• Anonym (Oroad)

Testar olika starkt samma dag

Hur mkt kan test variera samma dag? Är på ÄL+13 och fick tydligt två streck imorse på både RFSU och testlagrets tester på morgonurin. Testade igen på kvällen för att, ja, jag ville väl bara se att jag verkligrn var gravid. Och då var båda testen jättesvaga?!? Nu var det ju bara 2-3 h sen jag var på toa senast och hade druckit rejält mellan, så det kanske påverkade. Blev ju bara SUPERrädd att det skulle ha sjunkit så mkt under dagen??

• Svar på tråden Testar olika starkt samma dag
  • Anonym (Normalt)

Så himla tidigt är hcg högre på morronen så inget konstigt alls. Det är därför man uppmanas att testa med morronurin innan det gått minst 14 dagar efter äl.

• Anonym (Oroad)
    Anonym (Normalt) skrev 2022-10-28 21:20:27 följande:

Så himla tidigt är hcg högre på morronen så inget konstigt alls. Det är därför man uppmanas att testa med morronurin innan det gått minst 14 dagar efter äl.

Tack som svarar!! Jag har tagit ett digitalt test också som visade gravid 1-2. 

Men jag blev bara så orolig när det skiljde sig så himla mkt! Att det blev tydliga fina streck imorse och svaaaga nu på kvällen.

Eftersom jag är testtoman har jag också testat med clearblues 1-minut-test, det var det första jag såg en skugga på i förrgår, och det var myclet tydligare idag.

Så testen spretar.

• Anonym (Normalt)

Helt normalt som sagt. Och 1-2 stämmer ju det med. Sluta testa är mitt tips. Du blir vare sig mer eller mindre gravid av att testa- tro mig. Flört

• Anonym (Oroad)
    Anonym (Normalt) skrev 2022-10-28 21:27:04 följande:

Helt normalt som sagt. Och 1-2 stämmer ju det med. Sluta testa är mitt tips. Du blir vare sig mer eller mindre gravid av att testa- tro mig.  // Flört

Jag vet. ;) Jag har bara ett missfall/kemisk grav i bagaget innan mitt barn blev till så jag har blandade erfarenheter av detta.

Jag fattar ju logiskt att Hcg är så pass lågt än att det lär ha effekt när man testar, att det kanske faktiskt inte hinner ansamlas nog om man bara går 2-4 h och även dricker vatten under den tiden. och som sagt, ser jag bara till morgonresultaten har det blivit starkare tester varje dag. Men den oroliga delen i mig oroar sig.
  • Anonym (Oroad)

Också att molvärken jag hade för nån dag sen har försvunnit. Men jag VET ju att så här tidigt kan alltbara komma och gå lite hur som.

• Anonym (Normalt)

Oron för missfall förstår jag. Jag hade 4 missfall före första barnet som tog många år att få till. Men jag blev tvärtom mot dig. Jag tog ytterst sällan gravtest. Inte ens tio stycken på de 10 åren. För jag lärde mig just att testen säger inget om hur det står till med fostret. Där kan endast hcg-blodprov ge en fingervisning. Och bara VUL ge absolut klart besked. Jag tror oron blir bara värre av en massa testande. Tyda streck hit och dit, leta en ökning, kanske inte se nån, bli stirrig och ännu mer orolig. 
    Du har återigen fått uppleva miraklet att bli gravid! Solig Gläd dig åt det, ta en dag i taget, sysselsätt dig med annat när oron kommer.

• Anonym (Oroad)
    Anonym (Normalt) skrev 2022-10-28 21:40:44 följande:

Oron för missfall förstår jag. Jag hade 4 missfall före första barnet som tog många år att få till. Men jag blev tvärtom mot dig. Jag tog ytterst sällan gravtest. Inte ens tio stycken på de 10 åren. För jag lärde mig just att testen säger inget om hur det står till med fostret. Där kan endast hcg-blodprov ge en fingervisning. Och bara VUL ge absolut klart besked. Jag tror oron blir bara värre av en massa testande. Tyda streck hit och dit, leta en ökning, kanske inte se nån, bli stirrig och ännu mer orolig. 
    Du har återigen fått uppleva miraklet att bli gravid! Solig Gläd dig åt det, ta en dag i taget, sysselsätt dig med annat när oron kommer.

Tack.

Jag försöker. Den logiska delen av mig säger också att det är normalt. Morgontesten har ökat och de test jag tagit under dagarna har varierat i styrka rätt hit och dit. Som det kanske borde vara om hcg just är lågt än och då påverkas mer mot vad som syns på en sticka om man druckit mer eller bara vad som hamnar i kissburken just det testet. 
  • Anonym (Normalt)

Jag hade långt ifrån molvärk varje dag som gravid så även det är helt normalt. Symtom kommer och går så tidigt. Försök hålla fast vid tanken på logiken och lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Oroad)

Tack. Har ett sånt digitalt test kvar så jag får väl hålla mig några dagar och ta det. Har det slagit om till 2-3 så kommer det ju kännas helt lugnt...

