• Anonym (Psykisk ohälsa)

Psykisk ohälsa men vet inte riktigt för vad, var ska jag börja?

Hej allihopa!

Jag mår inte bra. Har äntligen  kommit till skott att söka hjälp nu men vet inte var jag ska börja och vad jag ens mår dåligt för.

Jag är idag en 28-årig tjej som har två barn på 1 och 3 år och gift. Tycker att jag har ett bra och meningsfullt liv och arbete och har en fin relation med min partner och barn. Men det är ändå något som inte känns bra i mig och jag kan inte sätta ord på det riktigt.

Mitt liv började med att jag föddes av en alkoholiserad mor och far som inte kunde ta hand om mig och lämnade mig ofta ensam om nätterna för att festa. Vid fyra års ålder blev jag placerad i familjehem hos en släkting som tog hand om mig väl men själv med av psykisk ohälsa vilket påverkade mig rätt hårt. Idag har jag ingen kontakt med varken föräldrar eller familjehemmet.

Jag fick diagnosen Aspergers syndrom 2010 men har aldrig accepterat diagnosen.

har haft ett väldigt turbulent liv och känner fortfarande inte riktigt att jag mår bra.

- Jag har idag problem med sociala situationer, känner enorm ångest inför dessa både innan och ibland långt efter. kan må dåligt och få ångest för sådant som hänt för flera år sedan. Har svårt att prata inför grupp, blir nervös tappar ord, kan inte titta människor i ögonen och kan inte läsa mellan raderna. Pratar rätt ?rakt på? utan att mena något illa vilket kan uppfattas som drygt av vissa personer. Litar inte för 5 öre på människor och tycker att alla är falska vilket gör mig sur och bitter. Tycker även att det är extremt energikrävande att träffa andra människor, framförallt nya, så jag sitter hellre hemma än träffar vänner för att jag får ångest av att säga fel eller verka konstig.

-Jag har även ett sjukt ostabilt mående. Enda stunden kan jag känna mig som världens lyckligaste och vackraste medan andra stunden må dåligt, känna mig värdelös och ha 0 självförtroende. Detta påverkar även min man då jag kräver enorm bekräftelse När dessa ?dippar? kommer. Ibland varar de i flera månader.

- Blir extremt lätt stressad. Ibland av  ingen anledning alls. Alltid i hemmet och kan vara för att jag känner mig ofräsch, har smutsigt hår, inte har hunnit städa hemma, barnen skriker mm. På jobbet är jag snarare tvärtom, aldrig stressad, väldigt  lugn och sansad.

Känner ofta en klump i magen eller halsen av stress eller ångest. Kliar mig frekvent i hårbotten/kroppen utan att det egentligen kliar, leker med håret, ansiktet och pressar tänder typ hela tiden.

Tänker  att det kanske få något läkemedel som minskar ångest och gör mig mer glad och uppåt istället för sur och nere? När jag dricker alkohol försvinner det och jag mår bra, men det kan man ju inte dricka varje dag direkt, utan tar typ 1-2 glas varannan vecka på helgen.

Har varit i kontakt med BUP som barn och även psykolog 1-2 ggr som vuxen men anser inte att det är den typ av hjälp som jag behöver även om samtalsstöd säkert också kan vara bra. Jag vill ha något läkemedel men vet inte vart jag ska vända mig, vad jag ska säga och hur? Någon av er solmoget? Eller har något annat råd till mig?

Tack för att ni orkade läsa allt!

• Svar på tråden Psykisk ohälsa men vet inte riktigt för vad, var ska jag börja?
  • Anonym (M)
    Anonym (Psykisk ohälsa) skrev 2022-11-01 10:39:36 följande:
    Psykisk ohälsa men vet inte riktigt för vad, var ska jag börja?

Hej allihopa!

Jag mår inte bra. Har äntligen  kommit till skott att söka hjälp nu men vet inte var jag ska börja och vad jag ens mår dåligt för.

Jag är idag en 28-årig tjej som har två barn på 1 och 3 år och gift. Tycker att jag har ett bra och meningsfullt liv och arbete och har en fin relation med min partner och barn. Men det är ändå något som inte känns bra i mig och jag kan inte sätta ord på det riktigt.

