• Anonym (Gädda)

    Hur sover era 9 månaders bebisar?

    Min son har aldrig kunnat sova mer än en timme (Max) åt gången. så vi har fortfarande 10-15 uppvak varenda natt. Lyckligtvis sällan mer än 10 min, meb det är ändå väldigt tufft. 

    bvc försöker också hitta problemet. och vi misstänker mjölk- soja alergi, så dessa har 
    vi tagit bort ur kosten Sedan många månader tillbak. BVC har varit hos oss och kollat på våra mat-sov rutiner och de ser inget vi kan ändra där. Han har väldigt tydliga tider och rutiner. Nu har det skickats remiss till läkare som ska undersöka reflux. Men jag tvivlar på att det kan hjälpa heller.. har hört att det skulle kunna vara polyper? halsmandlar ? Finns det något mer? Tänker så jag kan ta upp allt med läkare isf..   

  • Svar på tråden Hur sover era 9 månaders bebisar?
  • Cusoon

    Oj herregud ni måste ha det riktigt tufft, helt klart att det är något som inte stämmer. Misstänker att det inte är så enkelt som att barnet är hungrig utan någon annan mer djupgående problematik. Jag har inte upplevt något i närheten av det du beskriver, nattsömnen har sen dag 1 fungerat bra med få uppvak, sen 6-7månaders ålder slutade vi med nattmat också eftersom barnen inte vaknade själv. Hoppas läkaren hittar orsaken snart!

  • Anonym (Gädda)
    Cusoon skrev 2022-12-03 22:35:45 följande:

    Oj herregud ni måste ha det riktigt tufft, helt klart att det är något som inte stämmer. Misstänker att det inte är så enkelt som att barnet är hungrig utan någon annan mer djupgående problematik. Jag har inte upplevt något i närheten av det du beskriver, nattsömnen har sen dag 1 fungerat bra med få uppvak, sen 6-7månaders ålder slutade vi med nattmat också eftersom barnen inte vaknade själv. Hoppas läkaren hittar orsaken snart!


    Tack för din text.. vi har nu varit hos läkare och första steget är utreda reflux och om det inte hjälper, så ska vi träffa en logoped och sedan ev mottagning för bebisar med ätstörninga och om det fortfarande inte hjälper så psykolog. 


    enligt läkare så tror man att sömnen är dålig pga han äter dåligt dagtid, så därför ligger fokus på att utreda varför han inte äter ordentlig. vi fixk också ngn laxerande medicin som vi ger varje dag. Och jag märker att sedan han fick medicinen, så bajsar han mer regelbundet och äter faktiskt helt ok de dagar som han bajsat bra. Så får se om han också kan lära sig sova snart 

  • Cusoon

    Okej, så det kan alltså vara hunger som är endel av problemet. Vad bra att magmedicin hjälper. Det finns livsmedel du kan ge som får magen att komma igång, t.ex messmör, katrinplommonpure, olja och smör i maten, fiberrikgröt m.m. Jag upplever att vi behövde tänka på barnets mage varje dag, särskilt tiden när kosten går från amning/ersättning till fast föda, men även fortsättningsvis hela tiden ha koll på att det bajsas varje dag, minst 1 gång men gärna 2-3ggr, för då upplever jag att måltiderna fungerar som bäst och humöret är på topp.
    Hoppas ni snart får en mer dräglig nattsömn. Det är så otroligt viktigt för er alla.

Svar på tråden Hur sover era 9 månaders bebisar?