• Soff

    Föräldraledig ferietjänst - Hur gjorde ni? Eller hur ska ni göra?

    Hej!


    Jag jobbar som instrumentlärare och har då ferietjänst. Jag har jobbat 80% ett par år, men är just nu delvis sjukskriven och jobbar 60% fram till min föräldraledighet. Det är dock så pass kort tid och min SGI är beräknad på min 80%-lön. 


    Jag har beräknad BF 15 januari, så med andra ord kommer jag börja ta ut föräldraledighet direkt efter mitt jullov. 


    Jag har läst på lärarförbundets sida och på lite andra diverse sidor, men jag känner mig bara snurrig av all information. 


    Hur hade ni gjort för att få ut så mycket som möjligt av er föräldraledigheten? När ska jag INTE ta ut föräldradagar? Och hur ska jag göra för att heller inte hamna i en situation där man blir utan pengar någon period? Eller om ni med ferietjänst redan varit föräldralediga och kan ge mig tips? 


    Tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Föräldraledig ferietjänst - Hur gjorde ni? Eller hur ska ni göra?
  • Anonym (Ellen)

    Be ditt lönekontor om hjälp säger jag. De flesta lönesystem kan ge god information i förväg så att du inte behöver sitta där och undra. Är din föräldraledighet godkänd (inom kommun gäller 3 mån ansökningstid om du arbetar kommunalt) så kan man direkt se hur många ferie-och semesterdagar du kommer att tjäna för detta läsår.
    Föräldraledighet är semesterlönegrundande de 120 första dagarna så du kanske inte får full ferie för detta läsår. Men ferien kommer fördelas juni-augusti så långt som det räcker så sommartid behöver man sällan ta ut dagar som lärare.

Svar på tråden Föräldraledig ferietjänst - Hur gjorde ni? Eller hur ska ni göra?