Mitt liv började med att jag föddes av en alkoholiserad mor och far som inte kunde ta hand om mig och lämnade mig ofta ensam om nätterna för att festa. Vid fyra års ålder blev jag placerad i familjehem hos en släkting som tog hand om mig väl men själv med av psykisk ohälsa vilket påverkade mig rätt hårt. Idag har jag ingen kontakt med varken föräldrar eller familjehemmet.

Jag fick diagnosen Aspergers syndrom 2010 men har aldrig accepterat diagnosen.

har haft ett väldigt turbulent liv och känner fortfarande inte riktigt att jag mår bra.

- Jag har idag problem med sociala situationer, känner enorm ångest inför dessa både innan och ibland långt efter. kan må dåligt och få ångest för sådant som hänt för flera år sedan. Har svårt att prata inför grupp, blir nervös tappar ord, kan inte titta människor i ögonen och kan inte läsa mellan raderna. Pratar rätt ?rakt på? utan att mena något illa vilket kan uppfattas som drygt av vissa personer. Litar inte för 5 öre på människor och tycker att alla är falska vilket gör mig sur och bitter. Tycker även att det är extremt energikrävande att träffa andra människor, framförallt nya, så jag sitter hellre hemma än träffar vänner för att jag får ångest av att säga fel eller verka konstig.

-Jag har även ett sjukt ostabilt mående. Enda stunden kan jag känna mig som världens lyckligaste och vackraste medan andra stunden må dåligt, känna mig värdelös och ha 0 självförtroende. Detta påverkar även min man då jag kräver enorm bekräftelse När dessa ?dippar? kommer. Ibland varar de i flera månader.

- Blir extremt lätt stressad. Ibland av  ingen anledning alls. Alltid i hemmet och kan vara för att jag känner mig ofräsch, har smutsigt hår, inte har hunnit städa hemma, barnen skriker mm. På jobbet är jag snarare tvärtom, aldrig stressad, väldigt  lugn och sansad.

Känner ofta en klump i magen eller halsen av stress eller ångest. Kliar mig frekvent i hårbotten/kroppen utan att det egentligen kliar, leker med håret, ansiktet och pressar tänder typ hela tiden.

Tänker  att det kanske få något läkemedel som minskar ångest och gör mig mer glad och uppåt istället för sur och nere? När jag dricker alkohol försvinner det och jag mår bra, men det kan man ju inte dricka varje dag direkt, utan tar typ 1-2 glas varannan vecka på helgen.

Har varit i kontakt med BUP som barn och även psykolog 1-2 ggr som vuxen men anser inte att det är den typ av hjälp som jag behöver även om samtalsstöd säkert också kan vara bra. Jag vill ha något läkemedel men vet inte vart jag ska vända mig, vad jag ska säga och hur? Någon av er solmoget? Eller har något annat råd till mig?

Tack för att ni orkade läsa allt!

Jag tycker du ska träffa någon slags psykolog/kurator och berätta det du skrivit här.
    Det finns mycket att göra istället för att börja äta piller, även om det är bekvämt, men det löser ju inte ditt mående. 
    Läs Anders Hansens böcker, han skriver bra om just depression. 
  • Anonym (Annannym)

Jag får andnöd av din text. Du är nog inte bara lite stressad, utan mycket. Som du beskriver dig själv kan jag förstå varför du fått den diagnos du inte blivit hjälpt av. 

Din man verkar utifrån texten förstående, men din bakgrund var tuff och du bär säkert på mycket även om du har ett bra liv idag. 

Du behöver inte umgås med andra än din man och dina barn om du inte tycker om det, eftersom du upplever andra som falska så vore det kanske bättre att låta bli. Och det finns inget som kan göra ditt liv mer perfekt, inget piller, ingenting.

Ett bra liv räcker. Du behöver inte vara perfekt. Jag tror acceptans är grejen för dig. 

Anonym (M) skrev 2022-11-01 10:54:02 följande:
    Jag tycker du ska träffa någon slags psykolog/kurator och berätta det du skrivit här.
    Det finns mycket att göra istället för att börja äta piller, även om det är bekvämt, men det löser ju inte ditt mående. 
    Läs Anders Hansens böcker, han skriver bra om just depression. 

