• Anonym (TS)

Hur ska jag höra för att få prova adhd-medicin vid endast en autism-diagnos?

Jag har asperger och när den utredningen gjordes fann man även indikationer på adhd, men inte tillräckligt mycket för att få en diagnos. Jag är kvinna, mellan 30-40 år, utreddes i tidiga 30-års åldern.

Jag har sökt hjälp för att eventuellt kunna få en adhd-diagnos för att på sikt kunna få medicinering som dämpar mina symptom. Men när ett första steg i detta gjordes menade den kunniga personen jag mötte att mina symptom berodde på min asperger/autism. Så där tog det stopp.

Jag har provat Ritalin på annat sätt än genom sjukvården och upplevde ett lugn i kroppen, jag liksom 'kom ner' mentalt, blev lugnare i huvudet och kände ett helt annat fokus.

Men utan diagnos är det ju tvärstopp. Och jag får ingen ny utredning. Men samtidigt känner jag att jag blir hjälpt av den medicin jag provat.

Jag är inte intresserad av att bli påtänd, har jobbat inom beroendevården i många år, så jag vet vad det kan ställa till med. Jag vill bara få min vardag att fungera bättre.

Jag har inte råd att göra en privat utredning.

Kna jag göra på något annat sätt?

• Svar på tråden Hur ska jag höra för att få prova adhd-medicin vid endast en autism-diagnos?
  • Anonym (Np)

Prata med din läkare inom neuropsykiatrin (om du är patient där). Annars se till att få en remiss dit från vårdcentralen eller skriv en egenremis. berätta samma sak som här, även att du testat med god effekt. Vet patienter som får på indikation snarare än diagnos. tycker inte du ska köpa på svarta marknaden av så många orsaker. möjligen vänd dig till en privat psykiater inom neuropsykiatri.

• Anonym (TS)
    Anonym (Np) skrev 2022-11-02 11:38:49 följande:

Prata med din läkare inom neuropsykiatrin (om du är patient där). Annars se till att få en remiss dit från vårdcentralen eller skriv en egenremis. berätta samma sak som här, även att du testat med god effekt. Vet patienter som får på indikation snarare än diagnos. tycker inte du ska köpa på svarta marknaden av så många orsaker. möjligen vänd dig till en privat psykiater inom neuropsykiatri.

Tack för svar!
    Jag har flyttat sen jag gjorde min utredning. Har försökt få en remiss från vc, men det var deras 'expert' som gjorde bedömningen att det bara var asperger. 
    Har gjort en egenremis, men jag förväntar mig att den blir avvisad, tyvärr, eftersom det verkar som att det alltid måste gå via vc... Har dock skrivit utförligt, så jag hoppas ändå att de fattar. Och att köpa på svarta marknaden kommer jag inte göra, har alldeles för mycket att riskera. 
  • Anonym (Autistisk tjej)

Jag är patient inom neuropsykiatrin och har samma problem som dig. Det är tvärkört det är alltså inte säkert att en remiss hjälper. Vad du kan göra är att be om att få testa Strattera, den är inte narkotikaklassad och som jag uppfattar det får VC skriva ut den. 

• Inteutanproblem

Strattera kan en helt vanlig läkare på VC skriva ut till dig. Så be om att få prova den. 

Men annars TS. Ärligt talat. Köp en ny utredning privat. Kostar ca 35.000kr. Det är enda sättet att få hjälp som vuxen idag där man misstänker ADHD, ja såvida man inte är ett totalvrak då som knappt klarar ta hand om sig själv pga sin ADHD. 

Svar på tråden Hur ska jag höra för att få prova adhd-medicin vid endast en autism-diagnos?