• Anonym (Flytt)

Flytthjälp, kommunen?

Hej!

Jag har psykisk ohälsa och en diagnos, sedan många år tillbaka. Är långtidssjukskriven och isolerad.
    Jag undrar om någon vet hur jag ska göra om jag vill flytta? Jag bor inneboende och känner belastning och vill helst bo själv, men jag vågar inte flytta.
    Problemet är att jag inte känner någon som kan hjälpa mig flytta, har ingen alls. Kan kommunen hjälpa till på något sätt? Är det någon vet? Eller har råd att ge?

• Svar på tråden Flytthjälp, kommunen?
  • Anonym (m)
    Anonym (U) skrev 2022-11-05 14:11:08 följande:

Boendestöd gör iprincip noll

Jag hade boendestöd pga svår social fobi. Det stod i mina papper som de hade.

Jag hörde av mig dit för min tvättmaskin gick sönder. Allt de gjorde var att säga jag skulle ringa till hyresvärden eller kundservice där maskinen var köpt. Som om jag inte visste det liksom. Trots att det stod i mina papper att jag hade svårt att både ringa och träffa tex hantverkare osv. Slutade med att jag fick fixa maskinen själv. 
    Helt värdelösa

De trodde att du behövde stöd i hur man gjorde när tvättmaskinen gick sönder.

Vissa boendestödgrupper verkar fungera dåligt och där de mest stirrar på brukaren men detta låter mer som missförstånd. Mina hade kunnat ringa hyresvärden, åtminstone försökt planera stöd under tiden hantverkaren skulle vara där. Men har du hyresvärd är det just att felanmäla som i många fall går online och sedan vänta...inte så mycket att göra.

• Fröken Allvar
    Anonym (m) skrev 2022-11-05 14:59:00 följande:

Vissa boendestödgrupper verkar fungera dåligt och där de mest stirrar på brukaren men detta låter mer som missförstånd. Mina hade kunnat ringa hyresvärden, åtminstone försökt planera stöd under tiden hantverkaren skulle vara där. Men har du hyresvärd är det just att felanmäla som i många fall går online och sedan vänta...inte så mycket att göra.

Härligt att höra att du har bra boendestöd. Av alla insatser som samhället ger är detta något som fungerar bra för många och är lika okänt för andra. 
  • Anonym (U)
    Anonym (m) skrev 2022-11-05 14:59:00 följande:

Det var min egen maskin som jag köpt själv så jag kunde inte felanmäla

Jag hade behövt att de hjälpte mig ringa hantverkare . Och sedan var här med mig när de kom. Jag hade inte klarat att förklara vad som var fel på maskinen för hantverkaren. har selektiv mutism och det stod i papperna. Så jag tycker det var lite dåligt.

• Anonym (m)
    Anonym (U) skrev 2022-11-05 15:08:20 följande:

Det var min egen maskin som jag köpt själv så jag kunde inte felanmäla

Jag hade behövt att de hjälpte mig ringa hantverkare . Och sedan var här med mig när de kom. Jag hade inte klarat att förklara vad som var fel på maskinen för hantverkaren. har selektiv mutism och det stod i papperna. Så jag tycker det var lite dåligt.

Så ni kunde inte tillsammans ta itu med det under en insats?
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (Flytt) skrev 2022-11-05 13:19:24 följande:

Tack så hemskt mycket för era svar!

Jag bekostar det själv, men har svårt att fixa i hemmet med möbler o montering o borrning etc.

Kan bostöd hjälpa med sånt om jag bekostar flytten själv?

Jag vill börja jobba och leva ett annat liv, känner att det är svårt dock med den isolering jag har om jag skulle må dåligt osv, drf ej flyttat. Persinen jag bor med blir arg osv, mår dåligt..

Vad för typ av jobb tänker du söka och kan du inte göra det på plats för att komma ut lite och bryta isoleringen?

Hur mycket möbler har du nu när du "bara" är inneboende? Har du råd att köpa nytt om du flyttar och bara ta med kläder och värdesaker?
  • Citronella

Du får anlita en flyttfirma eller en privatperson på Facebook. Finns det kommunaltrafik hyfsat nära hade jag skaffat en pirra och flyttat flyttlådor med saker själv så kan någon från Facebook hjälpa dig med möblerna det blir nog billigast. Jag antar att du inte har särskilt mycket möbler om du bara hyr ett rum. 

