• Anonym (Orolig anhörig)

    Härbärge

    Min älskade far bor på härbärge. Han säger att allt är bra men jag vet att han inte mår bra. Jag är rädd att han inte får mat, snus och diverse saker. Hur är det på härbärge? Vet nån som kan säga hur det är att bo där? får dom hjälp till att bli drogfria? Han säger att han testas 1 gång i veckan och åker ut om han visar positivt. 


    jag vet att han bara har en liten krona i inkomst. och jag förstår att man inte kan begära att mat och saker ska fås gratis. Men om han nu inte får deyta som han säger att han får så vill jag skicka pengar till Honom. 

  • Svar på tråden Härbärge
  • Anonym (A)
    Citronella skrev 2022-11-01 18:22:15 följande:
    Skicka inga pengar! Jag förstår att du vill hjälpa men du gör bara situationen värre, risken är att det går till droger. Får man pengar från socialen räknas det du ger honom av så han får mindre bidrag. Vill du ge någonting så bjud på mat. Det finns organisationer som ger mat till hemlösa (gratis) och gör han drogtester regelbundet måste han få någon form av hjälp från samhället. 
    Håller med
  • Anonym (Kvinna ...)
    Anonym (Stina) skrev 2022-11-04 19:46:25 följande:
    Du kan hyra ett rum, det är bättre än att sova på gatan. Jag tycker du ska försöka omplacera dina djur så snart så möjligt, du får givetvis inte ha med dem på ett härbärge man får inte ha dem på lägenhetshotell heller och det vanligaste är att man inte får ha djur på skyddat boende (undantag finns) 
    Kommer aldrig att omplacera mina djur! Jag har bra kontakt med soc som har försäkrat mig att jag får ta med mig djuren. Så det du säger tror jag inte stämmer. Finns boende där man får ha djur. 

    Härbärge är mitt sista alternativ och skulle det hända så kommer jag definitivt börja missbruka - precis vad som helst. Alternativt låtsas vara kär i nån man och flytta in hos honom.
  • Anonym (Orolig anhörig)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2022-11-04 12:42:34 följande:

    Synd att ingen svarar på hur det är att bo på härbärge då jag troligen kommer hamna där själv inom kort. (Ett par veckor)

    Jag hoppas man iaf får mat? Och helst eget rum?

    Jag har inga missbruksproblem eller psykisk ohälsa men däremot har jag levt i ett misshandelsförhållande som lett till skulder och förlorat boende. 

    Hoppas det går bra för din far ts.


    så ledsen att höra att du hamnat i denna situation :(. allt kommer reda upp sig för dig. tack snälla det hoppas jag med. Jag prata Med min far och han säger det är okej. Man har ett eget rum :). Men att ha mat in på rummet går inte där han är nu då det inte finns kyl eller frys. Hoppas du får svar här om hur det är. Jag kan bara skriva om hur det är på det stället just nu han är på i Göteborg!! För där har min papa en plats ett tag framöver. Socialen säger minst 6 månader till. De gör drogtester säger min pappa. Jag hoppas det är sant? 
    Jag tycker nog det är bäst du ringer de boendet du ska till och hör med dom. Det finns personal som jobbar och de flesta jag pratat med pp härbärgen är underbara. 


    pappa bodde på ett annat härbärge innan det hab är på nu. Där fick dom ingen mat och det var massa skumma människor som kom och gick. Han ville inte att min syster skulle besöka honom då det var mycket våld Som pågick. Droger florera öppet! Så det är faktiskt olika det där. 


    jag kan tyvärr inte hjälpa han med boende då jag bor 27 mil ifrån. Han vill inte flytta till min håla. Plus att jag aldrig litar på en som knarkar. Tyvärr? jag önska jag kunde hjälpa han med boende. min lärdom är att dom skiter i alla sålänge dom får droger. Så han skulle sätta mig i skuld då han inte skulle betala hyra. 

  • Anonym (Orolig anhörig)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2022-11-04 20:11:12 följande:
    Kommer aldrig att omplacera mina djur! Jag har bra kontakt med soc som har försäkrat mig att jag får ta med mig djuren. Så det du säger tror jag inte stämmer. Finns boende där man får ha djur. 

    Härbärge är mitt sista alternativ och skulle det hända så kommer jag definitivt börja missbruka - precis vad som helst. Alternativt låtsas vara kär i nån man och flytta in hos honom.
    Det finns boende man får ha djur!! Gör dig inte av med djuren!! Alltså dom är ens värld. jag skulle aldrig göra mig av med min hund. Du kommer inte hamna på gatan. Du kommer få hjälp det hoppas jag. jag hoppas att du snart kommer på fötter igen. Det är tufft i början. 

