• Anonym (Ffs)

Skitungar kladdade ner bilen

Vi har haft bus eller godis sen i fredags i vårt område. Vi har delat ut, men det var bestämt u fb-gruppen att de endast skulle gå fre-sön. Allttså inte igår på den faktiska halloween, och vi hade inget mer att ge. Ungarna tackade ändå och gick. Sen idag på morgonen såg vi hela bilen insmetad med rosa kladd. Antagligen vatten och krossade gatukritor, men ville inte känna närmare. 

Vi kollade kameran, och visst tusan var det samma ungar som nekats godis.
    Efter lite luskande lyckades vi ta reda på föräldrarna var och kontaktade dem. De bara skrattade och viftade bort det med att det är sånt man får ta vid halloween och "det är ju bara att spola av!".

Det är inte poängen! Hur kan föräldrar vara så ansvarslösa!?
    Har ni varit med om något liknande?

• Svar på tråden Skitungar kladdade ner bilen
  • molly50
    Anonym (Ffs) skrev 2022-11-01 12:47:29 följande:

#5: Vi har inte ens fb, men grannarna som har det har sett till att det spridits. Ungarna i fråga är tonåringar. 

Vi har inga problem med bus eller godis i sig, vi köper in och delar ut så länge vi har kvar, men vi är inte okej med det de gjorde. 

Grannen fick godisar fastklistrade på bilen, skulle ni anmäla en sån sak också? 

Ja,det hade jag gjort.
    Samt skickat räkningen till föräldrarna om jag skulle behöva lacka om bilen. 
    Och tonåringar är för stora för att hålla på med så´nt här. 
  • Anonym (U)

Har ofta undrat om det är idioter som skaffar barn eller om de blir idioter när barnen kommer. Undra på att folk vill ha barnfria fik, hotell, flyg m.m.

• Anonym (Jytte)

?den måste jag ärligt erkänna att jag FATTAR inte tonåringar (!!) som går ?bus eller godis?? är man inte lite väl gammal för det då?!

• molly50
    Anonym (Jytte) skrev 2022-11-01 22:23:53 följande:

?den måste jag ärligt erkänna att jag FATTAR inte tonåringar (!!) som går ?bus eller godis?? är man inte lite väl gammal för det då?!

Jag håller med.
    Är själv tonårsförälder och min tonåring är inte ens intresserad av att gå "bus eller godis". 
  • Studentpappa

Tror inte dom är särskilt intresserade av godiset, däremot är det väl mer eller mindre sanktionerat att kunna jävlas där man inte får godis. 

Vi kastade snöbollar på bilar och sköt raketer mot bilarna, sprängde postlådor och allt möjligt när vi var unga tonåringar. Helt stört egentligen, har inte stött på i närheten av liknande skitungar sen dess. Inte så konstigt att jag fick mycket skäll hemma även fast dom bara fick reda på en bråkdel. Jag hade fått åkt och tvätta bilen om jag gjort något liknande som för ts och föräldrarna fick veta det. 

Ride it like you stole it
  • molly50
    Studentpappa skrev 2022-11-02 18:40:47 följande:

Tror inte dom är särskilt intresserade av godiset, däremot är det väl mer eller mindre sanktionerat att kunna jävlas där man inte får godis. 

Vi kastade snöbollar på bilar och sköt raketer mot bilarna, sprängde postlådor och allt möjligt när vi var unga tonåringar. Helt stört egentligen, har inte stött på i närheten av liknande skitungar sen dess. Inte så konstigt att jag fick mycket skäll hemma även fast dom bara fick reda på en bråkdel. Jag hade fått åkt och tvätta bilen om jag gjort något liknande som för ts och föräldrarna fick veta det. 

Det händer även idag att ungar spränger brevlådor osv.
    Vi har själva råkat ut för det. 
  • Studentpappa
    molly50 skrev 2022-11-02 19:52:20 följande:
    Det händer även idag att ungar spränger brevlådor osv.
    Vi har själva råkat ut för det. 
    Ja det kan jag tänka mig, vi har inte ens sett några som kastat snöbollar på bilar så det känns som iaf att barn och unga där vi bor är mycket lugnare nu än för 25 år sedan. 

Vi bor ju då givetvis långt från stenkastande ungdomar i storstan..
    Ride it like you stole it
  • molly50
    Studentpappa skrev 2022-11-02 20:55:01 följande:
    Ja det kan jag tänka mig, vi har inte ens sett några som kastat snöbollar på bilar så det känns som iaf att barn och unga där vi bor är mycket lugnare nu än för 25 år sedan. 

Vi bor ju då givetvis långt från stenkastande ungdomar i storstan..
    Ja,det görvi med. Vi bor i en mindre stad en bra bit från närmaste storstad.
    Och jag upplever att ungdomar idag har börjat bete sig bra mycket värre än förr.
  • Spucks

Jag skulle ringa upp föräldrarna igen och säga till dem att det faktist är skadegörelse och att du tänker göra en polisanmälan. Men att du är beredd att avstå från anmälan denna gång, om du får en allvarlig ursäkt av de ansvariga ungdomar plus att de rengör bilen omedelbart och betala eventuella skador.

• Anonym (Ffs)
    Friger skrev 2022-11-03 07:10:53 följande:

Låt det vara och ha godis hemma nästa år.

Vi hade godis hemma de dagar det var sagt att barn skulle gå. Det är ett stort område och det var omöjligt att veta hur mycket som skulle gå åt.

• Friger
    Anonym (Ffs) skrev 2022-11-03 07:20:54 följande:

Vi hade godis hemma de dagar det var sagt att barn skulle gå. Det är ett stort område och det var omöjligt att veta hur mycket som skulle gå åt.

