• Anonym (Jag)

13-åring som läser Colleen Hoover

Min dotter upptäckte nyligen den författaren och har läst som besatt de senaste veckorna. Pappan var glad över att hon äntligen fått upp ögonen för böcker, tills han fick veta hur mycket sex de böckerna innehåller... 

Jag har läst några av dem och jag har inga problem med att hon läser, dock varnade jag henne om att de bitvis är väldigt grafiska, våld etc. 

Hur ser ni på den typen av böcker till 13-åringar?

• Svar på tråden 13-åring som läser Colleen Hoover
  • Anonym (Jo)

Jao det kan man göra, det är ju runt den åldern de börjar bli nyfiken på sex och sånt. Kanske inte hur grova böcker som helst, jag har inte läst de där men tack för tipset. Pappa står nog och kliar sig i huvudet och undrar "vart tog den söta lilla flickan vägen" ;)

• Anonym (Äx)

Våra barn får inte läsa något alls. Det är farligt. 

De är femton och läser bara ABC-böcker. 

Hur vi gör med skolan? Vi vuxna googlar upp handlingen och skriver deras bokrecensioner. 

• Anonym (Jag)

Jag vet inte, han är omöjlig att prata med när det gäller sånt. Jag växte upp med föräldrar som vägrade se mig som annat än ett oskuldsfullt barn och så tänker inte jag uppfostra mina barn.
    Jag är jätteglad att mina barn kan fråga mig om precis vad som helst utan att det blir obekvämt.

• Anonym (E)

Detta kommer fram vid en googling om åldersrekommendationer av författaren:

Colleen Hoover That entirely depends on the book. Some I wouldn't recommend for teens at all. But books like Slammed, Heart Bones, Regretting You, Hopeless, I think are okay for older teens. But books like Verity, Too Late and Ugly Love I'd definitely NOT recommend for teens. I have suggested age ranges on my website.
    Så att kika på hennes sida kan vara bra men samtidigt är böcker väldigt mycket mildrare än alla tvserier en vanlig 13åring ser på. Jag tror inte det är nödvändigt att begränsa, låt henne veta att du finns tillgänglig att diskutera jobbiga bitar.
  • Fjäril kär

Alltså det finns porr tillgängligt på nätet fritt för henne att glo på om hon vill. Vad skulle då lite sex i böcker vara nån fara? Det är åtskilliga tonåringar som plöjer 50 shades of gray och Twilight-serien och båda är oerhört detaljrika vad avser sex och intimitet.

Om hon inte läser denna författare finns det alltså hundratals andra att läsa med samma typ av innehåll... 

Detta är alltså en icke-fråga.. 

• Anonym (1234)
    Fjäril kär skrev 2022-10-29 17:55:40 följande:
    Alltså det finns porr tillgängligt på nätet fritt för henne att glo på om hon vill. Vad skulle då lite sex i böcker vara nån fara? Det är åtskilliga tonåringar som plöjer 50 shades of gray och Twilight-serien och båda är oerhört detaljrika vad avser sex och intimitet.

Om hon inte läser denna författare finns det alltså hundratals andra att läsa med samma typ av innehåll... 

Detta är alltså en icke-fråga.. 
    Nej, på ditt påstående gällande Twilight. 

Lite, JA! Men inte ''oerhört detaljrika gällande sex och intimitet''. 
  • Anonym (A)
    Anonym (E) skrev 2022-10-29 17:29:17 följande:
    Detta kommer fram vid en googling om åldersrekommendationer av författaren:
    Colleen Hoover That entirely depends on the book. Some I wouldn't recommend for teens at all. But books like Slammed, Heart Bones, Regretting You, Hopeless, I think are okay for older teens. But books like Verity, Too Late and Ugly Love I'd definitely NOT recommend for teens. I have suggested age ranges on my website.
    Så att kika på hennes sida kan vara bra men samtidigt är böcker väldigt mycket mildrare än alla tvserier en vanlig 13åring ser på. Jag tror inte det är nödvändigt att begränsa, låt henne veta att du finns tillgänglig att diskutera jobbiga bitar.
    +1
Svar på tråden 13-åring som läser Colleen Hoover