    jag levde som dig, i ett förhållande jag blev misshandlad och försökte rymma flera gånger. Tillslut lyckades jag med hjälp av en kille. Jag fick fly hemmet med bara det viktigaste I handväska. Jag hade ingen stans att ta vägen så jag Sov ute och hos bekanta. och På jobbet. Jag åt en banan om dagen enbart!! Har aldrig varit så mager som då? jag hade skulder Pga exet han Tog all min inkomst när Vi bodde ihop. Så första tiden innan andra lönen var svår. jag fick sedan tag i en kille som hyrde ut i andra hand. Och efter det fick jag första hands kontrakt . Sålänge man har inkomst!! Så ja.. det jag vill säga dig är kämpa! Det kommer vara svårt men det kommer gå. Och bara för du har skulder betyder det inte att du är chanslös. 
  • Anonym (Orolig anhörig)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2022-11-04 18:15:30 följande:
    Jag saknar inte inkomst. Men då jag har skulder och betalningsanmärkningar är det omöjligt att få nytt kontrakt eller 2:a hands boende. Hoppas på att få bo på hotell igen, alternativt skyddat boende i lägenhet någonstans med mina husdjur.
    Kommer inte kunna bo utomhus ens en natt, det skulle jag verkligen inte klara av alls.

    Men ts, kan du på något vis hjälpa din far med boende i andra hand med dig som säkerhet? Alternativt att han kan bo hos dig ett tag?

    Tyvärr får han inte bo hos mig. Sålänge jag inte är säker på att han blivit frisk ?drogfri? så kan jag inte ta risker. Man vet aldrig vad en knarkare gör. Jag har fått erfara att dom gör allt dom kan för att skaffa droger. Dom struntar i det läget helt i dom som dom älskar. 


    vågar heller inte stå som borgenär på en lägenhet. Han kommer då knarka och göra så jag får betala hyran. sorgligt men sant. 


    han har sårat oss så mycket. Min syster är också knarkare och dom, pappa och syster, de knarkare ihop!! Helt sjukt.. min syster har beblanda sig med farliga typer och utsatt resten av familjen i fara. Allt för droger?

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2022-11-04 20:11:12 följande:
    Kommer aldrig att omplacera mina djur! Jag har bra kontakt med soc som har försäkrat mig att jag får ta med mig djuren. Så det du säger tror jag inte stämmer. Finns boende där man får ha djur. 

    Härbärge är mitt sista alternativ och skulle det hända så kommer jag definitivt börja missbruka - precis vad som helst. Alternativt låtsas vara kär i nån man och flytta in hos honom.

    Då är det avlivning som gäller. Du skrev att du skulle bo på härbärge där får man inte ha djur. Det är inte säkert att det blir som socialen säger har du inget juridiskt giltigt kontrakt med dem så kan det bli hur som helst. 


    Har du vänner eller släktingar kan såklart djuren vara hos dem. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Orolig anhörig) skrev 2022-11-05 11:58:49 följande:
    Det finns boende man får ha djur!! Gör dig inte av med djuren!! Alltså dom är ens värld. jag skulle aldrig göra mig av med min hund. Du kommer inte hamna på gatan. Du kommer få hjälp det hoppas jag. jag hoppas att du snart kommer på fötter igen. Det är tufft i början. 
    Jag tycker det är bättre att omplacera än att avliva men hon gör såklart som hon vill. 
  • Anonym (Kvinna ...)
    Anonym (Stina) skrev 2022-11-05 15:31:02 följande:

    Då är det avlivning som gäller. Du skrev att du skulle bo på härbärge där får man inte ha djur. Det är inte säkert att det blir som socialen säger har du inget juridiskt giltigt kontrakt med dem så kan det bli hur som helst. 


    Har du vänner eller släktingar kan såklart djuren vara hos dem. 


    Nej jag kommer varken omplacera eller avliva. Jag har fortfarande chans att behålla mitt första hands kontrakt så jag kämpar för det.
    Mannen kommer sitta inne ett bra tag och kommer inte kunna misshandla mig mer. Han har ett boende så vi har aldrig varit sambos.

    Blir jag hemlös flyttar jag utomlands MED djuren. De är mitt allt!

    Hade jag haft vänner eller släktingar så hade jag troligen kunnat bo med någon tillsammans med djuren tills jag hittar något eget.

    Vad hemskt att du varit med om liknande ts. Då förstår du vad jag går igenom. Jag hade aldrig anmält då jag själv inte förstod eller ville se allvaret, det var polis som tvångsplacerade mig på hotell ett tag. 

    Jag saknar mannen varje sekund och är ledsen, men mest förbannad för det han gjort och de konsekvenser jag nu måste ta själv.

    Jag förstår verkligen att du inte kan ha honom hos dig, eller borga för boende. Jag tycker du kan köpa lite mat kanske hygienprodukter och snus ibland, inget annat.
    Hoppas han får hjälp med tillnyktringen, det är viktigast.
  • Anonym (Ixxy)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2022-11-05 16:01:16 följande:
    Nej jag kommer varken omplacera eller avliva. Jag har fortfarande chans att behålla mitt första hands kontrakt så jag kämpar för det.
    Mannen kommer sitta inne ett bra tag och kommer inte kunna misshandla mig mer. Han har ett boende så vi har aldrig varit sambos.

    Blir jag hemlös flyttar jag utomlands MED djuren. De är mitt allt!

    Hade jag haft vänner eller släktingar så hade jag troligen kunnat bo med någon tillsammans med djuren tills jag hittar något eget.

