• Anonym (V)

Hur räknar man veckorna?

Jag hade min senaste mens den 1/10, fast jag är extrem osäker på om det ens var mens då man blödde lite, annars brukar min mens vara riklig. 

Clearblue visar 2-3 veckor Gravid, hur långt har man kommit in i graviditeten? 

Gravid för första gången, men jag undrar är det via vul man säkerställer rätt vecka? 

tack för svar :)

• Svar på tråden Hur räknar man veckorna?
  • Anonym (+2)

En graviditet räknas från förra mensen så graviditetsveckorna är två veckor mer än man varit gravid. Ägglossningen räknas alltid som v.2+0. Det är därifrån de digitala testen med veckor räknar. Alltså antal veckor man faktiskt varit gravid. Så 2-3 blir v.4-5.

Om man inte av särskilda skäl behöver göra VUL får man inte göra det inom vanliga vården utan då får man bekosta det själv. Dock tidigast v.8 för det är för osäkert att se tydligt innan.

Grattis och lycka till!

• Anonym (V)
    Anonym (+2) skrev 2022-11-07 14:20:38 följande:

En graviditet räknas från förra mensen så graviditetsveckorna är två veckor mer än man varit gravid. Ägglossningen räknas alltid som v.2+0. Det är därifrån de digitala testen med veckor räknar. Alltså antal veckor man faktiskt varit gravid. Så 2-3 blir v.4-5.

Om man inte av särskilda skäl behöver göra VUL får man inte göra det inom vanliga vården utan då får man bekosta det själv. Dock tidigast v.8 för det är för osäkert att se tydligt innan.

Grattis och lycka till!

Tack för svaret. 

Så Clearblue visar egentligen att jag hade ägglossning för 2-3 veckor sedan? 

Jaha okej jag trodde det var en rutinkontroll för alla att genomföra en vul vid första inskrivning hos bm..

Det är bara att jag är så fixerad vid att veta att bf blir rätt! 

• Anonym (+2)
    Anonym (V) skrev 2022-11-07 14:27:00 följande:

Tack för svaret. 

Så Clearblue visar egentligen att jag hade ägglossning för 2-3 veckor sedan? 

Jaha okej jag trodde det var en rutinkontroll för alla att genomföra en vul vid första inskrivning hos bm..

Det är bara att jag är så fixerad vid att veta att bf blir rätt! 

Precis så ska man tyda testet ja. VUL är inte alls vanligt att man får göra. Tvärtom väldigt ovanligt utom i vissa fall. Många gravida gör endast rutinultraljudet v.19-20 och inget mer.

Du får boka VUL privat om du absolut måste veta.
  • Anonym (V)
    Anonym (+2) skrev 2022-11-07 14:45:47 följande:
    Precis så ska man tyda testet ja. VUL är inte alls vanligt att man får göra. Tvärtom väldigt ovanligt utom i vissa fall. Många gravida gör endast rutinultraljudet v.19-20 och inget mer.

Du får boka VUL privat om du absolut måste veta.

Läste snabbt nu att det kan vara skadligt för fostret om inte läkaren måste göra det inför tex en abort. 

Jag tänkte på en annan sak, barnet var planerat, men jag känner ingen glädje, bara typ en känsla av overklighet..Är det vanligt? 

• Anonym (+2)
    Anonym (V) skrev 2022-11-07 14:55:01 följande:

Läste snabbt nu att det kan vara skadligt för fostret om inte läkaren måste göra det inför tex en abort. 

Jag tänkte på en annan sak, barnet var planerat, men jag känner ingen glädje, bara typ en känsla av overklighet..Är det vanligt? 

VUL är absolut inte skadligt! Då skulle ju inga gravida få göra det. Så det kan du lugnt boka in och göra.

En graviditet ställer ofta till det känslomässigt och det beror till stor del på hormonerna. Att det känns overkligt är nog väldigt vanligt. Speciellt med första barnet. Och ännu mer i början, när man inte har nån mage än och inte känner barnet. Det blir mer verkligt i takt med fler symptom, jag lovar. Glad
  • Anonym (V)
    Anonym (+2) skrev 2022-11-07 15:03:44 följande:
    VUL är absolut inte skadligt! Då skulle ju inga gravida få göra det. Så det kan du lugnt boka in och göra.

En graviditet ställer ofta till det känslomässigt och det beror till stor del på hormonerna. Att det känns overkligt är nog väldigt vanligt. Speciellt med första barnet. Och ännu mer i början, när man inte har nån mage än och inte känner barnet. Det blir mer verkligt i takt med fler symptom, jag lovar.  // Glad

Viket fint svar😊

Ja det är dels för att jag inte har haft några symtom alls eller lite smärta i svanken då, magen känns bara uppblåst. Jag har pendlat mycket i vikt senaste åren och trodde det skulle dröja länge med min PCOS att bli gravid. Nästan så att kroppen säger att det gick lite för fort haha. 

Jag tror som dig att så fort jag får se en bild på bebisen och att magen putar ut så kommer jag landa i att det verkligen är så. 

• Anonym (+2)

Jag har haft få symptom före v.7. Sen slog det till så njut lite du. Glad  Jag ska aldrig glömma första VUL med första barnet i v.13. En krabat på 6 cm. som gjorde volter.  

• Anonym (A)
    Anonym (+2) skrev 2022-11-07 15:03:44 följande:

En graviditet ställer ofta till det känslomässigt och det beror till stor del på hormonerna. Att det känns overkligt är nog väldigt vanligt. Speciellt med första barnet. Och ännu mer i början, när man inte har nån mage än och inte känner barnet. Det blir mer verkligt i takt med fler symptom, jag lovar. Glad
    Håller med
  • Spucks

Graviditetsveckorna är alltid 2 veckor mer än när man blev gravid. Det kvittar när man hade sin mens, för kvinnor har ju olika cyklar.

Och ja, det är normalt att känna som du gör. Jag skulle säga alla könslor är normala när man är gravid ;)

Grattis förresten!

Svar på tråden Hur räknar man veckorna?