• Anonym (Maja)
    Anonym (Flytt) skrev 2022-11-05 13:19:24 följande:
    Tack så hemskt mycket för era svar! Jag bekostar det själv, men har svårt att fixa i hemmet med möbler o montering o borrning etc. Kan bostöd hjälpa med sånt om jag bekostar flytten själv? Jag vill börja jobba och leva ett annat liv, känner att det är svårt dock med den isolering jag har om jag skulle må dåligt osv, drf ej flyttat. Persinen jag bor med blir arg osv, mår dåligt..

Om pengar inte är ett problem så kan du köpa tjänsterna. Det finns t.ex. lite olika företag som anställer pensionärer för att fixa lite av varje åt folk.
  • Anonym (Emsis)

Flyttfirma är inte jättedyrt med rutavdrag.
    Jag har betalat ca 5000 kr för flytt men då har det varit fullt bohag med extra kostnad för vissa tyngre saker.

Ett rum kan inte kosta så mycket att flytta möbler från. Du kan be om offertar redan nu, en offert är INTE bindande, den ger dig ett hum om vad det kan kosta.

Men kollla med kommunen först givetvis! Men kan ju vara skönt att veta att en flytt inte är omöjlig om de säger nej.

• Anonym (Fia)

Generellt är det inget som kommunen hjälper till med.

Men, det kan finnas omständigheter som gör att en viss individ kan få hjälp och här varierar det också lite mellan kommunerna.

De kommer inte att bevilja dig boendestöd enbart för flytt, om det däremot är så att du anses behöva boendestöd kan de även i viss mån hjälpa till med flytten. Det blir lite tokigt när folk inte vill skriva ut vilken diagnos utan bara skriver "en diagnos" då man har olika rätt till hjälp beroende på vad det är. Är det en diagnos som gör att du hör till personkrets 1 eller 2 inom LSS är det betydligt lättare att få hjälp. 

Som en del andra redan nämnt så kan du anlita folk som gör i princip allt åt dig. När jag flyttade senast så anlitade vi flyttfirma som även packade allting och städfirma som städade. Bor du bara inneboende har du nog inte så mycket så då behöver det inte ens bli så väldigt dyrt. De monterar och packar oftast inte upp dock men där kan du anlita andra som redan nämnts. En del kommuner har även sk "fixarservice" som är riktat till äldre och funktionshindrade (för att minska t ex fallolyckor). 

Har du ingen hjälp i övrigt från kommunen eller liknande får du nog helt enkelt hyra in hjälp, har du redan hjälp så fråga dem vad som finns i just din kommun! det brukar de som arbetar med att stötta människor ha lite koll på även om de inte jobbar direkt med det. 

• Anonym (qwerty)

Du vänder dig till en flyttfirma. De kan hjälpa dig med montering och packning utöver att förflytta saker från A till B.

Avseende flytten så får du säga upp din inneboende (ni har väl kontrakt) så att de har chans att hitta nytt boende.

• Anonym (Hmm..)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-11-05 17:40:12 följande:

Du vänder dig till en flyttfirma. De kan hjälpa dig med montering och packning utöver att förflytta saker från A till B.

Avseende flytten så får du säga upp din inneboende (ni har väl kontrakt) så att de har chans att hitta nytt boende.

Du menar väl så att den ts bor inneboende hos har tid att hitta en ny hyresgäst om denne inte vill bo själv såklart.

Jag har haft inneboende men kommer inte ha det igen. Det ÄR jobbigt om det blir fel.
    Min första var dock underbar och blev en jättefin vän, tyvärr hade hon bara visum för 1 år så ingen kontakt idag.
  • Anonym (Sanna)

Jag har fått hjälp med vad du beskriver, kostnader för byte av boende bekostade av Soc och mycket hjälp efter inflytt av boendestöd och inte minst att rådgöra om hur jag skulle lösa allt annat så det är inte självklart att det är omöjligt - men jag hade medicinska skäl och fick hjälp av Personligt ombud. Det krävdes en hel del läkarintyg! 

Om du är varaktigt sjuk och så isolerad är du kanske behov av Boendestöd eller Personligt ombud även av andra skäl än just själva flytten? De har om inte annat stenkoll på vilken hjälp som finns att få, av vem  och du kan rådgöra med dem hur dina behov kan lösas på bästa sätt.

Läs på din kommuns hemsida om Socialpsykiatri/ Boendestöd/Personligt ombud och hur du gör om du vill veta mer eller ansöka.

Svar på tråden Flytthjälp, kommunen?