• Sanlin90

    Magsjuka eller vad är det här?

    I torsdags när jag hämtade 2åringen på förskolan sov hon i vagnen ute dom hade kollat till henne genom fönstret och hon låg väl nerbäddad så jag dömmer dom inte men när jag skulle väcka och ta upp dottern som sovit ovanligt länge upptäckte jag att hon spytt ner ALLT! Hon har då spytt ner hela vagnen i sömnen utan att ha vaknat hon är lite blek men pigg och glad börjar dock direkt be om vatten. 


    Väl hemma är hon pigg men vill inte så mycket, ingen feber men frammåt sen eftermiddag blir hon gnällig och har 38,8 i temp sen innan läggning som hon själv bad om 39,8 och får panodil, inga diarréer. 


    Fredag är hon otroligt mammig, vägrar äta men ber om vatten HELA TIDEN får någon lösare avföring under dagen ingen jättefeber ligger runt 38 är pigg, ringer knodd på kvällen då magen svullnar upp extremt men hon börjar efter samtalet fisa massor men säger att hon bajsat helt maniskt fast hon inte har det. Vaknar med liten mängd diarré några gånger under natten.
    Lördag vill hon ha frukost fortfarande helt manisk med vatten vatten vatten annars är hon mer att hon tjatar saft och mjölk så att hon tjatar om vatten är lite ovanligt, hon har två lösa större avföringar på förmiddagen den ena gör att jag utesluter förstoppning då hon får ut frukosten i mest hel form. 


    hon fortsätter tjata om vatten och har druckit ca en liter med vatten under dagen plus två 250ml välling, nu ikväll blev hon sådär mammig och gnällig igen vill va nära men inte att jag tar i henne, fortfarande svullen mage och strax över 38grader jättesvullen mage och hade en vattnig doarré efter att ha ätit tre pastafjörilar.

    är det här en skum magsjuka tror ni? Jag reagerar lite på att hon dricker så mycket.

  • Svar på tråden Magsjuka eller vad är det här?
  • OchEnFisk

    Har inte så mycket råd, har du ringt 1177? Min enda fundering är detta med vatten, barnet förlorar ju elektrolyter vid kräkning och diarreer, dvs du behöver ge vätskeersättning istället för vatten. Inte resorb, det ska vara en sort som är anpassad efter barn.

  • Mortiscia80

    Du måste ge henne vätskeersättning, kan maskeras i saft om man inte tycker att det är så gott. Det finns recept online för hur man gör egen, det är samma som 1177 rekommenderar oavsett ålder. Om hon kräks är fast föda mindre viktigt, annars måste det vara sånt som är snällt mot magen, kokt ris och kokt fisk t ex, går att googla på lämplig mat också, och små portioner i taget, kanske bara några tuggor i början. Det låter som någon form av magsjuka ja, tänk på att hon ska vara hemma minst 48 timmar efter sista symptomen.

  • Hanna Gitta

    Är hon pigg, eller allmänpåverkad!? Följ noga hur hon mår, nydebuterad diabetes kan te sig som en konstig magsjuka och att då är man törstig hela tiden för att man vill späda ut det höga blodsockret. Ett blodsocker är lätt att kolla hos läkare, jag tycker du ska ringa 1177 direkt. Lycka till 😃 

  • Sanlin90

    Hon är mest pigg men blir väldigt ledsen och gnällig mellan varven men har ingen hög feber max 38,4 sen intorsdags.
    hon vägrar vätskeersättningen ens om jag blandar den med saft hon är bara intresserad av rent vatten annars brukar hon tjata gärnet efter saft och mjölk men nu ber hon om vatten och har en enlitersflaska hon har hela tiden så byter vi ut vattnet ibland och igår hade hon deuckit halva flaskan tre gånger samt några halva glas i köket och välling blev det 3 gånger. 


    idag har hon haft en lös avföring som luktade något fruktansvärt illa, fisit riktigt illa oxå nu på morgonen. 

  • OchEnFisk
    Sanlin90 skrev 2022-11-06 09:18:34 följande:

    Hon är mest pigg men blir väldigt ledsen och gnällig mellan varven men har ingen hög feber max 38,4 sen intorsdags.
    hon vägrar vätskeersättningen ens om jag blandar den med saft hon är bara intresserad av rent vatten annars brukar hon tjata gärnet efter saft och mjölk men nu ber hon om vatten och har en enlitersflaska hon har hela tiden så byter vi ut vattnet ibland och igår hade hon deuckit halva flaskan tre gånger samt några halva glas i köket och välling blev det 3 gånger. 


    idag har hon haft en lös avföring som luktade något fruktansvärt illa, fisit riktigt illa oxå nu på morgonen. 


    Tycker det är dags att söka vård, törsten du beskriver är det som är röda flaggor för mig. Om hon inte ätit ordentligt eller druckit vätskeersättning har hon garanterat rubbad elektrolytbalans dessutom. Ring 1177 och fråga om det är vårdcentralen eller akutmottagningen som gäller.
  • Sanlin90

    Jag väntar på att vårdcentralen ska ringa upp, inga lösa avföringar sen igår morse och ingen feber sen i lördags men hon verkligen tjatar nonstop om vatten och blir jättearg när jag försöker ta ifrån henne vattenflaskan, hon har redan idag drickit ca en halvliter.
    hon äter bra sedan igårkväll och är pigg och glad i övrigt.

Svar på tråden Magsjuka eller vad är det här?