Anonym (Anonym) skrev 2022-10-31 16:18:33 följande:
Tack snälla för ditt svar. Är inte så insatt men visst är imovane en sömnmedicin, tar du den på dagen? Och vad är CS? Förlåt om jag är frågvis.
Ja, det är en sömnmedicin som är släkt med benso den är narkotikaklassad och beroendeframkallande. Egentligen ska man ta den absolut max 4 veckor jag är uppe i ett halvår snart
Jag tar den inför natten men jag tänkte att det är jämförbart med den medicinen du tar ändå eftersom det är nästan samma medicingrupp och risk för beroende. (Jag tänkte att det var bland annat beroende du var orolig för)
CS är centralstimulerande. Just nu tar jag Strattera (enda medicinen man får ta om man inte har en ADHD diagnos på papper) den har sömnsvårigheter därav Imovanen. Får jag CS kommer jag troligtvis kunna sluta med sömntabletterna (om jag inte hunnit bli beroende tills dess)
Ett tips om du behöver ångestmedicin är Lyrica. Den fungerade jättebra för mig. Man tar den 2 gånger om dagen och den är snällare än Oxascand (Eller vad man ska säga) mindre risk för beroende och den är mer långtidsverkande man ska ta den varje dag inte vid behov.