Vet inte ens om det är depression det jag lider av. Har varken tid eller ork att läsa böcker just nu då jag har rätt fullt upp och sällan har lugn och ro att sitta själv en stund. Dessutom känns mina problem alldeles för komplicerade för att lösa med endast egna tankar. 

Jag har tidigare varit emot läkemedel men känner att det är det enda jag orkar nu. Att gå till psykolog 1ggr/ varannan vecka som jag brukade bli kallad är alldeles för sällan för mig och känner heller inte att det ger något direkt. Har heller inte tid att gå hur ofta som helst då jag arbetar. 

Anonym (Annannym) skrev 2022-11-01 11:06:04 följande:

Jag får andnöd av din text. Du är nog inte bara lite stressad, utan mycket. Som du beskriver dig själv kan jag förstå varför du fått den diagnos du inte blivit hjälpt av. 

Din man verkar utifrån texten förstående, men din bakgrund var tuff och du bär säkert på mycket även om du har ett bra liv idag. 

Du behöver inte umgås med andra än din man och dina barn om du inte tycker om det, eftersom du upplever andra som falska så vore det kanske bättre att låta bli. Och det finns inget som kan göra ditt liv mer perfekt, inget piller, ingenting.

Ett bra liv räcker. Du behöver inte vara perfekt. Jag tror acceptans är grejen för dig. 

Din kommentar var inte till så mycket hjälp för mig tyvärr! Varför skulle jag acceptera att ständigt må dåligt och ha ångest när det finns hjälp?
  • Anonym (gg)

Lyrica hjälpte mot den där typen av ångest för mig. Det och att reducera antalet sociala kontakter på jobbet, jag ändrade arbetstider för att få det att ske, vet inte om någon sådan anpassning hade fungerat för dig i ditt yrke.

Jag går även hos en psykolog och pratar om trauman jag utsatts för.

• Anonym (M)
    Anonym (Psykisk ohälsa) skrev 2022-11-01 11:06:46 följande:

Vet inte ens om det är depression det jag lider av. Har varken tid eller ork att läsa böcker just nu då jag har rätt fullt upp och sällan har lugn och ro att sitta själv en stund. Dessutom känns mina problem alldeles för komplicerade för att lösa med endast egna tankar. 

Jag har tidigare varit emot läkemedel men känner att det är det enda jag orkar nu. Att gå till psykolog 1ggr/ varannan vecka som jag brukade bli kallad är alldeles för sällan för mig och känner heller inte att det ger något direkt. Har heller inte tid att gå hur ofta som helst då jag arbetar. 

Fast du måste ju söka hjälp. Det behöver inte vara psykolog, men du kan inte låta bli att söka hjälp. Att äta piller hjälper ju inte mot dina problem, de försvinner inte med piller. Kanske en kombo i början, så du får ork att ta itu med dina problem.

Du måste börja prioritera om, din man får avlösa dig så du får tid för återhämtning. Finns mkt du kan göra själv i kombination med hjälp från sjukvården. 
  • Anonym (Annannym)
    Anonym (Psykisk ohälsa) skrev 2022-11-01 11:19:17 följande:
    Din kommentar var inte till så mycket hjälp för mig tyvärr! Varför skulle jag acceptera att ständigt må dåligt och ha ångest när det finns hjälp?
    Okej, ha det så bra! 
  • Anonym (1234)

Varför har du inte accepterat din Asperger-diagnos?
    Bara undrar. 

Anonym (1234) skrev 2022-11-01 12:19:08 följande:

Varför har du inte accepterat din Asperger-diagnos?
    Bara undrar. 

För att jag fyller inte i alla kriterier och känner mig inte riktigt ?hemma? tillsammans med andra med Aspergers. Mina vänner har inga diagnoser och känner mig mer lik dem än de med diagnoser vilket de också håller med om. De som känner mig tror inte en sekund på att jag har det.
    Anonym (gg) skrev 2022-11-01 11:56:33 följande:

Lyrica hjälpte mot den där typen av ångest för mig. Det och att reducera antalet sociala kontakter på jobbet, jag ändrade arbetstider för att få det att ske, vet inte om någon sådan anpassning hade fungerat för dig i ditt yrke.