Lärdom till nästa år då. Ha lite extra godis. Kanske just eftersom det är ett stort område.

Eller bär konsekvenserna... :)
  • Anonym (A)
    Friger skrev 2022-11-03 09:39:47 följande:
    Lärdom till nästa år då. Ha lite extra godis. Kanske just eftersom det är ett stort område.

Självklart ska vi anpassa oss efter de som förstör. För de stackars barnen/ungdomarna ska in te behöva få några konsekvenser, då blir ju både dom och deras föräldrar kränkta. 
    Inte konstigt att det ser ut som det gör i Sverige. 
  • Anonym ((R))
    Anonym (A) skrev 2022-11-03 09:59:56 följande:
    Självklart ska vi anpassa oss efter de som förstör. För de stackars barnen/ungdomarna ska in te behöva få några konsekvenser, då blir ju både dom och deras föräldrar kränkta. 
    Inte konstigt att det ser ut som det gör i Sverige. 
    Precis, det är så ett samhälle fungerar, man anpassar sig efter de som missköter sig.

Lås, larm, kameror, stängsel, bommar, vakter, försäkringar etc.
  • Spucks
    Anonym ((R)) skrev 2022-11-03 10:09:44 följande:
    Precis, det är så ett samhälle fungerar, man anpassar sig efter de som missköter sig.

Lås, larm, kameror, stängsel, bommar, vakter, försäkringar etc.
    Jämförelsen passar inte riktig in här. Friger sa ju att TS ska anpassa sig till skitstövlarna genom att ge dem vad dem vill ha, inte genom att skydda sin egendom.
    Så om du vill göra en jämförelse med tex. inbrottstjuvar, då är det som attsäga till någon att den inte behöver gnäller att tjuvarna slog in fönstret, för man kunde ju ha låtit dörren stå öppen.
  • molly50
    Friger skrev 2022-11-03 07:10:53 följande:

Låt det vara och ha godis hemma nästa år.

Blir man så kränkt som förälder för att grannarna blir arga när deras "små" telningar vandaliserar deras saker så kanske de ska hålla barnen hemma till nästa år?
    Det här som TS har råkat ut för är inte bus utan skadegörelse.
    Och sådant bör få konsekvenser.
    Dessutom är tonåringar för stora för att gå bus eller godis,tycker jag.

• Friger
    molly50 skrev 2022-11-03 12:24:17 följande:

Blir man så kränkt som förälder för att grannarna blir arga när deras "små" telningar vandaliserar deras saker så kanske de ska hålla barnen hemma till nästa år?
    Det här som TS har råkat ut för är inte bus utan skadegörelse.
    Och sådant bör få konsekvenser.
    Dessutom är tonåringar för stora för att gå bus eller godis,tycker jag.

Var väl ingen som blev kränkt annan än TS?

Föräldrarna till "seriemördarna" tyckte ju att TS skulle tagga ner och ta det för vad det är. Halloween. Så är spelets regler. Skölj av bilen.

Bråkar du för mycket så kommer du att bli ökänd bland ungarna i området. Fanns några sådana när jag växte upp. De var extra roliga för traktens ungar att reta.

Ungarna hittar på mindre av den typen av rackartyg nu för tiden än förut. Vill påstå att problemen i samhället inte består eller beror av påskkärringar och halloween-firande. Det är annat vi har problem med.
  • Anonym (Bella)

jaa varför inte belasta polisen med skitsaker som detta, 

• molly50
    Friger skrev 2022-11-03 12:31:52 följande:
    Var väl ingen som blev kränkt annan än TS?

Föräldrarna till "seriemördarna" tyckte ju att TS skulle tagga ner och ta det för vad det är. Halloween. Så är spelets regler. Skölj av bilen.

Bråkar du för mycket så kommer du att bli ökänd bland ungarna i området. Fanns några sådana när jag växte upp. De var extra roliga för traktens ungar att reta.

Ungarna hittar på mindre av den typen av rackartyg nu för tiden än förut. Vill påstå att problemen i samhället inte består eller beror av påskkärringar och halloween-firande. Det är annat vi har problem med.
    Kränkt är nog fel ord att använda här.
    Jag skulle snarare kalla det förbannad,
    Och det med all rätt.
    Om någon hade åsamkat din bil skada,hade du då resonerat som du gör här,att det är bara att ställa fram mer godis till nästa år?
    Du vet att det här som TS bil blev insmetad med kan orsaka skador på lacken?
    Ska någon spola av bilen och ersätta för ev skador så är det väl de här skitungarna och deras föräldrar.
    Sådant brukar bita bättre än att bli förbannad. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Polisanmälan låter överdrivet, men att tvinga ungarna att tvätta bilen var ju genialt. De kommer garanterat aldrig tillbaka.

Och vilka tonåringar går bus eller godis? Men det hade varit lika fel att bete sig så om ungarna hade varit 10.

Här går ungarna bara bus eller godis till de som firar Halloween och vill vara med. Andra ska inte få ovälkomna påhälsningar eller känna sig tvingade att ha godis hemma. 

Att ungar ibland förstör eller vandaliserar för allt möjligt hör inte till saken. Så har det varit i alla tider, men det betyder inte att det är rätt eller att de ska komma undan med det. Att föräldrar bara kan rycka på axlarna. Här skulle de barn och föräldrar som betedde sig så, bli mer "ökända", än de som inte ville ha bilen nerkladdad eller dylikt.

Man upptar inte den överbelastade svenska polisen med sånt här nej, men man pratar med föräldrarna och grannskapet, eller ser på andra sätt till att sånt där beteende får konsekvenser.

Svar på tråden Skitungar kladdade ner bilen