• Thu 10 Nov 2022 11:55
    1627 visningar
    2 svar
    2
    1627

    23år försökt bli gravid 10mån, Letrozol?

    Hej!


    Jag och min sambo försöker skaffa en liten knodd, vi har hållit på i 9månader och är inne på 10e försöket denna månaden.


    Känns som en evighet?men vet att många kämpar mycket längre!!!


    Men min oro och ångest över barn och varje gång mensen kommer är inte mindre för det.


    Jag(23år) tänker ju att det borde gå rätt fort?har varit gravid i tonåren men gjorde en abort.


    Har sedan några månader tillbaks fått reda på att jag är gluten vilket dels kan påverka enligt läkare och 1177.


    Försöker inte tänka så mycket på att bli gravid för man har hört ?mycket sitter i huvet?.


    Tagit ägglossningstest när jag känner att det är dags och oftast prickat in rätt dag/dagen innan.


    Så vi har 9 fullbordade försök.😊


    Läst om Letrozol, stimulerar ägglossningen så att äggen verkligen släpper.


    Är detta något man kan få utskrivet om man går till privat? 


    Eller måste man konstaterat att det behövs, eller skadar det inte att testa?


     


    Har ni övriga tips eller inputt så kom gärna med det, men snälla en god ton!


    Vet att folk kämpar år med barnlängtan!


  • Svar på tråden 23år försökt bli gravid 10mån, Letrozol?
  • Sat 12 Nov 2022 12:02
    #1

    Hej 👋🏻 

    Vi fick hjälp av en privat klinik efter att vi försökte i 4 år att bli gravida. 


    Vi gjorde en utredning nu i våras som visar att jag har utebliven ägglossning, Endometrios och min sambo har nedsatt spermakvalitet. Då landstinget nekar oss IVF, pga de tycker jag är för ung. Så har vi fått Letrozol utskrivet.

    vad jag förstått så får man inte Letrozol om man har en fullt fungerande ägglossning (menscykel). Tyvärr så måste man kriga länge innan man får hjälp, om man inte är ?tillräckligt gammal? dvs över 25.. 

    Men ni kan ju absolut göra av er till en privat klinik och fråga om ni kan få utredas, så tar de ställning till om det behövs och isf vad de kan hjälpa er med!😀

  • Anonym (Sara)
    Sat 12 Nov 2022 12:05
    #2

    Vi försökte 9 månader med första barnet. Upp till ett år är normalt att försöka. Efter det har man rätt att vända sig för utredning. 

Svar på tråden 23år försökt bli gravid 10mån, Letrozol?