• Litalillan

    Inkomstuppgift/hushållets inkomst!

    Hej experter!

    Efter 8 års misär ihop med barnens pappa (4, 5 och 6 år gamla ) så är han nu polisanmäld för misshandel mot oss och borta från våra liv.

    jag har som sagt ensam vårdnad, är fortfarande uppe i en bodelning där han skall köpas ut för en hutlös summa pengar.

    jag är på detta sjukskriven och varit i några månader.

    har ansökt om underhållsstöd (5019kr) 
    då han vägrar betala.

    han försvann med bilarna och länsade konton och min advokat har avrått mig från att kriga och bara acceptera summan som blivit utefter värderingen av huset.

    till min fråga, mitt i min livskris så har mitt fina ex räddat oss, han har gått in här med allt av sig själv för att rädda mig och barnen, lånat ut sin bil och går till sitt jobb, betalat för mat och boende så jag kunnat täcka resterande räkningar m.m

    han kommer även hjälpa till att lösa ut barnens pappa och ställa sig på lånen ihop med mig då banken inte kan godkänna mig själv.

    nu kommer alla våra kostnader öka tyvärr pga mer bolån och dyrare el som kommer.

    eftersom han numera bor här och således kanske räknas som sambo så kan ju inte det vara rimligt att han skall även bekosta mina barns barnomsorg? Jo jag vet att så är fallet. Men det är ju helt galet?.

    jag skall själv betala dagisavgiften men måste räkna med hans inkomst vilket gör att jag landar på en summa på ca 2700kr ist för ca 1000kr när den räknar på mig själv.

    finns det någon möjlighet för mig att få lite klarhet i hur detta är rimligt ? 


    nu kommer han såklart gå in och betala även halva dagisavgiften men när Jag ringer till kommunen och ställer dessa frågor så kan ingen svara på varför det är såhär.

    jag menar på fullaste allvar att om inte mitt ex varit såhär snäll så hade jag och barnen behövt sälja huset men varför i hela friden ska en snäll ?inneboende? behöva betala för mina barns dagis?.

    kram från en trött sliten och fattig mamma som vill spara varenda krona som går för att komma tillbaka till livet igen💕

  • Svar på tråden Inkomstuppgift/hushållets inkomst!
  • Anonym (2 barns mor)

    Först beklagar först att ni fått lida i flera år.
    Men att gråta över den lilla summan av kostnaden som barnomsorg kostar dig är småaktigt.
    Din nya sambo, inneboende eller gamla ex har han bara väntat på dig i alla år eller hur kom han in i bilden?

  • Anonym (B)

    Känns inte sunt att du gjort dig så ekonomiskt beroende av din sambo. 


    Men eftersom ni delar på huslån, han betalar mat osv så räknas ni som sambos och då ser reglerna ut så. 

  • Kockobello

    Varför ska han städa upp vad du ställt till? Stackars exet.

  • Litalillan
    Anonym (Hmm) skrev 2022-11-09 21:01:59 följande:

    Om han är sambo räknas hushållets inkomst, men om han bara är inneboende gör det väl inte det? Man skiljer väl på äktenskapsliknande relation och inneboende?

    Hittade detta: lawline.se/answers/vilka-personers-inkomster-ska-beaktas-vid-berakningen-av-barnomsorgsavgiften


    Tack för ett vettigt och vuxet svar, har läst igenom allt och nog blivit lite klokare, tack för du tog dig tid 🙏
  • thee

    Tråkigt vad du varit med om! Men om ni nu blivit sambos så har väl dina hushållskostnader minskat? Tänker delad kostnad för hus, el, sophämtning o.s.v?

Svar på tråden Inkomstuppgift/hushållets inkomst!