• Anonym (Rädd)

Vet soc om man har kontakt med psykiatrin eller VC?

Jag mår psykiskt dåligt och vill kontakta VC eller psykiatrin. Min önskan är bland annat att börja med mediciner mot psykisk ohälsa. 

Jag har ingen kontakt med soc, men är orolig att typ sjukvården har någon anmälningsplikt eller något till dem om de får höra att jag som förälder mår dåligt och tar psykmediciner. Är det så? just på grund av rädsla för att förlora mina barn vågar jag inte söka vård I rädsla att de ska anse att jag är en olämplig förälder. :(

• Svar på tråden Vet soc om man har kontakt med psykiatrin eller VC?
  • EliS86
    Anonym (Rädd) skrev 2022-11-05 12:22:43 följande:
    Vet soc om man har kontakt med psykiatrin eller VC?

Jag mår psykiskt dåligt och vill kontakta VC eller psykiatrin. Min önskan är bland annat att börja med mediciner mot psykisk ohälsa. 

Jag har ingen kontakt med soc, men är orolig att typ sjukvården har någon anmälningsplikt eller något till dem om de får höra att jag som förälder mår dåligt och tar psykmediciner. Är det så? just på grund av rädsla för att förlora mina barn vågar jag inte söka vård I rädsla att de ska anse att jag är en olämplig förälder. :(

Ingen kommer att ta dina barn för att du tar ansvar för din psykiska hälsa och söker hjälp om du behöver det. Att behöva vård eller stöd för att man mår dåligt är extremt vanligt och inget som är skäl för soc att ingripa. Snarare är det värre om du mår väldigt dåligt och det går ut över dina barn som sen kanske agerar ut i andra miljöer osv. Alla förlorar på det. Sök hjälp och rå om dig själv och dina barn så kommer nog allt att ordna sig med tiden!
  • Anonym (Hkc)

De ska anmäla om de misstänker att ett barn far illa. Det kan ju finnas skäl till det om du mår mycket dåligt och är ensam ansvarig för barnen. Att söka vård när man mår dåligt är inte ensamt skäl att anmäla utan det ska man såklart göra!

En anmälan leder också ytterst sällan till att barn omhändertags utan det är i extrema fall med till exempel missbruk och svåra sjukdomar hos föräldrarna och görs för att hjälpa barnen.

Självklart ska du söka vård för dina besvär! Risken är nog större för barnen att ha än förälder som mår dåligt.

• Anonym (Hej)

Soc omhändertar sällan barn på grund av psykisk ohälsa. De försöker att erbjuda hjälp istället. 

Vården anmäler som tidigare skrivit om de misstänker att barnet far illa. Dåligt mående betyder inte per automatik att du är en dålig förälder.

Saker de anmäler och som kan få soc att rycka in är exempelvis:
    - Du skadar sig själv eller försöker ta suicid
    - Har kraftiga hallucinationer, ingen verklighetsuppfattning
    - Slår eller skadar dina barn
    - Inte har uppsikt över barnen eller ser till att någon annan vuxen har det på flera timmar vid flera tillfällen
    - Inte ger mat, rena kläder eller ser till att de får sina grundläggande behov uppfyllda
    - Skriker och hotar dina barn, låser in dem, straffar dem på orimligt hårda sätt. 

Ja.. Plus annat. Men ganska extrema grejer alltså. Deppig förälder som mest vilar i soffan och är nedstämd men ändå tar hand om barnen så mycket man kan är inget man anmäler. Inte ens om du skriker eller är arg ofta.

Sök hjälp vännen!! 

• Anonym (E)

Tror du verkligen att socialtjänsten tar alla barn vars föräldrar mår dåligt/äter antidepp? Det är väldigt vanligt att göra dessa saker.

• Vizp

Förstår dig precis. Jag mår just nu psykisk dåligt och har ställt till med en hel del. 

Jag kan inte ens se mig själv i spegeln just nu. 
    Jag har också barn och jag ringde o bad om hjälp. Jag är också livrädd för att de ska ta mina barn ifrån mig pga att jag ber om hjälp. Jag ber om hjälp för att jag vill ha den. Ja vill kunna må bra och vara en fungerande förälder. 

Men som de andra skriver så är vi ansvarsfulla föräldrar som ber om hjälp. Det krävs nog litemer för att förlora barnen. Men jag förstår din känsla o har exakt samma som sagt.

Svar på tråden Vet soc om man har kontakt med psykiatrin eller VC?