• Anonym (Oroad)

...ingen annan med lugnande ord?

• Anonym (Olika test)

När jag väntade min yngsta dotter så fick jag väldigt svagt plus på ett test, kommer dock inte ihåg märke på test men sånt man tar hos bm, testade med rfsus graviditetstest och fick negativt, snacka om att de spökade i huvudet, idag är hon bästa 1,5 år

• Anonym (Oroad)
    Anonym (Olika test) skrev 2022-10-29 01:23:43 följande:

När jag väntade min yngsta dotter så fick jag väldigt svagt plus på ett test, kommer dock inte ihåg märke på test men sånt man tar hos bm, testade med rfsus graviditetstest och fick negativt, snacka om att de spökade i huvudet, idag är hon bästa 1,5 år

Håller tummar att det bara var fel tid att testa för mig. Alla andra test förutom det i går ikväll har ju pekat i rätt riktning....
  • Anonym (Anonym)

Jag säger som tidigare skrivit att så tidigt är det bäst att testa på morgonen och inte på kvällen. Jag har bara tagit test direkt på morgonen när jag vill se ökning på testen. Jag förstår din oro då jag också haft kemiska graviditeter, 2 st. Då ökade aldrig testen för mig så för min del känner jag nu när jag plussade igen att jag ville verkligen se att testen ökade för att känna mig lugn att det inte blev en till kemisk graviditet. Vad gäller symtom så har jag inga alls nu och de gånger jag fick kemiska graviditeter hade jag en del. Så jag tror inte man ska stirra sig blind på symtom.

• Anonym (Oroad)

Fortfarande oroad, tycker stegringen är så långsam...

Dagens test på ÄL+15 (nedre) mot förrgår ÄL+13 (övre). Två dagar innan det syntes inget alls på bild. Kan det vara såhär långsamt ökande i början?

• Pope Joan II
    Anonym (Oroad) skrev 2022-10-29 00:55:40 följande:

...ingen annan med lugnande ord?

Sluta testa så slipper du den oron. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Oroad) skrev 2022-10-30 09:02:34 följande:

Fortfarande oroad, tycker stegringen är så långsam...

Dagens test på ÄL+15 (nedre) mot förrgår ÄL+13 (övre). Två dagar innan det syntes inget alls på bild. Kan det vara såhär långsamt ökande i början?

Du kanske vill oroa dig?
  • Anonym (Oroad)
    Pope Joan II skrev 2022-10-30 09:06:47 följande:
    Du kanske vill oroa dig?
    Jag är orolig av mig, ja.
  • Anonym (Bibbi)

Testa inte. Du kan inte påverka hur det går genom att testa. Testen får dig bara att må sämre och sämre. Är du gravid så är du. Får du missfall så får du. Inga test i världen kan ge dig kontroll över det. Så j-a skitjobbigt. Men att testa om och om igen kommer varken att ändra utgången av graviditeten eller få dig att må bättre.

Jag håller tummarna för er!!! :)

• Pope Joan II
    Anonym (Oroad) skrev 2022-10-30 09:24:15 följande:
    Jag är orolig av mig, ja.
    Jag försår det. Men det finns människor som vill göra saker för att minska sin oro och så finns det människor som hela tiden gör saker som underhåller deras oro. Du förefaller höra till den senare kategorin. 

Det är förstås omöjligt att korrekt analysera den sortens test som du visat här. De är heller inte avsedda för att lekmän ska göra annat än att kissa på dem och avläsa testet inom stipulerad tid. De är inte gjorda för att läggas på rad och försöka uttyda något av färgmarkeringarna. 

Det kommer att finnas väldigt många anledningar för oro både under graviditeten och efter att du fått barn och det är viktigt att hitta sätt att förhålla sig till oro som inte förstör möjligheterna att må bra. 

Kan du inte göra ett försök att avstå från att använda fler tester och se om ångesten och oron kanske ger med sig när du inte aktivt gör något för att öka den? Det är ju långt ifrån säkert att du lyckas ta ett test som är så perfekt att du accepterar det - och även om det skulle hända så skulle du förmodligen vilja upprepa det fantastiskt perfekta resultatet och då sitter du där med oro och ångest igen. Det är så sådant fungerar.
  • Anonym (Oroad)

Jag vet. jag skulle bara vilja ha svaret. Det ger mig inte mindre ångest att sluta testa heller nu. Så jag är fast i ett läge där jag bara kan vänta egentligen, och se vad som händer. 

Svar på tråden Testar olika starkt samma dag