• PappaKarl

    Hur gör man med sitt barn

    Hej,

    Har precis fått ett dotter och börjat tänka på framtiden och alla jävla saker som händer på nätet. 


    Ett skräckscenario är att min dotter ska bli groomad på nätet och att det utvecklar sig till något värre. Det finns ju sjuka människor därute som gör allt för att förgripa sig på barn! 

    Min fråga till er som har barn i den ålder där de har mobil. HUR GÖR NI??? 

  • Svar på tråden Hur gör man med sitt barn
  • Loet

    Man pratar med barnet om vad de får göra och inte får göra. 
    Man blockar sidor de inte får besöka.
    Man tar hjälp av olika föräldrakontrollsprogram som gör att de t ex inte får ladda ner appar till mobilen utan att en förälder ok:ar.
    Man kollar historiken på routern för att se att de inte är inne på något olämpligt. 
    Man ser till att vara på samma sociala plattformar och samma spel som de är inne på. 

    I slutändan är dock det viktigaste att prata. Fråga vad de gör på mobilen, vilka de har kontakt med mm.

    Det är väl egentligen värre än att låta barnen leka ute själva där kan också vad som helst hända. Både mobil och ensam utelek kräver att man lärt dem om hur de ska bete sig i olika situationer, vad man ska akta sig för, samt att man är engagerad i vad de gör.

  • Litorina

    Man pratar med barnet så fort de på något vis börjar använda sig av nätet (googla fakta, spela spel mm) om vilken information om sig själva de aldrig ska lämna ut, att de ska kapa kontakten med de som frågar efter sån information, om källkritik, om hur snabbt rykten sprids och vilka konsekvenser det kan få. 


    Och allt som Loet skriver. Prova apparna barnet använder så att du själv vet hur de funkar. Och visa i ord och handling att du alltid finns där för dem, även de gånger de råkat göra något dumt. 

  • Litorina

    Och en sak till: våga säg nej till appar du känner på dig är dåliga för ditt barn och lägg in de begränsningar i användningen som du anser behövs (tex kommentarer i youtube eller lokaliseringsfunktioner i Snapchat). Och gör det trots att ALLA ANDRA får ditt eller datt. Du vet vad ditt barn kan hantera. 

  • LFF
    Man ger inte barnet tillgång till mobil för tidigt.
    Man ser till att ha en bra dialog med barnet så att det är villigt att komma och prata med dig när det är något som känns konstigt.
    Man har föräldrakontroller på mobilen.
    Man gör upp regler för hur mobilen får användas och tex att man som förälder får kontrollera telefonen
    Man ser till att ha kontroll på vad som laddas ner och vilka sidor som besöks.
    Man läser tex Värsta Bästa Nätet tillsammans med sitt barn och diskuterar det som står där.
  • Mrs Moneybags

    Flickor är lite mer utsatta eftersom de ägnar lite mer tid åt sociala medier. Pojkar verkar mer titta på youtube och liknande.

    Men för att svara på frågan, jag går igenom min sons mobil flera gånger i veckan. Läser sms och tittar på snapchat och alla andra ställen där någon kan kontakta honom. 

    Tittar han på youtube är han i vardagsrummet där tv:n är och vi tittar tillsammans (jag slötittar) och pratar ibland om vad vi ser. Ibland ber jag honom att byta film om det är många svordomar och liknande. 

    Han har sin dator i sitt rum, men han har precis börjat sitta mer därinne. Jag går in och tittar ibland eller går förbi för att se vad han sysslar med. I 9 fall av 10 spelar han tv/dataspel med kompisar. 

  • Litorina
    Mrs Moneybags skrev 2022-11-11 10:35:20 följande:

    ...
    Han har sin dator i sitt rum, men han har precis börjat sitta mer därinne. Jag går in och tittar ibland eller går förbi för att se vad han sysslar med. I 9 fall av 10 spelar han tv/dataspel med kompisar. 


    Samma här. Jag sticker in näsan då och då. Säger hej till kompisarna och kollar läget. 
  • trustyourzoe

    Bortsett från tekniska tips och "kontroll" är det nog väldigt viktigt att du odlar en god relation till din dotter.

    Det är lätt som förälder att förbjuda sitt barn att skicka nakenbilder på sig själv till främmande personer. Man förklarar ingående varför hon absolut inte ska göra det. Men barn är barn och tonåringar är fortfarande barn.

    Efter att ha fått en sån fin kontakt med en annan människa över nätet som verkligen förstår och lyssnar och håller med när hon berättar om svåra saker. Bråk hemma, tuff skolgång, taskiga kompisar.... Personen frågar om han inte kan få en bild skickad, hon är ju så söt och snygg säger han. Det börjar med en oskyldig selfie, efterhand kommer önskemål om lite mer hud, bara i BH kanske? Hon tycker det känns lite konstigt för han vägrar skicka fler bilder på sig själv, men okej då, han är ju så snäll. Så en dag blir mottagaren på andra sidan en helt annan och börjar pressa på för att få fler bilder, vill att dom ska träffas, annars ska han skicka nakenbilden till hennes föräldrar och alla på hela skolan. Hon vet att hon gjort något man absolut inte ska göra. Så nu står valet mellan skammen att erkänna detta inför sina föräldrar och få skäll och få mobil/internet indraget eller annan bestraffning eller gå med på nästa steg och hoppas att personen tröttnar eller slutar.

    Det bästa scenariot här hade ju varit om hon tidigt kände att hon kunde vända sig till sina föräldrar och säga att hon har chattat med den här personen ett tag, men vet inte riktigt vem det är och nu vill han ha nakenbilder! Eller efter att hon skickat den första mer avklädda kan komma och säga att "pappa, jag har gjort något dumt" och istället för ilska mötas av någon som hon vet säkert är arg men ändå kommer att stå där som en klippa och hjälpa henne ur situationen.

    TL;DR: Se till att kontakten med ditt barn är så pass bra att hon ALLTID kan komma till dig för stöd och hjälp.

Svar på tråden Hur gör man med sitt barn