Återkommande ångest av sociala sammanhang
Hur ska jag komma över rädslan att bli illa omtyckt? Rädslan att göra bort mig, att inte passa in, att inte prestera bra nog?
Jag har alltid känt att jag inte orkar med allt för mycket social press.
Ogillar redovisningar och grupparbeten i skolan, men kan absolut gilla att diskutera med enskilda individer, som man får en bra vibe från.
Blev mobbad i grundskolan till och från, och mådde även dåligt av andra anledningar.
Nu i vuxen ålder våndas jag inför telefonsamtal, redovisningar, grupparbeten, jobbintervjuer osv. Allt som innebär att man får 'ögonen på sig'.
Även om jag känner prestationsångest inför skriftliga uppgifter och tentor osv också, så känns det inte på samma sätt som det sociala. Det blir liksom en 'barriär' mellan mig och den som bedömer min insats i det skrftliga.
Hur kommer jag över det här?
Jag inser ju att jag måste prestera rätt bra socialt för att ha chans att få ett någorlunda bra jobb i framtiden. Eller?
Kan man öva bort sin 'sociala ångesti', som i mitt fall inte är så allvarlig att jag undviker sociala sammanhang till alla pris, men att jag kanske inte når min fulla potential socialt i varje fall. :(