    Vad hemskt att du varit med om liknande ts. Då förstår du vad jag går igenom. Jag hade aldrig anmält då jag själv inte förstod eller ville se allvaret, det var polis som tvångsplacerade mig på hotell ett tag. 

    Jag saknar mannen varje sekund och är ledsen, men mest förbannad för det han gjort och de konsekvenser jag nu måste ta själv.

    Jag förstår verkligen att du inte kan ha honom hos dig, eller borga för boende. Jag tycker du kan köpa lite mat kanske hygienprodukter och snus ibland, inget annat.
    Hoppas han får hjälp med tillnyktringen, det är viktigast.

    Om du ensam står på kontraktet, betalar din hyra och inte stör dina grannar så riskerar du inte att förlora kontraktet.

    Så prioritera alltid hyran, vad som än händer. Även om du inte har pengar till mat.

    Prioriteringsordning ska alltid vara: hyra, mat, el.

    Allt annat klarar man sig utan i värsta fall.

    Om din man sitter i fängelse så skilj dig och låt honom inte flytta in hos dig när han kommer ut.

    Du kan prata med din hyresvärd om att få byta lägenhet, det kan vara svårt med skulder men om du är ärlig med din historia är det kanske inte omöjligt. 


    Du kan också gå med i hyresrättsföreningen om du tror att du riskerar att bli av med ditt kontrakt.

  • Anonym (Kvinna ...)
    Anonym (Ixxy) skrev 2022-11-05 16:11:00 följande:

    Om du ensam står på kontraktet, betalar din hyra och inte stör dina grannar så riskerar du inte att förlora kontraktet.

    Så prioritera alltid hyran, vad som än händer. Även om du inte har pengar till mat.

    Prioriteringsordning ska alltid vara: hyra, mat, el.

    Allt annat klarar man sig utan i värsta fall.

    Om din man sitter i fängelse så skilj dig och låt honom inte flytta in hos dig när han kommer ut.

    Du kan prata med din hyresvärd om att få byta lägenhet, det kan vara svårt med skulder men om du är ärlig med din historia är det kanske inte omöjligt. 


    Du kan också gå med i hyresrättsföreningen om du tror att du riskerar att bli av med ditt kontrakt.


    Jag är redan uppsagd pga störningar. Inga hyresskulder men störningar är värre. Blir inga mer störningar nu och vi var inte gifta, inga gemensamma barn.

    Tack iaf. 
  • Anonym (Ixxy)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2022-11-05 16:20:41 följande:
    Jag är redan uppsagd pga störningar. Inga hyresskulder men störningar är värre. Blir inga mer störningar nu och vi var inte gifta, inga gemensamma barn.

    Tack iaf. 
    Kan du överklaga? Få juristhjälp? Om störningarna är borta och det var mannen som orsakade dem kanske du kan få hjälp att behålla kontraktet.
  • Anonym (Kvinna ...)
    Anonym (Ixxy) skrev 2022-11-05 16:23:15 följande:
    Kan du överklaga? Få juristhjälp? Om störningarna är borta och det var mannen som orsakade dem kanske du kan få hjälp att behålla kontraktet.
    Ja precis, det är det jag har gjort. Rättegång snart.
  • Anonym (Orolig anhörig)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2022-11-05 16:01:16 följande:
    Nej jag kommer varken omplacera eller avliva. Jag har fortfarande chans att behålla mitt första hands kontrakt så jag kämpar för det.
    Mannen kommer sitta inne ett bra tag och kommer inte kunna misshandla mig mer. Han har ett boende så vi har aldrig varit sambos.

    Blir jag hemlös flyttar jag utomlands MED djuren. De är mitt allt!

    Hade jag haft vänner eller släktingar så hade jag troligen kunnat bo med någon tillsammans med djuren tills jag hittar något eget.

    Vad hemskt att du varit med om liknande ts. Då förstår du vad jag går igenom. Jag hade aldrig anmält då jag själv inte förstod eller ville se allvaret, det var polis som tvångsplacerade mig på hotell ett tag. 

    Jag saknar mannen varje sekund och är ledsen, men mest förbannad för det han gjort och de konsekvenser jag nu måste ta själv.

    Jag förstår verkligen att du inte kan ha honom hos dig, eller borga för boende. Jag tycker du kan köpa lite mat kanske hygienprodukter och snus ibland, inget annat.
    Hoppas han får hjälp med tillnyktringen, det är viktigast.
    Jag anmälde men drog tillbaka den av rädsla. jag Förstår <3 men vi är starkare än man tror. Lägg inte energi på nån som skadat dig. Den man älskar gör man inte illa. Tur att du gått vidare. Finns en stor chans att du kan få tillbaka boendet. Men inget är hopplöst. Det jag lärt mig är ?det finns inga problem utan lösningar?. Allt löser sig alltid! Sluta aldrig kämpa . Dina djur, gör aldrig nått förhastat. Dom kommer med dig. Finns boenden som tar emot djur. jag önskade att du hade något anhörig eller familj eller vänner. 
Svar på tråden Härbärge