• onlyida

    Problem med yrsel v 28

    Hej alla!

    Jag är gravid med mitt första barn som beräknas komma i slutet på januari. 


    Sedan i v 22 eller liknande så har jag kunnat bli lite snurrig från och till, även vaknat ibland av att det snurrar på nätterna (inte kristallsjukan och jag sover inte på rygg). 


    Senaste veckan har det här eskalerat och jag tycker jag är yr från och till varje dag. Tycker också att det är värst när jag ligger ner och kan ibland vara yr nätterna igenom. 


    Båse HB och blodtryck ligger fint, ska tillbaka till barnmorskan imorgon. Igår var jag hos öronläkaren för att kolla balans etc då jag tycker att jag också har lock för ett öra, han hittade inget avvikande. 


    Min fråga är, är det någon här som drabbats av ?oförklarlig? yrsel under graviditeten? Kan inte BM hjälpa mig imorgon så ska jag givetvis söka via vårdcentralen.

    Vill ändå ställa frågan här då jag är extremt orolig nu, det enda jag kan tänka på är att jag fått en hjärntumör. Tänkte därför om det fanns någon med liknande erfarenheter.

    /Ida 

  • Svar på tråden Problem med yrsel v 28
  • Anonym (25)

    Är gravid i vecka 25, och känner mig också yr från och till. Däremot har jag lite lågt blodtryck och tänker att det troligtvis beror på det, men en barnmorska jag pratade med berättade att det är vanligt med yrsel hos gravida speciellt mellan vecka 20 - 30 (utan lågt blodtryck). Vet inte exakt hur hon förklarade det, men något med blodmängden tror jag hon sa. 

    Tycker definitivt du ska prata med din barnmorska och eventuellt vårdcentral, men tror absolut det bara kan vara ett "normalt" graviditetssymptom som du inte behöver oroa dig över. Skadar aldrig att utesluta annat dock. 

  • Anonym (25)

    Ska tilläggas att jag inte är yr när jag ligger ner/på natten (förutom vid 1-2 enstaka tillfällen), och har ingen vårdkunskap i varför man just skulle bli yr när man ligger (så det är ju bra att du kollar upp), men tänker att du inte behöver oroa dig för hjärntumör i första hand utan att det troligtvis kan ha med graviditeten att göra bara.

  • onlyida

    Tack snälla för att du tog dig tid att svara! Är så himla svårt att sluta oroa sig när man har börjat. Ska som sagt kolla upp det närmre.

    Någon annan med erfarenhet?

  • Anonym

    Vad menar du med fint blodvärde? Ibland accepteras lågt blodvärde som fint bara för det är en graviditet.
    Nästan alla har lågt blodvärde och behöver tillskott av järn.
    Ta niferex eller blutsaft
    Likaså kan lägt blodtryck ställa till det, vården reagerar mest på högt blodtryck eftersom det är farligt. Se till att gå promenader

  • onlyida

    Hmm, barnmorskan sa att HB låg ?fint? sist. Men jag såg nu att det i augusti låg på 116, strax under ref. I början av grav. låg jag runt 125. Jag ska be om att få ta ett nytt imorgon och även ta om ferritin-värdet för att kolla depåerna (låg på 80 där i juni/juli). Har slarvat mycket med järntabletter pga alla magproblem jag fått av dem. 


    Tog blodtrycket ikväll och det låg 101/69. 


    Tack för dina tips!! 

  • Anonym (Emma)

    Hqde yrsel hela graviditeten trots jag hade bra järnvärde. Var sjukskriven från vecka 18 tills jag födde. Blev bättre efter jag födde 

  • Anonym
    onlyida skrev 2022-11-02 22:17:58 följande:

    Hmm, barnmorskan sa att HB låg ?fint? sist. Men jag såg nu att det i augusti låg på 116, strax under ref. I början av grav. låg jag runt 125. Jag ska be om att få ta ett nytt imorgon och även ta om ferritin-värdet för att kolla depåerna (låg på 80 där i juni/juli). Har slarvat mycket med järntabletter pga alla magproblem jag fått av dem. 


    Tog blodtrycket ikväll och det låg 101/69. 


    Tack för dina tips!! 


    Har du testat niferex? En kapsel som blir upplöst i tarmen och därför brukar man slippa magproblem
  • Miel

    Jag har lock för öronen varje dag! Det är jätte jobbigt.

    Mina järndepåer och mitt Hb var också jätte lågt.

    Har ätit järntabletter i ca 2 veckor och tröttheten börjar släppa... Men jag är ju inte hungrig alls... stor frukost och ett rejält mål mat, ägg och torsksås med potatis... lite blåbärssoppa och en proteinpudding blev det idag :)

  • Miel

    Haha, mina ferritin värden var 8... Så det var ju väldigt lågt.. Tror Hbt var runt 110...

  • Miel

    Blutsafy smakar skit äckligt. Fick inte ner mer än halva flaskan förra graviditeten.. Och med Niferex fick jag Hemmorojder, svart trög avföring och började blöda.

    Gillar inte järn...

  • Miel

    Mitt blodtryck var sist 70/60... Har alltid haft lågt. En läkare frågade en gång om jag var säker på att jag levde...

Svar på tråden Problem med yrsel v 28