några krav alls men även en person det är synd om har ett visst ansvar. 

Det här att han kallar dig fula saker, är det något som skett innan hans depression? sker det under hetsiga  bråk eller vid andra tillfällen? Ber han om ursäkt efteråt? 

Förstår att du inte orkar, det låter som en väldigt tung situation du lever i. Tror du ska fokusera mer på hur mannen behandlar dig och hur det påverkar dig och mindre på treåringen. Hade du haft en lugnare situation hemma så hade inte treåringen tärt på dig på samma sätt. Men du är kanske så slutkörd nu att du känner att om bara barnet var lugnt så skulle inte din man vara arg. Och det är förståeligt att du tänker så men det är ju tvärtom. De vuxna har ansvar, barnet har det inte. 

• Anonym (Anna)

Din man måste vilja själv att bli bättre. Inget du kan göra mer än stötta hans väg tillbaka. Prata med honom och kräv att han gör något för sitt mående, familjen behöver det.

En tanke om ditt förhållande med din treåring. Ja det är en tuff ålder och det testas å det grövsta. Prova lågaffektivt bemötande, läs på vad det är och du kan få värdefulla tips i bemötandet.
    För min del tycker jag att det var det absolut bästa när mina tvillingar var i trotsåldrarna, det tog inte bort humöret hos dem men det där med trots hoppade vi över. 

Svar på tråden Orkar inte mer- någon i samma sits?