Jag går även hos en psykolog och pratar om trauman jag utsatts för.

Hur fick du det utskrivet?  Fick du testa det direkt eller något annat innan? Ser att det är narkotikaklassat så känns kanske som att läkaren inte skriver ut de så snabbt?
  • Anonym (gg)
    Anonym (Psykisk ohälsa) skrev 2022-11-01 13:50:34 följande:
    Hur fick du det utskrivet?  Fick du testa det direkt eller något annat innan? Ser att det är narkotikaklassat så känns kanske som att läkaren inte skriver ut de så snabbt?
    Jag fick prova SSRI och SNRI först vilket inte alls hjälper mig.

Det var inte narkotikaklassat då jag först fick det. Slutade sedan en period och hade inga problem att få tillbaka det när jag bad om det. Det skrivs ut främst för GAD dock.

Den är inte rolig att sluta med, men det är nästan inga psykiatriska mediciner.
  • Anonym (S)
    Anonym (gg) skrev 2022-11-01 14:18:20 följande:
    Jag fick prova SSRI och SNRI först vilket inte alls hjälper mig.

Det var inte narkotikaklassat då jag först fick det. Slutade sedan en period och hade inga problem att få tillbaka det när jag bad om det. Det skrivs ut främst för GAD dock.

Den är inte rolig att sluta med, men det är nästan inga psykiatriska mediciner.
    Gick du till vårdcentral? Jag har fått Sertralin men inget för att minska insättningsproblemen, så det är rättså jobbigt. Funderar på om det är just vårdcentraler som vägrar skriva ut "riskabel" men bra medicin som Lyrica och Oxascand.
  • Anonym (gg)
    Anonym (S) skrev 2022-11-01 16:03:08 följande:
    Gick du till vårdcentral? Jag har fått Sertralin men inget för att minska insättningsproblemen, så det är rättså jobbigt. Funderar på om det är just vårdcentraler som vägrar skriva ut "riskabel" men bra medicin som Lyrica och Oxascand.
    Jag fick det via öppenvårdspsyk. 

Men oxascand har jag tidigare fått via vc. De är nog mer restriktiva numera.
  • Anonym (1234)
    Anonym (Psykisk ohälsa) skrev 2022-11-01 13:49:04 följande:
    För att jag fyller inte i alla kriterier och känner mig inte riktigt hemma tillsammans med andra med Aspergers. Mina vänner har inga diagnoser och känner mig mer lik dem än de med diagnoser vilket de också håller med om. De som känner mig tror inte en sekund på att jag har det.
    Newsflash: Man behöver inte uppfylla alla kriterier för en diagnos. 

Varför känner du dig inte hemma tillsammans med andra med Aspergers? Du vet väl om att folk är olika, även dem med Aspergers, plus att symptomen kan visa sig väldigt olika, då autism är et brett spektrum?
  • Anonym (Asp)

Jag jobbar med detta och allt som du räknar upp, låter extremt klassiskt för autism. Du bör söka hjälp hos psykiatrin där många med NPF går. Där kan du få hjälp med mediciner och förhoppningsvis samtalsstöd.

Om det är så att du mår så pass dåligt att du behöver stöd med att sköta hemmet/räkningar etc så ska du vända dig till socialtjänsten för att ansöka om boendestöd.

I och med din diagnos så har du rätt att få mer stöd än du verkar få nu, dvs ingenting. Och man kan mkt väl klara att sköta ett jobb men ha svårt för sitt vardagsliv. 

På habiliteringen kan du också få stöd. Kolla vad dom har i din stad.

• Anonym (Sol, vind och vatten)

Om du känner dig stressad så blockeras exekutiva funktioner, vilket gör att du inte orkar utföra praktiska saker, och när du inte gör dessa saker så blir du mer stressad- och så har du hamnat i en ond cirkel.

Alldeles oavsett anledning till ditt mående så går det att förbättra.
    Du måste fokusera på ett par stycken enkla rutiner som är viktiga. 
    Det kan ta tid att komma in i dem- men de är viktiga för att du ska orka med vardagen.

