• Anonym (Social ångest)

Återkommande ångest av sociala sammanhang

Hur ska jag komma över rädslan att bli illa omtyckt? Rädslan att göra bort mig, att inte passa in, att inte prestera bra nog?

Jag har alltid känt att jag inte orkar med allt för mycket social press.
    Ogillar redovisningar och grupparbeten i skolan, men kan absolut gilla att diskutera med enskilda individer, som man får en bra vibe från.

Blev mobbad i grundskolan till och från, och mådde även dåligt av andra anledningar.
    Nu i vuxen ålder våndas jag inför telefonsamtal, redovisningar, grupparbeten, jobbintervjuer osv. Allt som innebär att man får 'ögonen på sig'.

Även om jag känner prestationsångest inför skriftliga uppgifter och tentor osv också, så känns det inte på samma sätt som det sociala. Det blir liksom en 'barriär' mellan mig och den som bedömer min insats i det skrftliga.

Hur kommer jag över det här?
    Jag inser ju att jag måste prestera rätt bra socialt för att ha chans att få ett någorlunda bra jobb i framtiden. Eller?

Kan man öva bort sin 'sociala ångesti', som i mitt fall inte är så allvarlig att jag undviker sociala sammanhang till alla pris, men att jag kanske inte når min fulla potential socialt i varje fall. :(

• Svar på tråden Återkommande ångest av sociala sammanhang
  • Anonym (Social ångest)

skriftliga*

• Anonym (Social ångest)
    Anonym (Ulla) skrev 2022-10-31 20:36:50 följande:

Sök hjälp. 

Men jag upplever att psykologkontakt inte hjälper.
    Vilken annan 'hjälp' kan man söka?
  • Anonym (Ändå)

Som med alla rädslor går det öva bort- helt eller delvis så man i vart fall nåt så när klarar av situationerna. Och sen försöka tänka logiskt kanske. Vad skulle det egentligen spela för roll om du gjorde bort dig? Om du inte passade in? Inte presterade bra nog? Allt är egentligen ganska oviktigt i det stora hela. Visst, nånstans vill man passa in och det gör säkert du med. Alla gör bort sig nån gång, men inte jämt. Prestera bra- ja, det gör ingen jämt. Ibland misslyckas man. Och då går man vidare. 
    Därmed inte sagt att det är lätt. Jag har själv blivit mer och mer osocial och rädd med åren. Jag vill inte synas helt enkelt. Men ibland måste jag och då tänker jag att folk får väl tycka vad de vill. Det gör dom ändå. Man kan aldrig vara omtyckt av alla, aldrig passa in överallt, aldrig vara bäst av alla. Man får vara den man är, göra så gott man kan, vara villig att lära sig vad gäller jobb och resten får kvitta.

• Anonym (Ulla)
    Anonym (Social ångest) skrev 2022-10-31 21:17:59 följande:
    Men jag upplever att psykologkontakt inte hjälper.
    Vilken annan 'hjälp' kan man söka?
    Hur många psykologer har du gått hos? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Ändå) skrev 2022-10-31 22:25:09 följande:
    Som med alla rädslor går det öva bort- helt eller delvis så man i vart fall nåt så när klarar av situationerna. Och sen försöka tänka logiskt kanske. Vad skulle det egentligen spela för roll om du gjorde bort dig? Om du inte passade in? Inte presterade bra nog? Allt är egentligen ganska oviktigt i det stora hela. Visst, nånstans vill man passa in och det gör säkert du med. Alla gör bort sig nån gång, men inte jämt. Prestera bra- ja, det gör ingen jämt. Ibland misslyckas man. Och då går man vidare. 
    Därmed inte sagt att det är lätt. Jag har själv blivit mer och mer osocial och rädd med åren. Jag vill inte synas helt enkelt. Men ibland måste jag och då tänker jag att folk får väl tycka vad de vill. Det gör dom ändå. Man kan aldrig vara omtyckt av alla, aldrig passa in överallt, aldrig vara bäst av alla. Man får vara den man är, göra så gott man kan, vara villig att lära sig vad gäller jobb och resten får kvitta.
    +1
  • Tow2Mater

Man bara gör det man måste iallafall. Och sänk kraven på dig själv, det är ok att prestera hyfsat, allt behöver inte vara bra eller perfekt. Ju mer du gor något, ju bättre går det. Håll ditt foredrag infor ett tomt klassum fem gånger innan. Då kommer det gå lättare när du väl har folk där 6e gången. Samma med intervjuer, efter 10 stycken kommer det gå lättare.

• Anonym (Social ångest)

Tack för svaren. 
    Det får nog bli så att jag kollar upp tips på hur man kan bli mer säker när det kommer till presentationer osv. Det kommer bli mycket sådant eftersom jag studerar. 

Samtidigt så får jag försöka tänka att det inte är hela världen om jag inte presterar på topp.

• Räkan77

Du kan absolut träna så att det blir mindre jobbigt, men sen tror jag att det är bra att acceptera att du förmodligen inte kommer att må bra av ett jobb där du hela tiden blir exponerad. Nu kanske du redan har tänkt på det, men det är ju stor skillnad på olika yrken och branscher när det kommer till hur social och öppen man behöver vara för att kunna göra ett bra jobb. 

• Anonym (Social ångest)

När jag sökte den här utbildningen hade jag ingen tanke på hur jobbigt det sociala skulle kännas.

Det verkar nu vara en större del av utbildningen än jag först tänkt mig.
    Valde ett utbildning som lät som att det skulle innebära att man jobbar mest själv, men det har inneburit mer sociala uppgifter än jag först tänkt mig.

Men det blir nog svårt att undvika med de flesta utbildningar tror jag...

• Anonym (Social ångest)
    Anonym (Social ångest) skrev 2022-11-01 07:13:59 följande:

När jag sökte den här utbildningen hade jag ingen tanke på hur jobbigt det sociala skulle kännas.

Det verkar nu vara en större del av utbildningen än jag först tänkt mig.
    Valde EN* utbildning som lät som att det skulle innebära att man jobbar mest själv, men det har inneburit mer sociala uppgifter än jag först tänkt mig.

Men det blir nog svårt att undvika med de flesta utbildningar tror jag...

Svar på tråden Återkommande ångest av sociala sammanhang