• Sidy

    Vårdlinjen BarnUngdom/VårdlinjenUSK

    Om man har gått vårdlinjen BarnUngdom och nu arbetar sen 20 år tillbaks på ett äldreboende (utför USK uppgifter då jag har så lång erfarenhet trots att jag är ej är USK)
    Skulle jag kunna ansöka.om att bli legitimerad USK då jag gått vårdlinjen (trots att det är BarnUngdom) och har över 20 års erfarenhet inom äldreomsorgen med delegationer som en USK.
    Vad tror Ni?
    Jag har läst psykologi och vårdkumskapen.

  • Svar på tråden Vårdlinjen BarnUngdom/VårdlinjenUSK
  • Anonym (SR)

    undersköterska har inte legitimation så du kan bara söka jobbet , men om du menar att du har inte läst vård och omsorg programmet så kan du då validera din erfarenhet och läsa bara en del av det sen är du klar usk, om du vill jobba på sjukhuset måste du ha läst Medicin1+2 akutsjukvård, vård och omsorg arbete 1, 2 eller Hälso sjukvård 1 och 2

  • Anonym (Ej utbildad)

    Tack för Ditt svar!
    Det jag menar är att när USK får en legitimerad titel f.o.m 1 juli 3023 ska man ju ansöka hos socialstyrelsen för att få "bevis" på sin legietimation.
    Är det ens någon ide att jag ansöker som har gått vårdlinjen men med i riktning barn och ungdom?
    Plus att jag har över 20 års erfarenhet på min arbetsplats som är ett äldreboende.
    Jag har ju i över 20 års tid tagit blodtryck, spolat katetrar, sondmat, lagt om sår, gett insulin/dragning, delat medicin m.m.
    Detta trots att jag ej är utbildad usk endast gått vårdlinjen med annan i riktning.

  • mammatill6

    Det är inte på gång att det ska bli legitimation för uskor. Det ska bli en skyddad titel. Stor skillnad. Du har nog inte jobbat med massa delegationer utan delegeringar.
    och för att få den skyddade titeln måste du ha 1350 poäng från omvårdnadsprogrammet eller motsvarande. Har du inte gjort det kan du validera de kurser du saknar eller läsa till det.

  • Anonym (Ej utbildad)

    Tack för svar och förklaring😀
    Då ska jag se över vad jag behöver läsa/validera.

Svar på tråden Vårdlinjen BarnUngdom/VårdlinjenUSK