• Anonymxxx

    Sjukdomar och syskon

    Hej
    Har en liten bebis hemma och oroar mig för att de äldre barnet ska smitta med rs och magsjuka och sånt...hur gör ni? 

    Kan man kräva avstånd och inte pussa och krama vid sjukdom? Självklart är det helt ok när man är frisk...men annars? 

    Jag försöker förklara och berätta vad som kan hända...utan att det fungerar...skapar frustration hos mig och det äldre syskonet längtar efter bebisgos...

  • Svar på tråden Sjukdomar och syskon
  • Anonymxxx

    Kan tillägga att bebis är 5 månader och det äldre barnet är 7 år..

  • elsi
    Anonymxxx skrev 2022-11-01 08:46:12 följande:
    Sjukdomar och syskon

    Hej
    Har en liten bebis hemma och oroar mig för att de äldre barnet ska smitta med rs och magsjuka och sånt...hur gör ni? 

    Kan man kräva avstånd och inte pussa och krama vid sjukdom? Självklart är det helt ok när man är frisk...men annars? 

    Jag försöker förklara och berätta vad som kan hända...utan att det fungerar...skapar frustration hos mig och det äldre syskonet längtar efter bebisgos...


    1) Man kan absolut kräva avstånd när någon är sjuk.

    2) Det kommer ändå inte att fungera att skydda bebisen för smittor som syskon eller föräldrar drar hem, men man kan ju alltid försöka.

    3) Du kan inte kontrollera allt hemskt och jobbigt som kan hända din bebis, varken nu eller senare i livet. Försök att hantera din frustration gentemot det äldre barnet. 

    4) Relationen mellan syskonen kan ibland vara lika viktig som att hålla bebisen infektionsfri. 
  • Hallonpaj83

    Jag skulle fortsätta att förklara, samtidigt som jag separerade barnen i den mån det går tills den yngsta når 1 års ålder. Då det stora barnet visar tecken på förkylning dvs

  • Madelenelisabeth

    Du kan välja att isolera er, hela familjen. Inte träffa någon. 

    Då möts ni inte av någon smitta som skulle kunna drabba den minsta värst. 

    Inte insatt i rs, men, vill du inte att ditt yngsta barn ska möta andra människor+ få in lite virus så dennes kropp övat upp sig för framtiden? 

Svar på tråden Sjukdomar och syskon