• Anonym (Kaffedraken)

    Hjälp efter fastställd adhd-diagnos

    Hallå därute!
    Finns det någon som har erfarenhet kring hur lång tid det tar att få hjälp med medicinering och psykologhjälp efter att adhd-diagnos har fastställts?
    Verkar ta lång tid via bup... Har fått en diagnos på min son fastställd för två månader sedan men har fortfarande inte fått någon återkoppling från bup. När jag ringer får jag till svar att han står på kö. 
    Kan man kontakta någon privat för att få snabbare hjälp? 

  • Svar på tråden Hjälp efter fastställd adhd-diagnos
  • Anonym (Kaffedraken)

    Medicinering borde få komma igång snabbt om det behövs, sånt tar ett tag att testa ut.


    Psykolog kan vara ett evigt krig tyvärr. För både barn och vuxna som behöver... Kan du gå privat skulle jag göra det om han behöver.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Läkartid bör du få inom tre månader tänker jag. fast medicin borde de kunna sätta in direkt via sjuksköterska (eller så fort det finns ledig tid) för jag antar att barnet haft läkarbesök i samband med att diagnos ställdes?
    psykolog är det ju långt ifrån alla som får. Är det annat än adhd som gör att han behöver psykolog?
    jag tänker att psykolog kan man ju alltid gå privat om
    man har råd.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi hade 4 månaders väntetid för medicin, mitt barn bedömdes då ha ett akut behov av medicin. 4-6 månader har varit det normala bland de jag träffat.

    Googlade och köpte privat istället,  ca 12000 för ett års behandling. 

    Hade psykologkontakt sedan tidigare, tror vi väntade ett drygt halvår för det. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min son fick diagnosen i mars, och han har fortfarande inte fått en läkartid:( ringer o tjatar kontinuerligt men det hjälper inte

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är olika väntetider i olika regioner. Min dotter fick sin diagnos i nov 2021. Vi hade ett så kallat inskrivning på BuP, inskriven i Bup kungsbacka.(utredningen gjordes privat). 


    I nov 2022 fick hon äntligen en läkartid. 1 år senare! 
    Har ringt och ringt, skrivit på 1177 flera ggr. Pratat med enhetschefen osv. Och anmälde BUP kungsbacka till Patientnämnden i i sep 2022. Väntar fortfarande på återkoppling kring varför det tog så lång tid som ett år att få träffa en läkare/ vårdpersonal På BUP! 


    Det är resursbrist i stora delar av landet. många som väntar på både utredningar och hjälp! I Göteborg är det två års väntetid för att få en utredning ens På BUP. Där vi bodde förut. Varav vi gick privat tillslut. 


    Så mitt råd är att ringa, ringa, prata med enhetschefen osv. Vara en jobbig morsa. Helt enkelt. Men på ett bra sett. Det är inte personalens fel att inga tider finns utan ett större problem och resursproblem som skall läggas på enhetschefen och verksamhetschefen. PersoNalen på bup jobbar så gott de kan med de resurser de har! ☺️


     

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tillägg: Det tog alltså lite mer än 1 år från att hon fick diagnosen adhd till att hon fick börja med medicin. 

Svar på tråden Hjälp efter fastställd adhd-diagnos