Att gå upp samma tid varje dag. Ha påminnelser för när du ska äta och dricka vatten- så att inte närings- och vätskebrist försämrar ditt mående!

Sedan kan du också ha en rutin att VARJE dag gå en promenad i en skog eller en parkmiljö. Det är viktigt både för den fysiska och mentala hälsan och det minskar risken för stress.

Kanske kan du prova ångestdämpande medicin att ta vid behov. 
    Prova att lägga in jogging eller styrketräning lite smått. Åtminstone en gång i veckan.

Vad vi äter, hur mycket vi rör oss, hur mycket återhämtning vi får... allt detta spelar in i hur vi presterar och hur vi mår.
    Det viktiga är att lägga en någorlunda bra grund att må bra fysiskt och mentalt, för att sedan kunna ta hjälp om det finns saker som du inte klarar av trots detta.

Så prova åtminstone att införa detta i din vardag:

Utevistelse i natur varje dag
    Jogging eller raska promenader en eller ett par gånger i veckan
    Sätt påminnelser för att äta mat och dricka vatten
    Lyssna på meditation eller avslappningsband när du ska sova
    Anonym (Asp) skrev 2022-11-01 23:19:38 följande:

Jag jobbar med detta och allt som du räknar upp, låter extremt klassiskt för autism. Du bör söka hjälp hos psykiatrin där många med NPF går. Där kan du få hjälp med mediciner och förhoppningsvis samtalsstöd.

Om det är så att du mår så pass dåligt att du behöver stöd med att sköta hemmet/räkningar etc så ska du vända dig till socialtjänsten för att ansöka om boendestöd.

I och med din diagnos så har du rätt att få mer stöd än du verkar få nu, dvs ingenting. Och man kan mkt väl klara att sköta ett jobb men ha svårt för sitt vardagsliv. 

På habiliteringen kan du också få stöd. Kolla vad dom har i din stad.

Eh ja tror du har en ganska skrev syn på mig faktiskt. Jag behöver definitivt inte hjälp med att sköta hemmet eller räkningar. Har ett kliniskt rent hem och aldrig stökigt. Tar ansvar för mitt liv och ekonomin. Men det tar emot bara. Har ont i bröstet och känner mig inte lycklig.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Psykisk ohälsa) skrev 2022-11-05 11:26:04 följande:
    Eh ja tror du har en ganska skrev syn på mig faktiskt. Jag behöver definitivt inte hjälp med att sköta hemmet eller räkningar. Har ett kliniskt rent hem och aldrig stökigt. Tar ansvar för mitt liv och ekonomin. Men det tar emot bara. Har ont i bröstet och känner mig inte lycklig.
    Vad gjorde dig lycklig tidigare? 
  • Anonym (Också)

Trodde nästan det var jag som skrivit detta. Men min barndom är "normal" och ändå mår jag som du. Jag har däremot ingen diagnos på papper men har alltid utgått från att jag har just aspergers. Du behöver kanske acceptera din diagnos, man behöver inte vara ett ufo utåt sett om man har aspergers. Speciellt kvinnor faller ofta utanför radarn, syns inte på jobb eller socialt men inombords och hemma i sin trygga vrå så bryter man ihop. Klassiskt.

Jag är en stjärna på mitt jobb. Har ett stressigt jobb (lärare av alla jävla yrken, ingen bra kombo som aspie haha... ) men klarar det utmärkt. Privat däremot så klappar jag ihop av alla sociala måsten och all annan stress med helt vardagliga ting. Barnens sociala kretsar måste hanteras, mina egna har jag begränsat till kollegor för jag pallar inte med fler. Men mina kollegor skulle inte tro mig. Jag som är så välfungerande och trevlig.

Sök hjälp med precis det du berättat i trådstarten. Behöver inte alltid piller, börja med att se vad som erbjuds. Jag har ätit sertralin något år i min ungdom. Blev inte bra för jag fick svårare att verka normal. Svårt att avläsa situationer så jag framstod som just aspergers. Typ. Har dock inget mer att tillägga då ingen hjälpte mig vidare så jag har fortsatt att kämpa själv, är snart 40...

Svar på tråden Psykisk ohälsa men vet inte riktigt för vad, var ska jag börja?