• Anonym (Trådskaparen)

Kollega som tar över socialt

Har ni några tips på hur man gör med en kollega som tar över väldigt mycket socialt? Jag är mitt i mellan introvert- extrovert och har sen ett år tillbaka börjat ett jobb där jag tycker det går ganska bra socialt i gruppen, men en kollega tar över väldigt mycket. Hon pratar med alla, och vill gärna va i centrum precis hela tiden, hon ställer aldrig frågor och hon skämtar mycket och är rolig och omtyckt, men det är svårt få en syl i vädret när hon tar över i alla konversationer. Vad gör man då? Pratar man med henne så kan hon ibland gå iväg mitt i en konversation bara för hon vill det, svårt förklara men hon är väldigt flummig och skojig och aldrig seriös i stort sätt, så är omöjligt ha en seriös konversation med henne. Ställer jag frågor vad hon gjort i helgen får jag aldrig frågor tillbaka, samma om jag frågar en måndag hur det är och hur helgen har varit. Har dock hört att hon är ganska likadan med andra också. 

Tips? På lunchen sitter vi alla i vår grupp i samma långa matbord, så det finns inte på kartan att sätta sig nån annanstans för då blir man direkt utanför. 

Alla tips är välkomna! 

• Svar på tråden Kollega som tar över socialt
  • Anonym (Chilla)

Vilken fjant du fått på halsen som kollega. Chilla. Inget du kan göra ändå. Men för din egen skull gå inte med i ljuset när hon riktar strålkastarna mot dig bara för att gå därifrån. Det blir bättre när du varit där ett tag och märker att du, liksom ingen annan, orkar hota lilla hennes nöje att hålla hov. 

• Anonym (Chilla)

Oj, såg att hon hållit på med dig i ett helt år. De andra tycker förmodligen att det är skönt med dig som motvikt. Skaffa bra referenser från dem och byt jobb. Du kommer att va saknad. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2022-11-10 14:02:55 följande:
    Kollega som tar över socialt

Har ni några tips på hur man gör med en kollega som tar över väldigt mycket socialt? Jag är mitt i mellan introvert- extrovert och har sen ett år tillbaka börjat ett jobb där jag tycker det går ganska bra socialt i gruppen, men en kollega tar över väldigt mycket. Hon pratar med alla, och vill gärna va i centrum precis hela tiden, hon ställer aldrig frågor och hon skämtar mycket och är rolig och omtyckt, men det är svårt få en syl i vädret när hon tar över i alla konversationer. Vad gör man då? Pratar man med henne så kan hon ibland gå iväg mitt i en konversation bara för hon vill det, svårt förklara men hon är väldigt flummig och skojig och aldrig seriös i stort sätt, så är omöjligt ha en seriös konversation med henne. Ställer jag frågor vad hon gjort i helgen får jag aldrig frågor tillbaka, samma om jag frågar en måndag hur det är och hur helgen har varit. Har dock hört att hon är ganska likadan med andra också. 

Tips? På lunchen sitter vi alla i vår grupp i samma långa matbord, så det finns inte på kartan att sätta sig nån annanstans för då blir man direkt utanför. 

Alla tips är välkomna! 

Varför söker du kontakt med henne om du inte gillar henne?

Sitter ni alla vid ett långt bord så prata med någon annan. 
  • Anonym (Chilla)

Jag vet ju inte nu, men antar att ts nämner sin extroverta sida för att de andra kollegorna är lugnare av sig. Så blir det att hon sitter och babblar med fjanten, de andra slipper och alla är glada utom ts. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Chilla) skrev 2022-11-10 14:26:27 följande:

Jag vet ju inte nu, men antar att ts nämner sin extroverta sida för att de andra kollegorna är lugnare av sig. Så blir det att hon sitter och babblar med fjanten, de andra slipper och alla är glada utom ts. 

Då får TS ändra taktik. 
  • Anonym (Chilla)
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-10 14:31:59 följande:
    Då får TS ändra taktik. 
    Ja, om hon kan. Hon ser antagligen inte situationen riktigt som den är. Sitter de andra och viskar på sina rum t ex eller är det bra stämning? Vilka tar sällis från jobbet? Har hon några allierade eller är folk bara trevliga för att få ut något av hen? Går det bra socialt egentligen eller bara inte lika dåligt som på andra ställen där hon jobbat? Vad kan hon lära sig av situationen? Och så tycker jag att hon ska byta jobb igen. Det där verkar helsnurrigt. 
  • Anonym (Trådskaparen)

Oj nej tror ni läst min text lite fel, eller så har jag uttryckt mig klumpigt. Min kollega som är väldigt social, hon pratar med alla! Alla kollegor i sig pratar också med henne, dock är det främst hon som skapar dialoger med alla och hon vill stå i centrum totalt hel tiden. Jag kan prata med dom andra också, men känner mig stressad då hon dyker upp och vill va med i dom samtalen jag har med andra kollegor också. Jag skrev inte att jag var extrovert, utan att jag är mitt i mellan extrovert och introvert, alltså i mitten. Dom andra kollegorna är ungefär som mig, lagom liksom, men min kollega jag nämnt hon pratar nonstop med alla. Jag har inte heller skrivit i texten att jag ogillar henne, jag tycker om henne och pratar med henne för hon är rolig och man blir glad prata med henne, MEN hon ställer aldrig frågor tillbaka, så kommunikationen blir bara åt ena hållet. 

• Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Chilla) skrev 2022-11-10 14:35:36 följande:
    Ja, om hon kan. Hon ser antagligen inte situationen riktigt som den är. Sitter de andra och viskar på sina rum t ex eller är det bra stämning? Vilka tar sällis från jobbet? Har hon några allierade eller är folk bara trevliga för att få ut något av hen? Går det bra socialt egentligen eller bara inte lika dåligt som på andra ställen där hon jobbat? Vad kan hon lära sig av situationen? Och så tycker jag att hon ska byta jobb igen. Det där verkar helsnurrigt. 
    Nu hänger jag inte med riktigt. Pratar du om att jag eller min kollega inte ser situationen som den är? Hur menar du atg folk viskar i sina rum, jag jobbar inte på kontor så det finns inga rum, vi jobbar öppet i ett gemensamt rum. Vem syftar du på, när du säger om folk bara är trevliga för att få ut något av hen? Menar du mig? 
  • Anonym (Chilla)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2022-11-10 14:39:53 följande:
    Nu hänger jag inte med riktigt. Pratar du om att jag eller min kollega inte ser situationen som den är? Hur menar du atg folk viskar i sina rum, jag jobbar inte på kontor så det finns inga rum, vi jobbar öppet i ett gemensamt rum. Vem syftar du på, när du säger om folk bara är trevliga för att få ut något av hen? Menar du mig? 
    Jag fick för mig att det var ett kontor på grund av hur du beskrev lunchutrymmet. Då spann jag iväg. Men om ni jobbar i ett stort rum och hon snurrar runt efter uppmärksamhet så verkar ju det rätt enerverande i sig. Vad brukar de andra göra när det händer? Observera och ta efter. Eller byt jobb. 
Svar på tråden Kollega som tar över socialt