• Sat 5 Nov 2022 23:01
    3164 visningar
    9 svar
    -1 +1
    9
    3164

    Lån till barnen

    För några år sedan hjälpte jag mina barn till en kontantinsats för deras lägenheter.
    Min dotter fick låna 28 000 kr och min son 72 500 kr.
    Idag har min son ett välbetalt jobb och tjänar mer än jag, min dotter har ungefär samma lön som jag.
    Jag har förvisso besparingar, men tanken är att de är öronmärkta för pensionen som närmar sig om ca fem år.
    Min tanke är att ta upp dessa lån med barnen och göra en omfördelning genom att be min son att ge min dotter 22 000 kr och på så vis efterskänka summan till dem.
    Det skulle innebära att de får totalt 50 000 kr vardera.
    Låter det som en bra idé eller något som skapar en konflikt?

  • Svar på tråden Lån till barnen
  • Anonym (Bra)
    Sat 5 Nov 2022 23:51
    #1
    Pelander skrev 2022-11-05 23:01:39 följande:
    Lån till barnen

    För några år sedan hjälpte jag mina barn till en kontantinsats för deras lägenheter.
    Min dotter fick låna 28 000 kr och min son 72 500 kr.
    Idag har min son ett välbetalt jobb och tjänar mer än jag, min dotter har ungefär samma lön som jag.
    Jag har förvisso besparingar, men tanken är att de är öronmärkta för pensionen som närmar sig om ca fem år.
    Min tanke är att ta upp dessa lån med barnen och göra en omfördelning genom att be min son att ge min dotter 22 000 kr och på så vis efterskänka summan till dem.
    Det skulle innebära att de får totalt 50 000 kr vardera.
    Låter det som en bra idé eller något som skapar en konflikt?


    Låter bra, då har de fått lika mkt samt slipper betala tillbaka lånet till dig, dottern helt och sonen delvis.
  • Anonym (Anna)
    Sun 6 Nov 2022 02:09
    #2

    Ett lån ska man väl betala tillbaks? 

  • Anonym (Anna)
    Sun 6 Nov 2022 02:15
    #3
    Anonym (Anna) skrev 2022-11-06 02:09:48 följande:

    Ett lån ska man väl betala tillbaks? 


    Jag tror inte han kommer vilja ge syrran 22 000. Syrran vill nog gärna ha dem däremot...
    Det blir ju som att han avbetalar 22' till henne istället för till dig och syrran går plus 22'. 
    Berätta gärna vad du svarade. 
    Men varför kallar du det lån om du inte tänkt kräva tillbaks pengarna? 
  • Anonym (Ja)
    Sun 6 Nov 2022 09:58
    #4

    Det låter som en bra idé om du lyckas förklara matematiken för dem :)

  • Sun 6 Nov 2022 10:03
    #5
    Pelander skrev 2022-11-05 23:01:39 följande:
    Lån till barnen

    För några år sedan hjälpte jag mina barn till en kontantinsats för deras lägenheter.
    Min dotter fick låna 28 000 kr och min son 72 500 kr.
    Idag har min son ett välbetalt jobb och tjänar mer än jag, min dotter har ungefär samma lön som jag.
    Jag har förvisso besparingar, men tanken är att de är öronmärkta för pensionen som närmar sig om ca fem år.
    Min tanke är att ta upp dessa lån med barnen och göra en omfördelning genom att be min son att ge min dotter 22 000 kr och på så vis efterskänka summan till dem.
    Det skulle innebära att de får totalt 50 000 kr vardera.
    Låter det som en bra idé eller något som skapar en konflikt?


    Tycker att det låter som ett bra förslag.

    Jag tror att sonen begriper logiken. Alternativet är att han betalar tillbaka 22tkr till dig på avbetalning så ger du dottern 22tkr på en gång.

    Även om du har bra lön så är 22tkr rätt mycket att hosta upp på ett bräde.
  • Anonym (Bra)
    Sun 6 Nov 2022 16:02
    #6
    Anonym (Anna) skrev 2022-11-06 02:15:53 följande:
    Jag tror inte han kommer vilja ge syrran 22 000. Syrran vill nog gärna ha dem däremot...
    Det blir ju som att han avbetalar 22' till henne istället för till dig och syrran går plus 22'. 
    Berätta gärna vad du svarade. 
    Men varför kallar du det lån om du inte tänkt kräva tillbaks pengarna? 

    För det första sådan man ånga sig, TS kanske inser nu att hon har råd att ge 50 000 vardera till barnen. 


    Sedan tror jag nog att sonen förstår, så komplicerad matte är det inte. Syrran kommer att gå 50 000 plus, precis som sonen. Ingen skillnad.

  • me33
    Sun 6 Nov 2022 22:45
    #7

    Bara du vet om det blir konflikt, dina barn din uppfostran. 
    Svårt att se att någon här skulle ha bättre insyn i en sån här sak.

    Jag personligen har en syster som inte skulle lyssna på flera än 5 ord av ett sånt här upplägg innan hon skulle fräsa till åt mig. 

    Vi har inte mycket kontakt idag.

  • Anonym (Abc)
    Sun 6 Nov 2022 22:52
    #8
    +1

    Låter fullkomligt logiskt enligt mig. Mina föräldrar har lånat ut pengar till alla sina barn för kontantinsats (betydligt högre summor, men vi har självklart betalat ränta). 

    Först till äldsta barnet som betalade tillbaka så nästa barn kunde låna pengarna och sedan när han betalade tillbaka så lånade jag. Jag som var yngst var lite segare att betala tillbaka när det inte fanns någon till på tur plus att bostadsmarknaden gick ned så det dröjde längre för mig att kunna höja lånet på huset för att betala.

    Ett lån är ju ingen gåva, det fattar väl alla.

  • Mon 7 Nov 2022 06:37
    #9
    +1

    Varför ber du honom inte bara att betala  av till dig och sen ger du pengarna som du vill?  Det är ju rätt väg att gå för att slippa diskussion. 

Svar på tråden Lån till barnen