• Sommarochsyrener

    Mensproblem

    Hejsan 
    19 år
    med mensproblem

    Så här:
    Bindor funkar inte för mig. Jag sitter mycket i sängen och blodet från fifi åker iväg till röven så hela baksidan av trosorna blir blodiga. 

    Det har hjälpt att ha tighta trosor samt en till binda resp. trosskydd bakifrån men asså tycker redan att det känns blöjigt men en så blir bara mer blöjigt. Man har ju mensat ner sig i skolan som sent tonåring och så jävla pinsamt. Och förstört en massa sänglakan, trosor och byxor..... på riktigt. Det här kan inte fortsätta mer.

    Tampong funkar inte heller. Får inte in den och även om så blir jag liksom torr. 

    Menskopp hur faan ska jag kunna få in den om jag inte kan få in en tampong? Spelar väl ingen roll om jag viker den, den är ju som tampong.

    Hjälp sån ångest varenda gång jag får mens. 

  • Svar på tråden Mensproblem
  • Anonym (Em)

    Har du provat tampax-tamponger som är lättare att föra in? Att det kommer blod upp mellan skinkorna är ju oundvikligt, jag hatar det så därför använder jag alltid menskopp eller tampong. Är det för torrt att föra in tamponger så ha på nåt glidmedel/kokosolja/dylikt. 

  • Anonym (tampong)

    Olja in tampongen med vaselin eller glidmedel. 

    Kombinera tampong och extra lång binda de första dagarna när det är rikligare flöde. Du kommer vara så glad när det funkar! 

  • Sommarochsyrener
    Anonym (Em) skrev 2022-10-28 11:11:40 följande:
    Mensproblem

    Har du provat tampax-tamponger som är lättare att föra in? Att det kommer blod upp mellan skinkorna är ju oundvikligt, jag hatar det så därför använder jag alltid menskopp eller tampong. Är det för torrt att föra in tamponger så ha på nåt glidmedel/kokosolja/dylikt. 


    Nej. 

    Kan man använda det du skrev på menskopp?

    Tycker du menskopp eller tampong är bättre? 

    Känns som om det blir kladdigt med menskopp och att det blir blod på fingrar. Jag bryr mig inte att det blir blod bara att tvätta. Men hos mig hjälper inte att tvätta lukten är kvar på fingrarna 
  • Anonym (Lingonet)

    Menstrosor kanske? 


    Själv trivs jag bra med menskopp. Om du provar så köp en liten och ha glidmedel på när du sätter i den. 

  • Anonym (Lingonet)
    Anonym (Myran) skrev 2022-10-28 11:38:39 följande:

    Har du provat menstrosor? 


    Två själar, en tanke. :)
  • Sommarochsyrener
    Anonym (Lingonet) skrev 2022-10-28 11:42:45 följande:
    Två själar, en tanke. :)
    Vad är menstrosor?

    Tycker du menskopp eller tampong är bättre?

    Kan du rekommendera mig ett menskoppsmärke?
  • Anonym (D.)

    Känner igen problemet. För mig underlättade det när jag lärde mig använda tampong. Det krävdes dock en del övning innan jag fick till det. Använde (och använder fortfarande) vaselin på tampongen när jag för in den. Har torra slemhinnor och är sjukt obehagligt att trycka in tampong utan, trots att jag blöder som en gris. Börja med minsta tampongstorleken och ha på ordentligt med vaselin. Sen kan du minska mängden vaselin och gå upp i tampongstorlek (om du behöver) när du fått till tekniken. 

  • Anonym (Jennie)

    Tycker du har fått många fina svar här. 

    Om större trosor känns som blöjor? Prova och köp ett paket - alla tycker olika. Jag hade en period när det kändes bättre, andra gånger gillade jag inte det alls. (Trivs du inte med dem, ge dem till någon som nyss fått barn, de kommer gladeligen ta emot dem

    Menstrosor verkar toppen, inte testat. Men låter absolut som något för dig. 

    Tamponer finns i olika storlekar - börjar med mini och prova. Övning gäller, det är som mycket annat  - man kan inte allt första gången. Samma med menskopp. Skillnaden med tampong och menskopp är att du byter tampong oftare än du tömmer menskoppen. Har provat menskopp men kände inte att det var min grej. Finns även där olika storlekar. 

    Du skrev att doften av blod sitter kvar på händerna, låter konstigt. Testa att tvätta händerna som man bör och som alla gjort under corona så kanske det blir bättre? 

  • Anonym (Lingonet)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-28 11:51:28 följande:
    Vad är menstrosor?

    Tycker du menskopp eller tampong är bättre?

    Kan du rekommendera mig ett menskoppsmärke?

    För mig har menskopp varit det överlägset bästa mensskyddet (och då har jag provat många olika!). Kommer inte ihåg vad min heter, har haft den i flera år. Men jag gillar de som har kort och rundad plutt i botten. De med längre pinne skaver på mig.


    Jag har använt menskopp i över 15 år och vill inte byta till något annat. 

    Menstrosan har en sorts tygbinda insydd i sig. Om du googlar så hittar du! 

  • Anonym (Myran)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-28 12:56:53 följande:

    Byter man menstrosan var 4de timme som en binda? Hur gör man om man är ute?

    Jag kommer nog bara behöva de hemma i så fall men undrar bara


    Beror lite på hur mycket du blöder men de ska hålla i upp till 10h. 
  • Anonym (Lingonet)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-28 12:56:53 följande:

    Byter man menstrosan var 4de timme som en binda? Hur gör man om man är ute?

    Jag kommer nog bara behöva de hemma i så fall men undrar bara


    Jag har inte provat menstrosa, men däremot tygbinda och jag gissar att det funkar liknande. Min erfarenhet är att om man har tygbinda och inte blöder så mycket så kan man ha den längre än fyra timmar. Den börjar inte lukta illa på samma sätt som engångsbindor gör. Tygbindorna blir också bättre med tiden, ju fler gånger man tvättar dem. 
Svar på tråden Mensproblem