• Vandel

    Vilken dans ska jag välja?

    Jag har varit panelhöna hela mitt liv och endast dansat när jag blivit tvingad och uppsläpad på dansgolv. Har alltid känt mig otroligt ful, stel, dum och uttittad på dansgolv. 

    Nu vill jag ändra på detta. Började på en bugg-kurs för ett tag sedan och det visade sig vara otroligt roligt och helt otippat så har jag väldigt lätt för det och känner mig som en av de som har absolut lättast för bugg i min kurs. 

    Bugg funkar dock inte vid disco- eller nattklubbsdans eller vad jag ska kalla det. Där känner jag mig fortfarande lika ful, stel, dum och uttittad. I den region jag bor finns det flera olika dansföreningar som erbjuder ett väldigt stort utbud av olika dansstilar men att dansa på nattklubb/disco är ju ingen speciell dansstil och ingen av dem erbjuder någon danskurs för just detta. 

    Frågan är vilken dansstil/kurs som är lämpligast att välja för att bekväm på dansgolvet? 

  • Svar på tråden Vilken dans ska jag välja?
  • Anonym (Frihandel)

    Släpp loss bara! (Titta inte unga kvinnor i ögonen) 

  • Tow2Mater

    Showdans kanske. Vad finns att välja mellan?

    Bugg brukade man ju ofta kunna mixa in på dansgolvet till viss typ av musik. (Men har ingen aning om vilken musikstil som spelas ute idag.)

  • Anonym (Em)

    Frigörande dans kanske kan vara något. Ute på dansgolvet är det ju bara att släppa loss, röra sig som man känner för. 

  • Anonym (Danstok!)
    Anonym (Em) skrev 2022-11-05 09:13:10 följande:

    Frigörande dans kanske kan vara något. Ute på dansgolvet är det ju bara att släppa loss, röra sig som man känner för. 


    Ja, faktiskt! Sen kan man ju inte dansa sådär frigjort på dansgolvet på en klubb utan att folk tror man är tokig, men frigörande dans är ju ett sammanhang där man kan öva på att dansa med folk omkring sig. Bli mer bekväm med det. 


    Om du vill hitta bra danssteg, TS, ska du nog satsa på dans som inte görs i par. Showdans, jazzdans, hip hop mm. Glöm inte heller Youtube och TikTok. Mina barn lär sig massor med dans därifrån. Men det är nog bra att gå kurs också, för att inte vara rädd för att dansa inför andra. 

  • Anonym (Tina)

    Salsa kanske? En del av det kanske går att använda, och ju fler danser man lär sig desto mer bekväm blir man. 

Svar på tråden Vilken dans ska jag välja?