• clnb

    Timvikarie inom förskola eller äldreomsorg utan utbildning. Är det okej?

    Jag har ett tag funderat på att söka timvikariat inom antingen förskola eller äldrevården. Det som oroar lite mig är att jag inte har någon relevant utbildning. Jag vill gärna lära mig men är helt enkelt rädd att inte vara kompetent nog, att de kanske anställer mig eftersom de är desperata efter fler vikarier trots att jag egentligen inte är helt lämplig för jobbet. 


     


    Jag har tidigare varit timvikarie inom förskola men hann bara arbeta i totalt kanske 90 timmar innan jag blev tvungen att söka nytt jobb med tanke på pandemin. Ibland hade jag ångest då jag kände en oro över att vara otillräcklig samt att jag kände mig lite osäker över vad exakt som förväntades av mig som timvikarie. Men jag var yngre då och hade dessutom bara jobbat 90 timmar. Osäkerheten kanske mest berodde på att jag helt enkelt var ny på jobbet, för 90 timmar är väl ingenting? Jag vill inte vara fast i min bekvämlighetszon för evigt.


     


    Ibland saknar jag jobbet och jag har tänkt flera gånger på att söka det igen, och på senare tid har jag även börjat intressera mig för att jobba inom äldreomsorgen. Men jag känner ändå att jag hade velat höra vad någon med erfarenhet från antingen förskola eller äldrevård tycker. Tycker ni det är "okej" att få in outbildade vikarier eller känns det jobbigt? Vad exakt förväntas av mig som vikarie? Finns det till exempel några specifika arbetsuppgifter jag lär få göra oftare eller inte får göra alls? 


     


    Av de jobben jag kan få med min utbildningsnivå i nuläget så är det dessa två jag känner starkast intresse för, men samtidigt vill jag inte jobba om jag ses som inkompetent/en börda bara för att jag inte har utbildning. Så jag uppskattar ärliga svar. 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-11-08 14:25
    Jag vet inte vad som hände med formatet...
  • Svar på tråden Timvikarie inom förskola eller äldreomsorg utan utbildning. Är det okej?
  • Anonym (Hoppsan)

    Det är väl bara att söka, så lär du märka om du är intressant för tjänsten (vilket jag absolut tror) samt om det är något för dig?
    Jag tycker att både vård och barnomsorg ständigt verkar lida av personalbrist. Kanske kan en anställning på timme också leda dig framåt, kanske vill du studera till undersköterska eller förskollärare? Eller så känner du att nej - det här vill jag itne göra resten av livet

  • Anonym (Kavel)

    Klart du kan få jobb om du har erfarenhet och tyckte om jobbet. Och har ett ok utdrag från polisen. 

  • Anonym (Liv)

    Jag jobbar i äldreomsorgen och de flesta timvikarier har ingen utbildning, jag själv började även så.

    Det som är viktigt när man inte har utbildning är att se till att lära sig från någon med utbildning. Chefen ger dig ca 3-5 bredvidgångar när du börjar och brukar sätta dig med någon som kan jobbet.

    Var inte rädd för att fråga, ta i eller ta egna initiativ.

    När man jobbar med människor, är det alltid bra att tänka: hur skulle JAG vilja ha det i samma situation?

    Våga prata med de gamla hur de vill ha det, och de som inte kan svara får du försöka läsa av med kroppsspråket. Tänk hela tiden på integritet och intressen. Ta reda på vad de tycker om, dvs servera inte bara kaffet utan ta reda på vilka som vill ha mjölk eller socker i.

    Alla är nya någon gång, även de utbildade. Men med sunt förnuft, våga fråga och lära sig genom att iaktta kommer man långt!
    Be också om att få gå lyftteknik, att kunna logga in i datorn så du kan läsa och skriva daganteckningar osv. Och var anpassningsbar! Hos lilla tanten kanske ni pratar barnbarn, hos ensamma gubben kanske ni pratar fiske, nån gillar att man sjunger, en annan gillar att man bara är tyst och gör sitt jobb osv.

  • Anonym (..)

    I göteborgsområdet är det lätt att få jobb inom bemanning i förskolan utan utbildning. Det räcker att du har lite erfarenhet av att vara kring eller ta hand om barn eller att du har ett intresse av att lära dig. Jag själv som är förskollärare hoppade över till bemanningen en period efter en utmattning. Med 6 års erfarenhet i bagaget märkte jag ganska snabbt inom bemanningen att man måste fråga om man inte vet vad som förväntas. På ett ställe förväntades man göra på ett sätt i en situation men på ett annat ställe förväntades man göra på ett annat sätt. Var därför inte rädd att fråga dig fram. Lycka till! 

Svar på tråden Timvikarie inom förskola eller äldreomsorg utan utbildning. Är det okej?